fan in laptop werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

sleutelmen

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
152
hallo,
ik heb een laptop waarvan de fancooler niet werkt, dus die de cpu en gpu koelt,
ik heb hem helemaal schoongemaakt(ook het koelblok) en heb de fan getest met een 5v batterij en deze werkt,maar als ik dan vervolgens alles weer aansluit werkt de fan nie t, hoe kan dit, is er iets kapot op het moederbord? de laptop start overigens wel op, je hoort het start geluid van windows 7 en ziet het beeld maar valt dan uit.
 
Uitval wordt veroorzaakt door de temp. beveiliging omdat de processor niet gekoeld wordt.
Dat de fan niet draait kan indd. een moederbord-probleem zijn.
Start de laptop en ga direct naar de BIOS ( meestal door op de F2 of [Delete] -toets te drukken direct na aanzetten.
Kijk of er fan-instellingen zijn en controleer deze.
Je kunt in het laatste scherm van de BIOS kiezen voor "Load failsafe defaults" of "Load optimized defaults" o.i.d.
Druk daarna op F10 ( Save & exit ) en de laptop zal opnieuw booten..
Probleem opgelost of niet..?
Zo niet, dan waarschijnlijk hardware-probleem van het moederbord.
 
ik heb de bios geupdated en alles op default gezet, de fan is het enigste component die niet werkt op de stroom van het moederbord, kan dit komen doordat er een component kapot is zoals een mosfet?
we waren windows 10 aan het installeren(upgrade vanaf windows 7) in de nacht en de volgende dag was de fan kapot.
 
Mss handig om merk en type v/d laptop hier neer te zetten

de fan is het enigste component die niet werkt op de stroom van het moederbord
Licht eens toe wat je hiermee exact bedoelt in technische termen en heb je ook foto's?
Alle stroom komt van de accu... naar als de fan alleen maar rechtstreeks op de accu zou zitten dan is het lastig om hem te regelen...dus er moet een connectie (de aansturing) vanuit het moederbord komen, tenzij er een mini printplaatje hiervoor erbij zit? Zit die er dan ook echt. of is het allemaal niet z\o duidelijk hoe het precieus zit (kan ook immers).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan