• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleur oranje

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaneijk

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2017
Berichten
152
geachte helpers van het forum,

Ik laat standaard brieven genereren vanuit excel in MSword. Hierin wil ik de optie hebben om diverse kleuren te kunnen gebruiken, de kleuren die ik hiervoor heb aangehouden zijn de standaard kleuren in de onderste rij van kleuren in excel. Nu heb ik de meeste kleurcodes achterhaald alleen de kleur oranje niet. Kan iemand mij misschien helpen hoe ik deze kleur kan realiseren?

mvg. E.
 
Wat bedoel je met 'kleurcode'? Een Pantone kleur? Als je de RGB code wilt weten kies je de kleur, en ga je vervolgens nog een keer naar het kleurmenu maar kies je nu niet uit de (in jouw geval) onderste balk, maar ga je naar <Meer kleuren>. Daar zie je de overeenkomende RGB kleuren (255, 192, 0) en de HSL code (32, 255, 128). Wil je andere kleurencodes weten, zoals de HEX code, dan kun je die in Access bijvoorbeeld weer vertalen naar ##FFC000. Er zijn ook online tooltjes waarmee je kleuren kunt converteren zoals deze. En deze bijvoorbeeld als je een Pantone kleur zoekt.
 
Dit werkt voor elke kleur

neem snel een macro op waarbij je een cel de gewenste kleur geeft.
Dan kun je in de module onder Visual Basic alle gegevens terugvinden.

Voor de standaard oranje kleur in Excel:
Code:
Sub kleurkeuze()
'
' kleurkeuze Macro
'

'
    With Selection.Interior
        .Pattern = xlSolid
        .PatternColorIndex = xlAutomatic
        .Color = 49407
        .TintAndShade = 0
        .PatternTintAndShade = 0
    End With
End Sub
 
Beste allen,
Dank u voor de reacties hierop.
Ik bedoel de standaard kleuren die je kunt kiezen voor de kleur tekst. Ik laat excel een bestand opmaken in word en dan wil ik de gewenste paragraaf een kleur geven (indien noodzakelijk), hiermee heb ik al het een en het ander zitten experimenteren met de volgende code

Code:
outcolor = Sheet1.Cells(j, 7).Font.ColorIndex
With .Content.Paragraphs(j).Range
.Font.ColorIndex = outcolor
.ParagraphFormat.Alignment = 2
End With

Nu heb ik dus al de meeste kleuren gevonden tussen de waardes 1 en 15. Als ik de kleurcodes gebruik die worden aangegeven in de macro van MSword geeft hij in excel een foutmelding dat deze kleuren niet worden herkend. Dit heb ik ook geprobeerd met .Font.ColorIndex = RGG(238,118,0) en dan geeft hij ook een foutmelding aan bij mij. Waarschijnlijk doe ik hierin iets fout maar helaas kom ik hier niet achter en is oranje de enige kleur die ik nog mis.
 
sorry, de kleurnummers die ik nu gebruik is niet tussen de 1 en 15
de kleurnummers die ik momenteel gebruik voor de uitvoer vanuit excel naar MSword zijn:
rood = 6
oranje = onbekend
geel = 7
l.groen = 4
d.groen = 11
l.blauw = 3
d.blauw = 9
paars = 12

als ik de opstelling RGB(238,118,0) probeer dan geeft hij een foutmelding dus aan.
 
@edmoor, dat heb ik geprobeerd, met het opmaken van het MSword document geeft hij een foutmelding aan dat hij de kleur niet herkent. En qua opmaak worden het hele andere kleuren opgemaakt in het MSword document
 
Plaats eens een voorbeeld van dat Word document met de kleuren die je al wel hebt en de VBA code.
 
Laatst bewerkt:
gebruik .color in plaats van .colorindex
Code:
.Font.Color = RGB(238, 118, 0)
 
Laatst bewerkt:
Wat MathMax dus al in #4 voorstelde.
 
@Edmoor,

Hierbij een voorbeelddocumentje, normaal zijn de kolommen C t/m E verborgen.

Ik laat een leeg standaard .doc file openen, deze staat normaal in dezelfde map als dit voorbeeld. De regels uit kolom B wil ik wegschrijven naar het .doc file d.m.v. de volgende (versimpelde) code

Code:
Sub Setcolortjes()
cfilename = "Testdocument"
Set rs = GetObject(ThisWorkbook.Path & "\blank.doc")
j = 1
With rs
For i = 3 To 12
kleur = Blad1.Cells(i, 2).Value
outcolor = Blad1.Cells(i, 5).Value
.Content.InsertAfter "kleur = " & kleur & "  De uitgaande kleurherkenning = " & outcolor
.Content.InsertParagraphAfter

With .Content.Paragraphs(j).Range
.Font.ColorIndex = outcolor
End With


j = j + 1
Next

.Windows(1).Visible = True

.SaveAs ThisWorkbook.Path & "\" & cfilename, 0
rs.Application.Quit
End With
End Sub

Bekijk bijlage Testkleuren.xlsm
 
Misschien is het verband tussen 49407 en RGB(238,118,0) niet duidelijk bij TS?
 
@vaneijk:
Vervang dus ColorIndex door Color met het juiste Long getal, bijvoorbeeld 49407 of de RGB functie voor diezelfde kleur, zijnde RGB(238,118,0)
 
dat kan best kloppen alphamax, ik ben een leek qua vba opmaak, ik zoek heel veel op internet (waar het voor mij in een taal staat uitgelegd waar ik nog een woordeboek bij moet pakken) en mede dankzij de helpers op dit forum weet ik me redelijk te redden met wat ik probeer te realiseren.
 
ik ga weer stoeien met dit probleem.... Hartelijk dank voor de uitleg en de geboden hulp.
 
Het Long nummer voor een kleur kan je eenvoudig ophalen door in Excel bijvoorbeeld A1 een gewenste kleur te geven en in het Direct venster van de VBE deze op te vragen met:
?[A1].Interior.Color
 
met zoiets was ik al aan het stoeien namelijk

Code:
Sub vindkleur()
j = 15
For Each cl In Blad1.Range("B4:B14")
Blad1.Cells(j, 20).Value = cl.Font.ColorIndex
Blad1.Cells(j, 21).Value = cl.Font.color
j = j + 1
Next

End Sub

Ik kreeg het niet alleen voor elkaar om de kleuren naar MSword over te zetten. Maar dat kan dus kloppen omdat ik niet het juiste command gebruikte voor de uitvoering naar MSword.

Maar het probleem is opgelost en heel duidelijk uitgelegd.

Hartelijk dank voor de geboden oplossing!! :thumb:

Mvg, E.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan