na plaatsen ssd hdd niet meer zichtbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bastianos

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2018
Berichten
18
Sinds gisteren heb ik een samsung ssd in mijn pc gezet.
De oude hdd van 2tb dacht ik als gegevens schijf te gaan gebruiken.
Toen ik de samsung in mijn pc zette had ik al problemen met gpt en windows. Na wat morrelen is dit nu werkend. (bios laat wel bij opstartscherm een draaiend rondje met bolletjes zien wat er voorheen niet was)
Echter als ik de 2tb hdd erin zet ziet hij niets, niet in management, niet in easus en ook niet bij diskpart. Ik kan dan wel opstarten vanaf usb en als ik de ssd loskoppel naar cmd gaan en vervolgens niet windows installeren maar weer cmd. Dan zie ik hem weer wel.
Ik kan dan een partitie aanmaken schoonmaken en actief zetten. computer uit.
Dan sluit ik mijn ssd weer aan en start weer op.
Ik zie hem dan even, kon er bestanden opzetten etc. Maar na 10 minuten was hij weer weg.
Ik heb diverse malen bovenstaande herhaald, ook geformatteerd etc.
Bleef wegvallen.
Ik dacht eens een ander kabel te gebruiken omdat die misschien niet goed zit in mobo, ook voeding geprobeerd. Beide geen verandering
Toen dacht ik; ik heb nog een 2.5 hdd 320 gb. Die aangesloten en precies hetzelfde. Daarvan zag hij de hele schijf ook ineens niet meer (terwijl hij uit drie partities bestaat)
Voordat ik de ssd in mijn pc had zitten had ik zowel de 2tb hdd en de 320gb hdd in de computer en dat was geen probleem, kon alle partities zien
Ik heb ook een externe harde schijf aan de pc hangen en die blijft onvermoeid zijn werk doen, daarmee dus niet het probleem.

Nu denk ik dat het aan bios moet liggen, denk dat daar iets niet goed staat. Kan dat? Heeft iemand eenidee wat dit kan veroorzaken? Moet ik bios gaan flashen of zo?

Specs;
Ik heb een bestand bijgevoegd wat een deel is van een uitdraai van AIDA64 Bekijk bijlage 327881

Help Mij!

Alvast bedankt,

Bastiaan
 
Als je de mogelijkheid hebt, zet hem dan eens op een andere SATA poort.
Dat was bij mij de oorzaak van gelijke problemen, een defecte SATA poort op het moederbord.
 
Hoi Edmoor, ik heb drie kabels geprobeerd die loshangen in mijn pc, alledrie zelfde probleem
 
Ook als je de SSD aan SATA 1 hangt en de HDD aan 2?

Heb je van Samsung Magician geïnstalleerd en de firmware gecontroleerd?

En als je die externe schijf eraf hebt?
 
hoi Lange pier, ik moet dat even controleren, dit mobo is niet heel handig want ik moet zo'n beetje hele computer strippen wil ik bij die sata poorten op het mobo. Kan ik niet ergens mee checken of de ssd op 1 en de andere op 2 zit?
Ik heb geen magician gebruikt van Samsung, heb dat ding gewoon erin gezet en na gpt converteren schone windows geinstalleerd.
 
als die externe harde schijf eraf is dan gebeurt er niet, alles is zoals hierboven beschreven
 
wat wel opvalt is dat als ik lists disk doe in cmd hij de ssd disk 1 noemt en de externe disk disk 2. Waar vroeger volgens mij de c schijf op disk 0 stond. Is dit een indicatie dat deze schijf op de verkeerde satakabel zit?
Ik heb ook in uefi de boot bdd oid op disabled moeten zetten zodat hij de goede instelling zou zoeken bij opstarten.
 
hij ligt open nu, kennelijk zat de ssd op 3, 4, 5 of 6... dat is dus niet goed? Ik dacht ene kabel is een kabel...:(
Heb gekeken welke kabel 1 en welke twee is.
Ga hem weer in elkaar zetten en de ssd op 1 zetten en de hdd op 2
 
Dag Lange Pier,

Ik denk dat de sata kabel kapot was want toen ik de ssd (geen externe en geen hdd) had aangesloten op 1 bleef hij melden dat er geen besturingssysteem was en als ik ging naar boot menu dan stond hij niet ook als optie om vanaf te booten op sata 1.
Ik heb hem op sata 2 gehad en toen heb ik windows wel even gedraaid.
Maar ik wilde hem op sata 1 hebben dus heb ik de kabel vervangen en nu zie ik bij boot menu wel dat de ssd op sata 1 staat.
Echter als ik nu op wil starten (via UEFI) dan komt er te staan
EFI Shell version 2.31 (4.653)
current runnig mode 1.1.2
Device mapping table
fso: harddisk - alias hd33a65535a1blk0
PCIROOT 0x0/pci(0x1f, 0x2)sata(0x0,0x0)HD(1GPT, d3a71f21 en nog een heleboel tekst
daarna fs1, fs2 blk0 t/m 4
Bij blk4 heeft hij de kortste zin; Pci Root (0x0)/PCI(0x1f, 0x2)/sata(0x0, 0x0)
Ik kom hier niet meer weg, heb al gesprobeerd bios te resetten (batterij eruit en stekker ook) maar er verandert niets.. Hij blijft terugkomen. Als ik in Bios de boot bdd op disabled zet dan komt hij hier weer. Als ik in boot menu laat starten vanaf ssd (dus niet uefi) zegt hij dat er geen besturingssysteem is.

Is het een optie om gewoon windows opnieuw vanaf de usb te installeren? Met de ssd aan de juiste satapoort? Of kan ik dat shell een opdracht geven zodat hij wat doet?

Alvast bedankt weer....
 
Nou, ik heb het besturingssysteem er opnieuw op gezet en nu start hij weer normaal op. De c schijf is nu ook disk 0 in diskpart.
Had ergens gelezen dat de MBR corrupt zou zijn dus dacht ik dat kan mss ook bij een gpt.
Ben blij dat de pc het weer doet maar heb de harde schijf aan sata 2 gehangen en zie hem nog steeds niet.... Ben weer terug bij af dus..
Maar nu ben ik er even klaar mee. Morgenavond ga ik weer verder dus als jullie nog tips hebben!
Dank Lange pier iig voor het gegeven dat hij niet op sata 1 zat.
 
Beste allemaal, ik ben eruit. Schijnt dat sata poort 2 en 3 niet werken. Waarom weet ik niet maar doet er verder niet zo toe ook.
Ik heb de schijf geformatteerd en kan hem nu zonder probleem gebruiken.

Ga nog wel een keer uitzoeken of niet wat er met die poorten aan de hand is. Zal wel fysiek probleem zijn en geen driver want dan zouden de andere poorten het ook niet doen denk ik....

Dank lange pier want je hebt me op het spoor poort gezet!
 
Zet post 2 jou dan op het verkeerde spoor?:rolleyes:
 
Post 2: Imho was dat het juiste spoor van edmoor :thumb:.
Lijkt me prima om met de bootschijf waarvan je zeker weet dat ie op een SATA poort opstart daarmee ook ff alle andere SATA poorten te testen.
Dan weet je nl zeker dat het juist niet of wel daar aan ligt.
Als geen enkele SATA poort het goed doet en het is qua meldingen vaag dan:
1. of je mobo is echt stuk
of
2. er is met de combi schijf/SATA poort: pak ffe een andere boot schijf.
Anders blijf je kl**ien..
 
Graag gedaan. Maar je probleem is opgelost en dat is belangrijker :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan