Windows 10 op 4 TB op GPT partitiewijze werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

trucker7

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2009
Berichten
65
Hallo Helpers,

Ik kom ergens niet uit...

Ik wil Windows 10 op een 4 TB HDD zetten alleen zegt hij tijdens de installatie dat dit niet mogelijk is. Ik snap waarom, de partitiewijze is MBR. Dit ondersteund max. 2 TB.

Ik via schijfbeheer de volume verwijderd, opnieuw aangemaakt met maximale grootte en geconverteerd naar een GPT partitiewijze.

Nog wilt de setup tijdens instaleren hem niet groter maken dan 2 TB. Hij heeft ook aan dat de geselecteedde schijf geen GPT partitiewijze is... deze is echt voor instaleren geconverteerd naar GPT. Ik kan alleen maar gokken en gissen dat ik het juiste moederborder niet voor heb: GIGABYTE 78LMT-USB3 6.0 (of instelling in de bios wat ik mis?)

wie kan mij opweg helpen of weet wat ik niet goed doe... ik heb dit even op de telefoon getypt, nu even van huis. Ik ben vanavond weer thuis zal dan meteen de gevraagde info en/of foto antwoorden.

Vast bedankt allemaal.

Grt. Raymond


Add: ik las op internet dat de grootte van een 2TB+ alleen kan met een UEFI interface i.c.m. een HDD met GPT partitiewijze... klinkt alsof ik er verstand van heb, maar dat was het Google-werk wat ik vanmorgen deed... nog werd ik er niet wijzer uit.
 
Laatst bewerkt:
Je speurwerk op Google is correct hoor. een standaard BIOS kan een MBR aan van 2Tb max, correct. Moderne PC's hebben een UEFI-BIOS die nodig is om GPT te ondersteunen.
Dus een niet UEFI PC kan geen GPT aan!
 
Zou een SSD van b.v. 256GB aanschaffen en daar W10 opzetten, kan de 4TB schijf wel als GPT schijf worden ingedeeld en gebruikt.
 
Hallo Domero, (en wederom Lange Pier :thumb: :thumb: )

Ik zal er vanuit moeten gaan dat mijn moederbord geen UEFI Bios heeft? Ik kan het nergens terug vinden. Wel heb ik in de bios gekeken en kom daar dus wel een boot optie tegen met EFI. Deze instelling stond voorheen op AUTO, welke ik ingesteld heb op EFI. Maar dit blijkt geen gewenst resultaat te hebben.

Lange Pier,

Ja zo draait mijn systeem momenteel ook. Er zit een 240 GB SSD in op het moment, maar die loopt nu al rap vol. Ik ben zelf meer van 1 interne HDD/SSD i.p.v. meerdere... Noem het maar een tik maar ik hou me kast het liefst zo leeg mogelijk.

Misschien moet ik er toch eens over na gaan denken om is een keer voor een andere moederbord te gaan kijken, én dan ook een andere processor... Of terwijl een heel nieuw systeem. :confused:
 
Idd een rare tic.;)
En je hoeft niet alle software op de SSD te installeren, dan is ipp een 128GB al voldoende.

Je zou het uit kunnen proberen, dient de harde schijf wel helemaal leeg te zijn, zie manual blz. 24, welke opties buiten de "auto" er zijn weet ik niet, enabled? dan die gebruiken, die efi staat wel in de kinderschoenen en booten/werken v.a. SSD gaat stukken sneller.
EFI CD/DVD Boot Option
Set this item to EFIif you want to install the operating system to a hard drive larger than 2.2 TB. Make sure
the operating system to be installed supports booting from a GPT partition, such as Windows 7 64-bit and
Windows Server 2003 64-bit. Autolets the BIOS automatically configure this setting depending on the
hard drive you install. (Default: Auto)
Of dat ook geldt v.a. een USB stick?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan