Licentie Windows 10 na eerste gebruik ook actief na herinstallatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aar

Inventaris
Lid geworden
3 aug 2014
Berichten
10.017
Besturingssysteem
Windows 11 en diverse Linux-soorten
Office versie
Office 365
Goedendag,

Ik heb een hele tijd geleden een trage ASUS-laptop met Windows 7 erop opnieuw geinstalleerd, en daarna de boel geüpdated naar Windows 10.
De herinstallatie heb ik gedaan via de recovery-CD's voor Windows 7 en daarna de update naar Windows 10. Ik had ook direct Windows 10 erop kunnen zetten, zonder die herinstallatie van Windows 7, maar ik vrees dat ik dan in problemen zou komen met activatie ervan, omdat het niet vanuit Windows 7 is uitgevoerd. Klopt dat?
Normaal zou hij dan de CD's van Windows 7 moeten vragen, maar ik betwijfel of die licentieinformatie ook op de recovery-CD staat. Of had dit ook anders kunnen worden opgelost?

Nu loopt de laptop niet meer als een zonnetje, en crasht deze regelmatig. Nu zit ik te denken om Windows 10 opnieuw te installeren. Kan ik dit gewoon weer doen vanaf een Windows 10 bootable USB-sticktje die ik via de Media Creator-tool gemaakt heb, waarna deze zonder problemen te activeren is? Het lijkt mij van wel toch, omdat hij al eerder geactiveerd is?
 
Laatst bewerkt:
Éémaal W10 geïnstalleerd dan is die digitaal geactiveerd en kun je zonder key's in te geven opnieuw installeren.
 
Dat is dan duidelijk!

Maar mijn andere vraagstelling over de upgrade vanaf Windows 7 naar naar Windows 10 via Recovery DVD's?
Had dat nog gemakkelijker gekund?
 
Ja, gelijk W10 installeren, na een upgrade of kaal met een retail/oem geïnstelleerd geldt hetzelfde, die is dan gelijk digitaal geactiveerd, installeren erna zonder key's in te geven.

Waarom geen incrementele back-up per dag met b.v. Aomei?, als er wat aan de hand is, backup terug zetten.
 
Ja, gelijk W10 installeren, na een upgrade of kaal met een retail/oem geïnstelleerd geldt hetzelfde, die is dan gelijk digitaal geactiveerd, installeren erna zonder key's in te geven.
Voor zover ik weet had je destijds bij een schone installatie van Windows 10 (geen upgrade) toch de installatie-DVD van Windows 7 of 8/8.1 nodig?
In dat geval ben ik benieuwd of en hoe ik die had kunnen gebruiken met mijn restore DVD's?
Waarom geen incrementele back-up per dag met b.v. Aomei?, als er wat aan de hand is, backup terug zetten.
Laptop wordt zelden gebruikt, en veel spannends staat er niet op. Enkel de mail.
 
Bij een retail W7/8.1 kun je die key gebruiken om W10 te installeren, bij een oem niet, dan dien je een key aan te schaffen.

Maar daar gaat het toch helemaal niet over?
 
Dus ik had voorheen dus alleen een upgrade kunnen doen van Windows 7 naar Windows 10, en dus geen schone herinstallatie met een bootable media van de Media Creation Tool?

Maar nu kan dat dus wel, omdat Windows 10 al eens op die laptop geinstalleerd is.

Klopt dat?
 
Kan ik dit gewoon weer doen vanaf een Windows 10 bootable USB-sticktje die ik via de Media Creator-tool gemaakt heb, waarna deze zonder problemen te activeren is?

Windows 10 kan zichzelf herinstalleren. Er is dus geen invoer van media nodig.

Om op uw problemen terug te komen: zijn de laptop of chipset drivers van de site van de fabrikant geschikt voor de Windows versie? Anders doet u misschien moeite voor niets. Werken de herstelopdrachten, SFC of DISM, zoals in onderstaande link? Is er een programma rest of updater of malware wat de computer bezet houdt en gevonden kan worden met AutoRuns of gewoon bij Programma's en onderdelen of na de opdracht bij Uitvoeren "msconfig" en het tabblad opstarten?

https://www.ghacks.net/2018/03/16/use-dism-to-fix-issues-sfc-cant/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan