• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke klanten (per maand en organisatie) berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChrisExcel1

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2016
Berichten
41
Hallo,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het onderstaande.

Graag zou ik met een formule de unieke klanten per organisatie bepalen, vervolgens ook uitgesplitst per maand.
Volgens mij heb je daar een matrix formule voor nodig, maar daar kom ik helaas (nog) niet uit.
Als dit met een beknopte draaitabel kan, dan is dat ook een optie.

Het bestand bestaat normaal uit duizenden regels en wordt maandelijks ververst/aangevuld.

Bedankt voor het meedenken!

Groet,
Chris
Bekijk bijlage unieke klanten (per maand) bepalen.xlsx
 
In bijlage de twee gevraagde opties op 2 tabbladen:
1) met matrixformules;
2) met twee draaitabellen (en 2 hulpkolommen).
 

Bijlagen

  • unieke klanten (per maand) bepalen (AC).xlsx
    21,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Dit lijkt me
 

Bijlagen

  • __voldoende.xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 35
Dankjulliewel voor de snelle reacties!

@AlexCEL De matrixformule krijg ik nog niet werkend, daar moet ik nog even verder mee aan de slag.
Wat de draaitabel betreft heb ik nog een vraag. Ik heb de hulpkolom toegevoegd in mijn originele bestand en de formule lijkt het goed te doen. Alleen de uitkomst in de draaitabel klopt niet wanneer ik het nareken. In de uitkomst komen alleen die klantnummers te staan die 1x voorkomen, maar de klantnummers die vaker dan 1x voorkomen moeten ook 1x worden meegeteld. Wat zie ik hier over het hoofd? Ik kan helaas niet het originele bestand uploaden.

@snb Op zich een goed idee, maar als er meer dan 10.000 klantnummers komen te staan is het overzicht wel redelijk weg.
 
Een overzicht is nooit compacter dan wat aan je criteria voldoet.

Vertel dan eens wat je wel wil en waarvoor je dat nodig hebt.
 
@snb Het doel is om inzichtelijk te maken wat het totaal aan klanten per organisatie is en om hoeveel unieke klanten het daarbij gaat. Dus als één klant bijvoorbeeld 3x voorkomt dan mag die maar 1x meetellen in de berekening voor het aantal unieke klanten. Klanten die 1x voorkomen, tellen ook voor 1x mee. En dan de optie om verder uit te splitsen naar jaar of maand.
Maak ik het hiermee duidelijker?
 
Sluit je de matrixformule wel af met Control+Shift+Enter na invoeren?

$-tekens in de hulpkolommen wel goed overgenomen?

Zijn de klantnummers wel nummers? Geen tekst o.i.d.?

"Alleen de uitkomst in de draaitabel klopt niet" Welke uitkomst? Graag wat specifieker...
"de klantnummers die vaker dan 1x voorkomen moeten ook 1x worden meegeteld". Dat gebeurt toch ook?
Bijvoorbeeld:
- Organisatie A had 9 klanten totaal (1,1,6,7,1,1,1,13,14) en 5 unieke klanten (1,6,7,13 en 14) precies zoals in de eerste draaitabel staat.
- In maand 1 had organisatie A 4 unieke klanten (1, 6, 13 en 14) precies zoals in de tweede draaitabel staat.

Zonder representatief voorbeeldje of nadere toelichting wordt het verder wel gokken waarom iets niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
@AlexCEL de formule is gelukt! Het had inderdaad te maken met de celeigenschappen. Ik moest de klantnummers converteren naar getal. Omdat om meer dan 10.000 regels gaat kan de server dat niet aan en lopen alle computers vast. Met een kleine test selectie lukte het wel en de uitkomst klopt.

De aantallen die jij in jouw bestandje had staan die kloppen inderdaad. Ik had jouw methode toegepast op het bestand waar ik mee werk (dus niet mijn voorbeeld) en daar klopte de aantallen niet. Ik heb een nieuw bestandje toegevoegd als voorbeeld. Hopelijk maakt dit mijn verhaal duidelijk.

Bekijk bijlage unieke klanten bepalen.xlsx

In de uitkomst bij "unieke klanten" worden alleen de klantnummers geteld die 1x voorkomen, maar de klantnummers die vaker dan 1x voorkomen moeten ook 1x worden meegeteld.

Onderaan staat mijn draaitabel en de formules.
Wordt het hiermee duidelijker?
 
Je hebt de formule niet exact overgenomen uit mijn voorbeeld.

Gebruik de volgende voor B2, voer door naar einde lijst, en update de draaitabel. Hierna komen de getallen weer overeen.
Code:
=N(AANTALLEN.ALS($A$2:[COLOR="#FF0000"]A2[/COLOR];A2;$C$2:[COLOR="#FF0000"]C2[/COLOR];C2)=1)

Als de getallen als tekst zijn opgeslagen, zou dit (matrixfunctie) ook uitkomst kunnen bieden zonder eerst te hoeven converteren:
Code:
=SOM(--(INTERVAL(ALS($C$2:$C$40=F46;--($A$2:$A$40));--($A$2:$A$40))>0))
 
Laatst bewerkt:
Vanaf XL-2010 kan je PowerPivot gebruiken. Hierin heb je de optie Distinct Count. Op een grote dataset werkt dit aanzienlijk sneller dan een draaitabel mbv een aantal hulpkolommen en zeer veel sneller dan een matrixformule.
 

Bijlagen

  • unieke klanten (per maand) bepalen.xlsx
    116,2 KB · Weergaven: 32
@VenA Bedankt voor de tip. Ik zal eens navragen of die hier geïnstalleerd kan worden. Is het proberen waard :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan