• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA code voor invoer nieuwe regel met behoud van formules in de regel (nu fout 400)

Status
Niet open voor verdere reacties.

michiel123456

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2018
Berichten
20
L.S,

Ik heb een werkblad waar middels een VBA code een regel ingevoegd wordt met behoudt van formules in die regel.
(Code van internet geplukt, want ik heb totaal geen verstand van VBA; gaat wel komen hoop ik.)
Alle cellen bij celeigenschappen eerst opgemaakt zodat er niks geblokkeerd wordt, aansluitend de cellen met formules erin geblokkeerd.
Daarna heb ik het werkblad beveiligd zodat je niks kunt selecteren in de cellen waar formules in zitten.

Helaas krijg ik het nu niet meer aan de praat; als ik kies voor Ctrl n (dit had ik ingesteld bij opties in de macro, zodat er een nieuwe regel ingevoegd wordt iedere keer als ik dit uitvoer) krijg ik nu foutcode 400 met een rood kruis

Geen idee of het benoemenswaardig is verder:
Er zit daarnaast voorwaardelijke opmaak in de regels, waardoor regels a.d.h.v. een waarde in een bepaalde cel (vervolgkeuzelijst) een bepaalde kleur krijgen.

De code die ik van internet ''geplukt'' heb is de volgende:

Sub Rij_Invoegen()
Application.ScreenUpdating = False
Rows(ActiveCell.Row).Copy
Rows(ActiveCell.Row).Offset(1).Insert
Rows.Copy
ActiveCell.Offset(0, 0).Select
Application.CutCopyMode = False
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Hopelijk kunt u mij helpen met een oplossing, alvast hartelijk dank in ieder geval.

Groet,

Michiel
 
je kan éénmalig beveiligen met de optie "userinterfaceonly" als true. Vanaf dan kan je via macros toch wijzigingen doen op dat werkblad, de normale gebruikers niet
Code:
Sheets(“sheetname”).Protect Password:="Secret", UserInterFaceOnly:=True
Verder staat in je code 2 maal Copy maar nergens een paste of een pastespecial, foutje ?
 
Goedemorgen,

Dank voor je reactie.
Waar moet ik dit gedeelte van uw aanvullende code dan toevoegen in de huidige code?

Er staat inderdaad twee maal ''copy'', paste of paste special kennelijk niet :)D); omdat ik er simpelweg geen ervaring mee heb kan ik niet aangeven of het een foutje is.
Maar misschien kan iemand met deze expertise mij dan aangeven hoe ik dit kan oplossen.
En ik zie ''sheetname'' staan; hier is het neem ik aan de bedoeling dat ik de naam van het werkblad benoem? Of kan ik het zo laten staan?


Alvast bedankt voor uw behulpzaamheid maar weer, groet,

Michiel
 
Zet onderstaande code in Thisworkbook openen met Alt F11

Code:
Private Sub Workbook_Open()
	Dim wSheetName As Worksheet
	For Each wSheetName In Worksheets
		wSheetName.Protect Password:="Secret", UserInterFaceOnly:=True, AllowFiltering:=True
		Next wSheetname
End Sub


Sluit af en sla bestand op, en start het bestand weer op.
Nu is het bestand beveiligd en alle macro's functioneren.


Loek010 :thumb:
 
Ik heb het aangepast zoals u aan gaf, maar dit geeft ook weer een foutmelding (het subscript valt buiten het bereik) wanneer ik kies voor ''Ctrl n'' (opdracht om nieuwe regel in te voegen).
Heb er een bijlage bijgedaan nu waarbij namen fictief zijn gemaakt uiteraard.

Wellicht kan iemand het hier voor mij oplossen?

De bedoeling is dus dan ik op een regel ga staan, en daar een combinatie te toetsen (in dit geval gekozen voor Ctrl n) er een nieuwe regel opent met daarin dezelfde formules. Deze formules zijn dan beveiligt tegen bewerken.
Overigens heb ik ergens gelezen dat het zelfs mogelijk is dit niet via een toetsenbord opdracht te realiseren, maar dat dit zelfs kan via een ''drukknop'' waarbij dan aansluitend de nieuwe regel ingevoegd wordt (a.d.h.v. waar je gaat staan). Eeuwige roem voor degene die dit kan realiseren:)!

Alvast bedankt, en hopelijk kan iemand mijn fouten uit het bestand halen!

Gr Michiel
 

Bijlagen

  • Helpmij.xlsm
    279,4 KB · Weergaven: 49
Zet een Excel Table in voor dit vraagsuk. Die zorgt zelf voor de opmaak en formules. Je vindt deze optie in het lint Invoegen naast de knop Draaitabel.
 
Goedendag,

Dank voor je reactie Ginger. Ik ben echter echt op zoek naar een manier om dit met drukknop (of toetsenbordcombinatie) te realiseren, waarbij er wel cellen beveiligd blijven in enkele kolommen.
Anyone?
 
Dag Loek010,

Dank je wel zeg! Hoe krijg je het voor elkaar, met zo'n knop! pfff...knap zeg!

Het enige waar ik nu op stuit is dat als ik een regel via de knop heb toegevoegd:
- de waarde van de formule in kolom J niet wordt weergegeven waardoor er verkeerd berekend wordt;

- regels naderhand moeten kunnen worden gewijzigd; dit ook omdat niet alle waarden direct bekend zijn.
Het gaat dan om cellen in kolom B, C, D, F, G, H en N t/m S waarvan ik de inhoud in een regel zou willen kunnen wijzigen.

Sorry voor het ongemak, ik had het graag direct volledig gemeld hier, maar wist niet dat dit werkblad dan verder geheel beveiligd zou zijn.
Geldt dit dan ook automatisch voor nieuwe werkbladen overigens? Het zou alleen op dit werkblad van toepassing moeten zijn; andere werkbladen krijgen dan specifiek beperking voor celeigenschappen (vinkje blokkeren).

Groet Michiel
 
aanvulling op eerder post;

zie dat het v.w.b. waarde formule kolom J te maken heeft met dat in sommige kolommen het getal opgeslagen is als tekst (i.p.v. naar getal).
Hoe te verhelpen weet ik dan weer niet..:(
 
Beste Michiel,

Ik heb het bestand aangepast zoals je aangaf in je vraag
Alleen tabblad1 is beveiligd alle andere tabbladen zijn niet beveiligd als je wil zal je dat zelf moeten beveiligen

En gebruik zo min mogelijk samengevoegde cellen dat levert problemen op.
ik heb 2 hulpkolommen toegevoegd T en Kolom U om in kolom J de juiste waarde te geven hoop dat dit werkt
dat komt omdat het userform de waarde inderdaad als tekst wegschrijft


Bekijk bijlage Helpmij (Aangepast).xlsm

Groet,
Loek010 :thumb:
 
Met een dubbelklik ergens in de tabel. (altijd luisteren naar de adviezen van @ginger)

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
  If Not Intersect(Target, ListObjects(1).DataBodyRange) Is Nothing Then
    Unprotect
    ListObjects(1).ListRows.Add (Target.Row - 7)
    Application.Goto Cells(Target.Row + 1, 2)
    Cancel = True
    Protect
  End If
End Sub

Zie ook de aangepaste formules in G1, L1 en M1
 

Bijlagen

  • Helpmij (210).xlsb
    155 KB · Weergaven: 43
Dag Loek,

Dit is helemaal de bedoeling en nogmaals heel hartelijk dank! :thumb:

Geen idee hoe dit op het forum werkt; vermoedelijk offtopic nu omdat ik eigenlijk een nieuwe vraag heb...Maar ik doe een poging..

In het laatste document staan in kolom A nu waarden. Bestaat er een mogelijkheid dat er automatisch regels worden gesorteerd nadat er op opslaan wordt gedrukt, of bijvoorbeeld bij opnieuw openen excelsheet eerstvolgende keer opstarten?
Dus de waarden in regels a t/m U (!) en dan sortering op alfabetische volgorde van de waardes in kolom A?

Dit zal wel niet kunnen vermoed ik, maar als iemand het weet dan hoor ik het graag.

p.s. wat een behulpzaamheid van mensen zo zeg...wordt zeer gewaardeerd!

Groet,
Michiel
 
De vraag gaat toch over het toevoegen van een rij dmv een knop of mijn suggestie een dubbelklik? Ook via een Userform kan je beter een Listobject gebruiken.
 
Dag VenA,

Dank voor je reactie.
Helaas kan ik niet meekomen in de termen die u gebruikt aangezien ik er geen verstand van heb.
In ieder geval bedankt,

Groet Michiel
 
Neem dan wat kennis tot je en probeer het bestandje #12.
 
@Michiel,

Aangepast met een Knop Sorteren is dit wat je bedoeld ?

Bekijk bijlage Helpmij (Aangepast 2).xlsm

Loek010 ;)

P.S als dit de bedoeling is zet de vraag dan op opgelost bovenaan van dit topic
en start een nieuwe vraag als je een nieuwe vraag heeft.
 
Laatst bewerkt:
bedankt!

Dag VenA en Loek010,

I.v.m. vakantie heb ik niet kunnen reageren op jullie berichten.
Beiden heel erg dank (!) en heb mijn uitdaging opgelost (en weer wat geleerd ; Neem dan wat kennis tot je en probeer het bestandje #12.

groet,

Michiel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan