• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 Formules in 1 cel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobwissink

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jul 2018
Berichten
4
Hoi,

Ben nieuw hier maar ben al een hele ochtend bezig om mijn probleem op te lossen maar ik kan niet de juiste informatie vinden.

Het zit zo:
Ik moet een excel sheet maken waarin ik op het werk de minimale verkoopprijs kan bepalen van dranken. Nu gaat de berekening voor de ene drank aan de hand van de schenkmaat en bij de andere wordt de prijs berekend door het aantal glazen per fles.
Zoals in de bijlage is te zien wordt de prijs van de Ruinart berekend doordat er 7 glazen uit een fles gaan, hiervoor zet ik de schenkmaat op 0 en heb deze formule =ALS(ISLEEG(D7);"";(C7/E7))/0,21)
Ditzelfde heb ik voor de Gin gedaan alleen deze prijs wordt berekend aan de hand van de schenkmaat per glas. Hiervoor zet ik de glazen op 0 en heb deze formule =ALS(ISLEEG(E8);"";(C8/(B8/D8))/0,21)
Knipsel.JPG

Nu wil ik deze 2 formules in 1 cel hebben. Hoe moet ik mijn formule aanpassen om dit voor elkaar te krijgen? Dat ik dus bij iedere cel zowel de schenkmaat als de glazen in zou kunnen vullen.

JobBekijk bijlage BEVCOST.xlsx
 
Laatst bewerkt:
om te beginnen is 0 niet hetzelfde als leeg dus die test werkt niet. de cel is namelijk niet leeg.

Ik zal een poging wagen zonder voorbeeld, maar een excelvoorbeeld heeft wel de voorkeur boven een screenshot. Dat maakt het testen van de formule een stuk eenvoudiger.
PHP:
=ALS(D7>0;(C7/E7)/0,21;ALS(E8>0;(C8/(B8/D8)/0,21;""))
 
Heb het bestand toegevoegd.
Dus ik probeer een formule te vinden die ervoor zorgt dat ik deze 2 berekening in 1 cel kan plaatsen zodat; dat er dus in kolom F een formule komt die de prijs berekend aan de hand van ofwel de schenkmaat of de glazen.
 
@roel: Moet dat niet zijn:
Code:
=ALS(E7>0;(C7/E7)/0.21;ALS(D7>0;C7/(B7/D7)/0.21;""))
 
in F3:

Code:
=C3/MAX(D3:E3)

Hij klopt niet helemaal. Want als E3 0 is dan moet voor de prijsberekening rekening gehouden worden met het volume van de fles. Dan moet C3/(B3/D3) gelden.

Hoe pas ik da aan in jouw formule?
 
@jkp, ja dat lijkt me wel beter :) ,
(dat is dus het nadeel van knippen en plakken zonder voorbeeld, dan zie je dat soort dingen over het hoofd. )

daarom de formule nu in het voorbeeld verwerkt en nog een schoonheidsfoutje eruit dan kom je op

=ALS(E3>0;(C3/E3)/0,21;ALS(D3>0;(C3/(B3/D3))/0,21;""))
 

Bijlagen

  • Kopie van BEVCOST.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 39
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan