Leeftijd berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJZijlstra

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2013
Berichten
283
Beste lezer(s),

Als pure beginneling van Access en voor het eerst hier op het Accessforum heb ik een korte vraag, nl. Wat is de juiste formule als je de leeftijd van iemand wilt weten? En waar komt de formule te staan?
Dit moet in mijn bestand zijn: datum vandaag - geboortedatum.
Omdat het bestand "DatabaserRuG.accdb" niet geüloaded kan worden, heb ik een foto bijgevoegd van de velden waar het om gaat.


Groet,
Toby
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_122 Jul. 22 16.22.jpg
    ScreenHunter_122 Jul. 22 16.22.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 138
Laatst bewerkt:
Welkom op het Access forum. Beter laat dan nooit :). Deze vraag komt wel eens vaker langs op dit forum, dus het antwoord is wel te vinden. Ik gebruik meestal deze oplossing:
Code:
Leeftijd: DateDiff("yyyy";[Geboortedatum];Date();2;2)+(Format(Date();"mmdd")<Format([Geboortedatum];"mmdd"))
 
Dankjewel Octafish, Ik zal me in de formule gaan verdiepen en daarna verder met jouw cursus Access bezig gaan over de normalisatie binnen de database. :)

Groet,
Toby
 
Het belangrijkste stuk in de formule zit vooraan; dat berekent de leeftijd. Het stuk achter de ‘+’ is bedoeld om de leeftijd t.o.v. de verjaardag te corrigeren. Als je het jaar(tal) hebt, weet je nog niet of de persoon dit jaar al jarig is geweest of niet. Ben je in Oktober jarig, dan ben je een jaar jonger dan als je in Maart bent geboren: in dat laatste geval is je verjaardag al geweest. De Format formule levert een WAAR op, of een ONWAAR. De eerste wordt ‘vertaald’ naar -1, de laatste naar 0. Oftewel: een correctie op de DATEDIFF berekening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan