Overstappen naar Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

x-file

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2006
Berichten
19
Beste forumleden.
Sinds Windows 3.10 ben ik al een gebruiker van Windows systemen, maar Windows 10 staat mij erg tegen.
Ik heb al verschillende Linux distributies in Virtualbox geprobeerd en Linux Mint lijkt mij de beste vervanger voor mijn Windows 7 computer.

Mijn vrouw heeft altijd veel problemen gehad met het wennen aan een nieuwe Windows versie, vandaar dat mijn keuze op Mint is gevallen.
Maar zij heeft een Acer Travelmate 5744Z laptop, waar zij graag mee werkt.

Daarom heb ik een paar vragen:

  1. Hoe kom ik er achter, of Linux Mint goed met deze laptop gaat werken? Kan ik er gewoon een Live CD in doen en werkt de Mint daarna op dezelfde manier als de CD?
  2. Ik heb een externe harde schijf, die NFTS is geformatteerd. Gaat die straks werken op Linux, of moet ik de schijf eerst opnieuw formatteren volgens de Linux bestandsindeling?
  3. Kan ik straks ook netwerkmappen delen onder Linux?


Ik weet dat ik nog heel veel moet leren over Linux, maar ik wil sowieso weten of mijn hardware onder de huidige 'opmaak' gaat werken. Het zou jammer zijn als ik straks een volle externe HDD met data heb, waar ik niets mee kan.

Antwoorden, suggesties en links naar informatiesites zijn van harte welkom dus.

Alvast bedankt voor de hulp,
Rob.
 
Daarom heb ik een paar vragen:

1. Hoe kom ik er achter, of Linux Mint goed met deze laptop gaat werken? Kan ik er gewoon een Live CD in doen en werkt de Mint daarna op dezelfde manier als de CD?
2. Ik heb een externe harde schijf, die NFTS is geformatteerd. Gaat die straks werken op Linux, of moet ik de schijf eerst opnieuw formatteren volgens de Linux bestandsindeling?
3. Kan ik straks ook netwerkmappen delen onder Linux?

Wat leuk dat je naar Linux wilt overstappen! Ik werk er al 11 jaar mee en het is een genot om mee te werken.
Ik adviseer Linux Mint omdat deze toch (naar mijn idee en ervaring) het makkelijkst mee te werken is.

Antwoorden:
1. Je brandt een live DVD als image, je stopt deze in je pc en je zorgt ervoor dat je pc vanaf de DVD opstart. Daarna kan kijken of hoe het werkt, je kan gewoon dingen doen, je kan in het menu snuffelen etc. Je pc zal hetzelfde zijn als je weer afsluit.

2. Linux werk met ntfs bestanden, Windows niet met Ext4. Dus je kan de schijf NTFS houden, misschien handig als je nog een andere Windows pc in huis hebt, zodat je kan delen.

3. Ja, je kan alles delen. Je kan met Linux Mint alles wat je met Windows ook doet.

Je zou kunnen overwegen om een dualboot te maken, zodat je Windows erbij houdt. Ik weet niet hoe groot de HDD is, maar die zou je dan met Gparted in kunnen delen.

Ik ben steunpunt Almere voor Linux gebruikers, mocht je hulp nodig hebben, geef een gil.

ps. Zelf heb ik een Acer Travelmate en heb de DVD eruit gehaald en daar een caddy met een andere HDD in gezet. Ik heb hier een schrijven van gemaakt ooit voor de nieuwsbrief van Helpmij. Die is hier te lezen:
https://www.dropbox.com/s/rg1k9amjupcisen/Appeltje eitje netbook dualboot.pdf?dl=0

Het ging niet makkelijk met mijn Acer, maar het is wel gelukt. Ik heb dus op die HDD in de caddy de originele Windows en op de nieuwe HDD (een SSD) Linux Mint gezet.
 
Laatst bewerkt:
1)In principe kun je testen met een live CD. Afgezien van een aantal trackpads en eventueel een half uurtje instellen van het netwerk gaat het eigenlijk meestal wel goed.

De genoemde ACER is echter wel erg oud (8 jaar of zo) dus de kans dat daar iets exotisch in zit is wel wat groter.

2) Externe NTFS is geen probleem an sich. Echter kun je geen gebruik maken van het rechtensysteem of geavanceerde features (wat voor gewoon wat files opslaan geen probleem moet zijn)

3) uiteraard kun je ook netwerkmappen delen. afhankelijk van je gekozen desktop is dat wat makkelijker / moeilijker via de desktop te doen
 
Laatst bewerkt:
Bedankt alvast voor de snelle reacties en goede suggesties.
Ik denk dat de laptop inderdaad de grootste uitdaging gaat worden straks. Ik ben al blij dat ik mijn externe HDD kan gebruiken om mijn bestanden over te zetten.

Ik heb even voldoende studiemateriaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan