systeemkopie maken of systeemherstelschijf maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
965
Ik heb destijds W7 geupgrade naar W10. Van W7 had ik een org. dvd die ik ooit na een crash heb gebruikt om W7 helemaal opnieuw te installeren. Nu wil ik van W10 een backup schijf op dvd maken. Heb getracht via 'een systeemkopie maken' een (rw)dvd te branden, maar krijg na een tijdje de melding dat de schijf vol is. Kreeg bij aanvang geen melding dat de schijf te klein is en ook geen melding dat ik weer een dvd moet invoeren. Klopt dat? Hoe groot is W10 dat het niet op een dvd zou passen? En welke optie kan ik beter gebruiken: 'een systeemkopie maken' of 'een systeemherstelschijf maken' om W10 in geval van nood helemaal opnieuw te installeren?
 
Zou een backup systeem maken met Aomei b.v., elke dag een incrementele backup laten maken, heb ik hier ook, geen omkijken naar alleen als je het nodig hebt, neemt niet echt veel ruimte in zoals de backup van W10, die wordt erg groot.
https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
https://www.aomeitech.com/download.html
Neem wel de gratis versie en maak de bootable USB stick die je via de Bios Boot Selector kunt opstarten als het nodig is, via Windows als die nog draait kan het ook maar dan gaat moet wel die stick erin zitten, die wordt dan geboot.
https://www.desertcrystal.com/bootkeys

En daarnaast een systeem herstelschijf maken of gewoon een volledige W10 installatie USB stick, kan ook, kun je hetzelfde mee doen.
https://www.seniorweb.nl/tip/herstelstation-maken-in-windows-10
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Ps.
Éémaal W10 geïnstalleerd dan is die digitaal geactiveerd en kun je zonder key's in te geven opnieuw installeren.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een toevoeging op de suggestie van Lange Pier om een systembackup te maken en die elke dag incrementeel actueel te houden.
Maak die backup dan wel op een fysiek andere HD/SSD als waar waar het windowssysteem staat, want anders lost het niet veel op als de windows HD crasht.

Daarnaast moet die backup Hd/SSD groot genoeg zijn, want elke dag een increment tikt op den duur ook aan in volume.

Tenslotte nog dit: naast die systembackup met dagelijkse increment is het verstandig om ook nog een system backu van de verse installatie te maken, want als er in de loop van de tijd problemen (zoals virussen en scheve bitjes) in het lopende windows systeem zijn gelopen zitten die ook in de laatste system backup. Dan is het fijn om ook nog een schone windows installatie backup te hebben.
 
Nu wil ik van W10 een backup schijf op dvd maken. Heb getracht via 'een systeemkopie maken' een (rw)dvd te branden, maar krijg na een tijdje de melding dat de schijf vol is.
Dan moet je kijken hoe groot (GB) dat station (C:?) is. W10 met programma's en wat er verder op staat. W10 kan volgens mij wel 20 GB zijn.
Kreeg bij aanvang geen melding dat de schijf te klein is en ook geen melding dat ik weer een dvd moet invoeren. Klopt dat?
Dat zal kloppen. Het is beter systeemkopieën op externe HHD's te maken.
En welke optie kan ik beter gebruiken: 'een systeemkopie maken' of 'een systeemherstelschijf maken' om W10 in geval van nood helemaal opnieuw te installeren?
Een systeemkopie moet je altijd maken. Met een back-upprogramma zoals AOMEI en EaseUS Todo Backup (freeware) moet je ook altijd en recoverydisk (herstelschijf) maken om van te booten. Want vaak kun je niet herstellen vanaf de pc/laptop maar alleen vanaf de herstelschijf. Dan moet je vanaf de herstelschijf booten.

Maak altijd meerdere systeemback-ups en back-ups van data-stations/schijven op verschillende externe HDD's want schijven kunnen defect raken en er kan altijd wat mis gaan met de pc/laptop.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Op mijn Linux laptop heb ik Timeshift dat dagelijks een systeem-update maakt. Daartoe heb ik permanent zo'n mini usb3 stickje van Sandisc met 32Gb in de laptop zitten (zou ook met een sd-kaartje kunnen). Voor Linux is 32 Gb voldoende, want ik heb Timeshift zo ingesteld dat de laatste 4 dagen bewaard worden. Voor Windows zou dat dus niet lukken, maar voor een systeem backup/herstelschijf voldoet zo'n stickje wellicht wel. En als ik het goed begrijp heb je voor een volledige her-installatie altijd zowel een systeemkopie als een systeemherstelschijf/stick nodig. Kun je dan ingeval van een totale crash wel opstarten van een usb-stick?
 
Je haalt er nu andere zaken bij. Timeshift ken ik niet en ik gebruik nooit het back-upprogramma van Windows zelf (onbetrouwbaar). En mini usb3 stickje van Sandisc met 32Gb ga ik niet mee werken. Externe HHD's zijn in verhouding goedkoop.

Kijk een systeemkopie kun je bij een totale crash alleen herstellen met een recoverydisk. Programma's zoals AOMEI en EaseUS Todo Back-up kunnen die maken. Volgens mij een schijf maar ook een USB-stick (make bootable media). Kwestie van even kijken naar de inhoud en/of handleiding. Allemaal vrij gemakkelijk te begrijpen. Dan opstarten/booten vanaf de schijf of USB-stick en dan systeemkopie herstellen. Dus dat moet je dan zelf even opzoeken.

Mijn advies is, ga aan de slag met AOMEI of EaseUS Todo Back-up en bekijk/probeer eens de diverse opties.
 
Laatst bewerkt:
Systeemkopie van W10 is prut, neemt tevens ook veel ruimte in en wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en dan heb je idd een systeemherstelschijf nodig, vraag mij alleen af waarom je daarmee bezig bent daar er veel betere back tools zijn.
https://support.microsoft.com/en-us...-or-deprecated-in-windows-10-fall-creators-up
Ze adviseren zelf een 3e party tool te gebruiken.
En je kunt gewoon opstarten met welk bootmedium dan ook, indien uefi dan dient die ook voor uefi te zijn.
 
Dank voor de tips. Overigens heb ik in het verleden Windows7 opgestart met een live-cd van Linux Mint (of dat uefi was weet ik niet). En lukt opstarten van W niet, dan kun je met zo'n Linux live cd in je documenten in windows.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan