Relaties Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJZijlstra

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2013
Berichten
283
Beste lezer(s),

Sinds kort ben ik bezig met Access 2016. Hoewel het probleem misschien eenvoudig is en ik m.b.v. een manual er niet geheel uit kan komen graag het volgende.
Ik heb 2 bestanden, nl. "Database1_Klant.accdb" (de velden zijn: en "Database1_PRODUCT.accdb". (zie de foto's).
Ik open het bestand KLANT en daarna open ik PRODUCT. Ze hebben elk een zgn. primary key en dan zou ik onder "Relaties" toch een link kunnen maken van beide bestanden maar dit lukt niet.
Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd.

Vriendelijke groet,
Toby
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_118 Jul. 13 20.44.jpg
    ScreenHunter_118 Jul. 13 20.44.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 44
  • ScreenHunter_120 Jul. 13 20.45.jpg
    ScreenHunter_120 Jul. 13 20.45.jpg
    19,8 KB · Weergaven: 42
Ik vind het een hele vreemde constructie; waarom aparte databases voor Klanten en Producten? Normaal gesproken zet je die in één tabel. Daarnaast snap ik de sleutelvelden niet; in de tabel Klanten is het veld KlantID sleutel, maar toch zit er een ID veld in. Dat kan dan toch weg? Voegt namelijk niets toe.

Wat veel erger is, is dat in de tabel Klanten het Klantnummer een numeriek veld is, en in de tabel in Producten een tekstveld. En die kun je dus nooit aan elkaar koppelen. Je vraag ging over relaties, maar als je alles in aparte databases opslaat, kun je nooit relaties leggen. En waarom staat deze vraag niet in het Access forum? Dat is daar voor :).
 
@Octafish,

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Ik heb gezien wat ik fout deed.
Door 2 aparte databases te maken zal de relatie niet werken.
Nadat ik het hoofdbestand heb gemaakt maak ik nieuwe tabellen aan in dezelfde database en dan werkt de relatie wel goed. Echt een beginnersfoutje.
Goed dat jij mij daar op hebt gewezen.

Ik had nog gezocht naar een Accessforum maar kon deze niet vinden. Het is namelijk ook mijn eerste vraag hier op dit forum v.w.b Access.
Mijn excuses hiervoor dat ik deze op een verkeerde plaats heb gezet.

Vriendelijke groet,
Toby
 
Laatst bewerkt:
Als je één stapje omhoog kijkt (forum <Software>) zie je een subforum <Microsoft Office> met daarin alle Office pakketten, waaronder dus ook Access.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan