Computer start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

drive

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
788
Hoop dat ik in de goede topic zit. Vanmorgen wilde ik de computer aanzetten en dat ging nog wel goed. Ik kon me ook gewoon aanmelden en 1 pagina openen om een berichtje te plaatsen. Daarna zei de computer: doe het zelf maar. Hij liep constant vast en ik heb hem een paar keer opnieuw opgestart. Er werden ook al een paar keer updates geïnstalleerd. Het maakte niets uit. Hij bleef traag. Ik heb hem op een gegeven moment uit gezet.

Nu hoopte ik dat die wat sneller zou zijn, maar niets is minder waar. Hij start nu helemaal niet meer op! Eerst kreeg ik een zwart scherm waarop stond: No bootable devices found; press F1 key to retry boot; press F2 key to reboot into setup; press F5 key to onboard diagnostics Ik had dus op F5 gedrukt en hij ging dingen controleren. Toen hij klaar was, ging ik eruit en de computerging opnieuw opstarten. Ik kom niet in het opstartscherm, maar weer in het zwarte scherm. Maar nu doen die 3 knopjes (F1, F2 en F5) het ook niet meer. Wat moet ik doen om de computer weer "pratende" te krijgen?
 
Van binnen inspecteren. Opstarten vanaf een opstartbaar medium, bij voorkeur de Windows installatie schijf. Probeer eerst in de BIOS te komen en selecteer standaard waarden. Controleer het knoopcel batterijtje. Deze bevindingen zijn allemaal interessant. Welke computer betreft het en wat heb je voor voeding? Kan de processor te warm geworden zijn door veel stof in of rond het koelelement?

Wanneer de computer wel goed draait met een Windows installatie medium dan kan de harde schijf stuk gegaan zijn. Als je geen uitsluitsel krijgt dan zou ik de apparaten zoveel mogelijk uitbouwen, dus geheugens en insteekkaarten.

Een computer die herstart is iets anders dan een computer die even uit is geweest.
 
Ik heb net de CD gevonden, dus ik ga zo proberen op te starten vanaf die CD.

De computer is een Dell Optiplex 7010 USFF en het beeldscherm is een BENQ GW24560-B.

Om de voeding te controleren moet ik de computer uit elkaar halen (had ik net opgezocht). Is er geen andere manier om de voeding te controleren?

Nee, de processor kan niet warm geworden zijn. De computer staat helemaal vrij.

De computer was 1 nacht uitgeweest en toen ik hem aanzette, begonnen de problemen. Toen ik hem gisteren aan had staan om te kijken of ik de problemen kon oplossen, ging hij uit en opnieuw opstarten zonder dat ik hem aan had geraakt.

Overigens: eergisteren had ik helemaal geen problemen en liep alles vlekkeloos.

Ik stuur hierbij even wat foto's. Misschien hebben jullie er iets aan? (ik zit nu op een andere computer, maar alle drie de computers zijn hetzelfde).

Systeeminfo computer.png

Beelscherminformatie computer.png

Aan invoer gerelateerde apparaten.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vanmiddag die diagnostiek uitgevoerd en toen die klaar was had ik een foutmelding van de videokaart. Ik heb de computer opnieuw opgestart en liet hem gewoon lopen. Het duurde namelijk nogal lang. Toen ik later weer keek, zag ik eindelijk weer het startscherm staan. Ik kon ook gewoon mijn wachtwoord invoeren. Maar nu heb ik geen internet meer! Ik heb geprobeerd om de sleutel in te voeren, maar ik krijg elke keer de melding dat internet niet kan worden gestart.

En ik zag op mijn bureaublad de volgende melding: something went wrong when loading the DC_WFF.dll. Ik begrijp ondertussen dat het komt omdat die computer een tijd niet meer aan is geweest waardoor die updates heeft gemist. Maar hoe krijg ik nu weer internet?
 
Heb je de drivers voor Windows 10?: https://www.dell.com/support/home/nl/nl/nlbsdt1/product-support/product/optiplex-7010/drivers

Misschien kan je iets over de voeding uitlezen met Open Hardware Monitor.

DC_WFF.dll is onderdeel van een WiFi stuurprogramma. Hierover blijf ik zeggen dat je dit soort software (en ook voor geluid) beter kan verwijderen omdat het vaak niet goed werkt. Na enkele tellen biedt Windows dan aan om de automatisch gedetecteerde apparaten van de nieuwe hardware te installeren. Wijs wanneer dat nodig is alleen naar de driver bestanden, deze staan in een map voor jou besturingssysteem op de installatieschijf waar ook een .inf bestand in staat maar geen programma bestanden zoals install.exe.

Je moet zelf maar beoordelen of de voeding toereikend is en of het daar aan zou kunnen liggen. Meestal is die na verloop van tijd niet helemaal perfect meer. Veel hangt af van de vereisten voor een grafische kaart. Kijk ook in de stekkers en of die nog goed geplaatst zijn. Soms is er wel eens iets gesmolten door vonkjes, los gekomen of gewoon aan het verrotten.

Is de batterij nog 3 Volt? Het kon namelijk geen bootbare mediums meer vinden. In het programma Open Hardware Monitor is dat de waarde V-Bat, wanneer het getoond wordt.

Hang de schijf even in een andere computer en doe een schijfcontrole. misschien is het bestandssysteem niet goed of kan je zien dat deze niet meer werkt naar behoren. Een andere schijf in de Dell plaatsen kan natuurlijk ook.

Voor problemen met updates kan je deze weghalen bij Programma's en onderdelen (Geïnstalleerde updates) of middels een herstelpunt. Bij problemen met drivers (ook een onderdeel van Updates wanneer je niets veranderd) is een systeemherstelpunt een optie. Start dan op in veilige modus, waarbij het laden van drivers wordt overgeslagen.

Werkt de computer weer, kijk dan bij logboeken of Bij Windows Defender Veiligheidscentrum en Prestaties en Status.
 
Ik heb geen idee. Waar kan ik vinden welke drivers ik heb?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier zie je een voorbeeld van Apparaatbeheer, zoek anders in het Startmenu naar "Drivers"

https://www.schoonepc.nl/windows10/hardware_drivers_installeren.html

Klap de categorieën uit. Als een driver niet goed werkt dan zie je er sowieso een uitroepteken bij staan zoals ook op de afbeelding in bovenstaande link bij PCI Simple Communications-controller. Klik rechts voor Eigenschappen en op die tabbladen verschijnen de uitgave details. Vergelijk die met de drivers van de Dell site.
 
Als ik apparaatbeheer open, dan zie ik nergens het woordje "andere apparaten" staan. Ik heb alles één voor één uitgeklapt, maar er is nergens een uitroepteken te vinden.
 
"Andere apparaten" staat alleen in het voorbeeld.
Hier kan je in ieder geval zien wat voor drivers je hebt maar je moet er op rechts klikken en de bijzonderheden op die tabbladen zoeken.
Een netwerkkaart met WiFi staat bij Netwerkadapters. Hier is het stuurprogramma dat mogelijk niet compatibel is, niet de driver. Zoals aangeraden werken geluid en WiFi waarschijnlijk beter als die stuurprogramma's bij Programma's en onderdelen worden gedeïnstalleerd.
Als je drie van deze computers hebt zal je ook wel weten of je de drivers van Dell zoals in de gegeven link hebt. Wanneer er geen uitroeptekens zijn in de kleine pictogrammen van de apparaten maak dan zeker dat je de apparaten die er zijn goed vermeld ziet en anders download en installeer die chipset drivers gewoon. Het is een paar minuten en je krijgt dan de melding dat ze geïnstalleerd zijn of dat ze al geïnstalleerd waren.

Voor een schijfcontrole ga je naar Verkenner en klik rechts op de harde schijf en kies Schijfcontrole. Misschien dat het bestand systeem niet goed is en dat het zo gerepareerd is. Repareer geen sporen of sectoren omdat een slechte schijf dan onleesbaar wordt.

Als het de videokaart is, zoals de computer meldde, dan de nieuwste drivers en ook voor jou besturingssysteem downloaden en installeren. In de BIOS hoort de PCI kaart of de on-board chipset als eerste te initialiseren aangegeven te staan (init first). Een niet goed werkende videokaart verraadt zich door slecht schuivende vensters en moeilijk scrollende pagina's. Bij twijfel kan je deze verwisselen.
 
Ik heb nu het volgende gedaan:
- netwerkadapters nakijken. Die zijn goed.
- tp link gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd
- wps knop indrukken op de router en de adapter (om de beurt. Of moeten ze tegelijk????)
- Toen is de tp link naar mijn router gaan zoeken en die kon niet worden gevonden

Ik kan trouwens wel muziek luisteren. En de cd schijf doet het ook gewoon.
 
WPS werkt achtereenvolgens maar hoe veel tijd je daarna hebt om het kleine apparaat te verbinden dat weet ik niet. Ik denk ook dat je moet wachten tot er een lampje gaat branden. Computers gebruiken WPS niet om te verbinden maar worden normaal bij de router aangemeld.

Zou je desondanks twijfelen over de router, doe dan de computer uit en volg de reset procedure zoals in het boekje. Zelf heb ik meermalen routers gehad waarbij dan bleek dat ze dat niet meer konden. Ik verslijt ook wel eens een netwerkkaartje dus een andere aanschaffen en uitproberen is te proberen. Ik blijf bij mijn advies om WiFi te proberen met alleen hulp van Windows en zonder stuurprogramma.
 
Ik heb er 2 minuten voor, maar ik red dat makkelijk.

Ik heb trouwens de C-schijf laten controleren en dat was goed gegaan. Ik moest hem wel daarvoor een nacht aan laten staan. Ik heb vanmorgen weer geprobeerd om internet op te starten, zonder resultaat. Ook geen resultaat na opnieuw opstarten. Ik heb de probleemoplosser erop af gelaten, maar nu krijg ik de melding: u beschikt niet over draadloze voorkeursnetwerken.

Nee, over de router twijfel ik niet. Als ik je advies opvolg, betekent dat dat ik Windows opnieuw moet installeren? En ben ik dan mijn bestanden kwijt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk moet je onderdelen kunnen verwijderen, daarna opent Windows de dialoog "nieuwe hardware gevonden."

En ik zag op mijn bureaublad de volgende melding: something went wrong when loading the DC_WFF.dll.

Dit én geen Internet verbinding betekent dat de driver of het stuurprogramma niet goed is. Jou opties zijn dan opnieuw de driver van WiFi installeren of probeer het stuurprogramma voor WiFi opnieuw te installeren. Haal wanneer problemen blijven of weer terug komen, het stuurprogramma weg bij Programma's en onderdelen en wanneer Windows dan na enige minuten meldt "nieuwe hardware gevonden" en zou zelf geen driver vinden, blader dan naar een map met alleen de driverbestanden. De driverbestanden staan in, voor de Windows versies verschillende, mapjes op de installatie CD van jou WiFi kaart of moet je zoeken bij de te downloaden drivers. Windows stuurt dan zelf de WiFi aan en kan dat vaak ook met de geluid chips. Voorwaarde is trouwens wel dat de Wireless service ingeschakeld staat.

Ik zou zelf altijd Windows het (gewoon stereo) geluid en de WiFi laten regelen omdat ik geen vertrouwen heb in de hulpprogramma's van de fabrikanten.

Windows Update installeert nu, bij standaard instellingen, ook updates voor drivers. Dit moet je bij problemen uitschakelen bij Eigenschappen van de afzonderlijke driver of bij Instellingen van Update voor alle drivers gezamenlijk.
 
Hoe moet ik de driver en stuurprogramma van Wifi installeren en hoe weet ik welke ik moet hebben?
 
Wat voor WiFi heb je op de computer? Is het een insteekkaart of USB stick, dan driver downloaden bij de fabrikant.

Zit het ingebouwd in de computer, zoals bij een laptop, dan via de site van Dell op de genoemde pagina met stuurprogramma's. Daar staat "Dell Wireless..." voor Windows 10 64bits.

Bij Apparaatbeheer kan je trouwens ook zien wat voor hardware er is.
 
Ik wilde net gaan kijken op bij apparaatbeheer wat voor hardware ik daar heb, maar ik zag weer zwart beeld. Het was weer hetzelfde euvel wat ik eerder had. Omdat ik al had opgeschreven wat ik had gedaan, heb ik dat nu ook weer uitgevoerd. Met succes, want ik had weer mijn opstartscherm. Maar nog steeds geen internet. En bij de TP link zag ik het groene lampje knipperen. Ik heb inmiddels begrepen dat die groen moet blijven branden. Dus startte ik de computer opnieuw op. Maar nu brandt er helemaal geen lampje meer bij die TP Link! Ik heb het idee dat die kapot is. Het is een: Archer T2UH en erboven staat: AC600 High Gain Wireless Dual Band USB Adapter. Ik weet niet of jullie nog meer nummers moeten hebben, maar anders geef ik die wel. We hebben hem op 4 mei gekocht.

UPDATE: Inmiddels zie ik dat het lampje van de TP link weer knippert. Maar nog steeds heb ik geen internet.


Ik heb naar apparaatbeheer gekeken en netwerkadapters geopend en daar staat het volgende:
Intel(R)82579LM Gigabit Network Connection
TP-LINK Wireless USB Adapter
WAN Miniport (IKEv2)
WAN Miniport (IP)
WAN Miniport (IPv6)
WAN Miniport (L2TP)
WAN Miniport (Network Monitor)
WAN Miniport (PPPOE)
WAN Miniport (PPTP)
WAN Miniport (SSTP)

Eindelijk ben ik erachter hoe ik in de BIOS kom. Ik heb het helemaal uitgezocht en zal hierbij wat foto's plaatsen. Misschien wordt er dan meer duidelijk?

Bios rapport 1.pngBios rapport 2.pngBios rapport 3.png

Bios rapport 4.pngBios rapport 5.pngGebeurtenis 1, dis diagnostic.pngGebeurtenis 27, e1cexpress.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De WiFi adapter is niet geschikt voor Windows 10. Dat deze eerst wel werkte is kennelijk omdat Windows 10 zichzelf volledig vernieuwd, in plaats van dat er telkens nieuwe Windows versies uitkomen.

De driverbestanden zijn voor tot Windows 8 te downloaden op https://www.tp-link.com/nl-be/download/Archer-T2UH.html#Driver en het stuurprogramma apart, welke ik dus zou afraden, zeker wanneer er problemen zijn. Windows maakt dat er vaak geen stuurprogramma nodig is.

Als Windows updates heeft gedaan dan zou ik de laatste grote systeemupdate bij Programma's en onderdelen (Updates tonen) weer weghalen en Automatische updates uitschakelen. Terug gaan naar een systeemherstelpunt van wanneer het nog goed werkte eveneens omdat daarmee drivers en het register worden teruggezet.

Een andere WiFi adapter nemen kan natuurlijk ook als alles verder goed werkt. De SMART foutmelding voor de harde schijf is wel zorgelijk. De harde schijf is niet betrouwbaar meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan