kan ik Ccleaner en ASC blijven gebruiken met een ssd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
948
Ik heb net een ssd in mijn Thinkpad X250 laptop met Windows 10 geplaatst. Met de hdd gebruikte ik altijd Ccleaner en Advanced System Care en dat hou ik graag zo. Kan ik die gewoon blijven gebruiken? Heeft W10 een beveiliging ingebouwd tegen acties (zoals defragmenteren) die nadelig zijn voor een ssd?
 
Defragmenteren moet je inderdaad niet doen.
CCleaner en ASC gebruik ik zelf ook.
En ja, ik heb ook een SSD :)
 
Veel van die programma's hebben dit probleem:
https://www.seniorweb.nl/clubs/computeronderhoud/4158/advanced-systemcare-bevindingen
Ook al is de vraag uit 2014 in algemene zin klopt het verhaal nog steeds....
Weer een softwareboer die meent dat jouw computer niet van jou is maar van de een of andere softwareboer is.
Ben het niet altijd eens met MS, maar al helemaal niet met de makers van dit soort programmas'

Maak gewoon backups met de tools die er zijn, Easeus backup Free of een ander ghost of image programma.
Maak eerst een complete image en daarna kun je afh hoeveel ruimte je hebt of nog meer complete maken of incremental.

Heb je een probleem met windows... zet de backup terug. Klaar.
Zorg wel dat je data op een aparte D-partitie staan bijvoorbeeld, en zorg vooor minimaal 2 gescheiden bakcups daarvan.

En vergeet die troep software dus..
 
Ik heb bij de installatie en updates van Advanced System Care Free nog nooit rommel meegeleverd gekregen.
Daarnaast is het gratis en ja, dan vragen ze wel eens om te updaten naar de betaalde versie.
Niks mis mee. Maar is ook niet nodig om te doen en het doet prima wat het geacht wordt te doen.

Advies bij installatie van gratis software: LEZEN!
En niet bij iedere vraag klakkeloos op Ja, Ok en Doe Maar klikken!

Daarnaast is het advies van backups uiteraard prima, maar dat staat los het schoon houden van je systeem.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste geldt bij alles, dus is geen bijzonderheid.
Blijft toch de rest en mijn perceptie is dat de vragers hier niet voor niet komen vragen omdat ze het niet weten.
Ik wil ze geen vals gevoel van veiligheid geven want een JA betekent dat ze het zeker gaan gebruiken en ik vraag me af of ze wel weten waar ze aan beginnen...
Ze kunnen het iig zelf niet overzien, anders kwamen ze niet hier, dus daarom een afradend advies van mijn kant.
Ieder is verder vrij, het is zijn/haar systeem, maar of het verstandig is...

Een image en backup maken is juist iets waar deze groep zo weinig aan toekomt en daarom juist voor hen zo geschikt is.
Als er daardoor minder problemen/vragen komen op dit forum is dan jammer voor de reclame makers maar wel goed voor de gebruikers die blijkbaar minder problemen hebben.

PS: nog een tool die hier regelmatig genoemd wordt is deze https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
 
Laatst bewerkt:
Kan ik die gewoon blijven gebruiken? Heeft W10 een beveiliging ingebouwd tegen acties (zoals defragmenteren) die nadelig zijn voor een ssd?
In de combinatie CCLeaner HDD en CCleaner SSD verandert niets. Dus gewoon blijven gebruiken. Gaat prima.

Advanced System Care ken ik niet en gebruik ik niet. Je moet defragmenteren even opzoeken in W10 en dan Nooit invullen. Zit onder Configuratie >Systeembeheer denk ik.

Ze kunnen het iig zelf niet overzien, anders kwamen ze niet hier, dus daarom een afradend advies van mijn kant.
Mensen krijgen op Helpmij genoeg informatie en moeten zelf hun verstand gebruiken. Uiteindelijk zijn ze zelf verantwoordelijk voor wat ze uitvoeren.

Meestal hebben de SSD-schijven zelf een Tool(box) - software, die een aantal zaken kunnen regelen. Kijk dat even na.
 
Ze komen niet voor niet het hier vragen... ze begeleiden in hun twijfel en die weg te laten nemen met images/systeem backups dan ze met vnl een JA en wat eigen ervaring ze mogelijk het ravijn in laten vallen...
Tuurlijk hebben ze het dan nog steeds 100% zelf veroorzaakt, mijn perceptie is en blijft: zulke onervaren mensen kunnen beter niet met zulke software omgaan....

Dus ook al is dit 100% waar
Mensen krijgen op Helpmij genoeg informatie en moeten zelf hun verstand gebruiken. Uiteindelijk zijn ze zelf verantwoordelijk voor wat ze uitvoeren.
Je kunt afvragen of je het deze onervaren doelgroep aan moet doen....

Maar het is alleen maar mijn mening/perceptie....
 
Je kunt afvragen of je het deze onervaren doelgroep aan moet doen....
In het jaar 2028 kun je je dat nog afvragen...! Dat schiet niet op.

Onervaren mensen, onervaren doelgroep..., beter niet met zulke software omgaan... Ga jij bepalen wat goed is voor een ander...
Maar het is alleen maar mijn mening/perceptie....
Inderdaad en die mening heb je gegeven en is bekend. Laat het daarbij.
 
Geldt dat ook niet voor mensen die juist wel het aanraden te gebruiken maar die mogelijk minder goed een idee hebben wat de beperkingen van deze onervaren doelgroep is?
Er geen goed of fout hier in mijn perceptie, alleen moet de TS zich wel beseffen in welke doelgroep hij/zij hoort. Een ding weet ik zeker, niet in de (zeer) ervaren groep.
Vervolgens mag hij/zij zich afvragen wat wijsheid is?
Zulke software gebruiken met voor hem/haar onbekende risico's waarbij hij/zij volledig moet varen op wat er verteld wordt...
of...
Dat risico niet nemen maar wel ruim voldoende maatregelen om images/systeembackups in tweevoud te hebben in het geval dat het een keer mis gaat, maar dan weet dan zijn probleem, beetje afh v/h systeem in no time weer hersteld is.
Voor vragen tav images/systeembackups kan de TS uiteraard ook hier op het forum terecht.

Als ik een onervaren TS-er zou zijn, zou ik het wel weten: varen op de zekerheid van de 2e optie.

De rest erom heen is puur een mist opwerpen ... veel TS'er zijn vaak erg gevoelig voor zulke positieve maar in de grond toch voor hem.haar totaal niet te begrijpen mogelijke gevolgen van zulke software met zijn/haar ervaring. Je ziet zelden dat een TS-er daar tegen in gaat en dus braaf aan de slag gaat.

Degene die deze aanpak meer relativeert wordt door de voorstanders vaak zo tegemoet gekomen, dat de TS-er denkt... oei de image/systeembackup is blijkbaar ook niet goed want de voorstanders kiezen ook voor die software en NIET voor die image/systeembackup aanpak, dus dat zal wel niet goed zijn.

Dus kiezen veel TS-ers voor die software ipv voor de veel rationelere aanpak, de image/systeembackup...
Want ratio telt in dit geval niet meer... het is vooral beïnvloeding van de TS-er ipv wat het beste voor hem/haar zou zijn.

Er is een voordeel.. het forum blijft gevuld.. ik zie de volgende vraag hierover al weer aankomen, is het niet bij deze TS dan wel bij een andere...
Of ze slikken in stilte hun verlies... en installeren met rode oortjes dan hun door die software verkl**ide windows maar compleet...
Tja ... dat komen ze natuurlijk niet trost hier melden....

Dus wat we lezen ... is eigenlijk het topje van de ijsberg tav dit soort problemen....
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag ging niet over backups of de kwaliteit van Cc en ASC. Als ik onder Systeembeheer ga naar 'Defragmenteren en optimaliseren', dan is de optie Defragmenteren daar niet meer aanwezig. Er staat alleen nog Optimaliseren met als instelling dat dit wekelijks gebeurt. Dus dat heeft MS blijkbaar goed geregeld. De optie om fragmenteren in te stellen op Nooit zie ik daar dus ook niet, of zit dat ergens anders? Of Ccleaner en ASC ook rekening houden met een ssd is me uit de reacties niet duidelijk. Edmoor, je gebruikt Cc en ASC op je ssd, maar hoe weet je dan dat er geen zaken worden uitgevoerd die niet moeten? Stel je dan iets handmatig in, of zo? In de progs zelf zie ik niets over gebruik bij ssd's.
 
Mijn vraag ging niet over backups of de kwaliteit van Cc en ASC. .
....
maar in jouw vraag staat toch echt....
Ik heb net een ssd in mijn Thinkpad X250 laptop met Windows 10 geplaatst. Met de hdd gebruikte ik altijd Ccleaner en Advanced System Care en dat hou ik graag zo. Kan ik die gewoon blijven gebruiken? Heeft W10 een beveiliging ingebouwd tegen acties (zoals defragmenteren) die nadelig zijn voor een ssd?
Dit vette lijkt me toch typisch een kwaliteit/performance vraag tav Ccleaner en Advanced System Care ?

Of bedoel je het niet zo?
Maar dan zou het prettig zijn om transparant te maken wat je dan echt bedoelde.
En kun je aangeven welk probleem je gaat oplossen met deze software?

Want:
Technisch gesproken regelt Windows 10 in principe alles wat een SSD wel maar ook niet nodig heeft.
Heb nog nooit om die reden een probleem gehad met een SSD.
 
Laatst bewerkt:
Als je Windows 10 op een SSD installeert wordt de taak die zorgt voor het defragmenteren al uitgeschakeld.
In ASC laat je die optie gewoon uitgevinkt.
 
En dat geldt ook voor de trimming... etc...
Dus die tools maken eigenlijk gewoon gebruik van wat bij een goede installatie van Windows 10 allang ingesteld is.
De tools geven je alleen de indruk dat je meer controle heb..
Ik kan me voorstellen dat ze opzettelijk bij de 1e opstart faken dat een aantal vinkjes mss wel nog niet aan staan, terwijl ze al wel aanstaan, maar dat weet de gebruiker tuurlijk niet.
Of dat waar is zou je dus de beloofde parameters die zulke programma beweren te beheren met alleen een meet tool of ze werkelijk aan/uit staan moet testen.

Ik heb het een keer met een netwerk lek tool gedaan... op een andere manier...
De tool schreef dat er verbinding was op een bepaalde manier die een lek zou zijn.
Ik heb toen op image waar de tool nog niet op stond de stekker v/d netwerkkabel eruit getrokken ... en toen pas de tool geïnstalleerd...
En.. warempel...de tool gaf aan dat er weer een verbinding was en er weer een lek geconstateerd was...
Ik had al heel weinig met zulke tools maar de ogen zijn me toen nog ietsje verder open gegaan..
Ze kunnen je mooi besodemieteren....

Zorg maar voor de images/backup... die je eigenlijk met zo'n tool toch moet hebben.
Want zet die tool een image terug als je systeem compleet gecrasht is en niet meer starten wilt?
Neen? en je hebt geen image.
Nepwerk. Het is helemaal duidelijk dan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan