• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alle collega's van eenzelfde ploeg weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Subwaysurfer

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2015
Berichten
6
Hallo,

Ik zou graag een lijst weergeven van alle collega's die in dezelfde ploeg zitten. Ik heb dus een werkblad met in kolom A een lijst met namen (alle medewerkers) en in kolom B de ploeg waartoe ze behoren (een viertal verschillende ploegen).
Nu wil ik op een tweede werkblad een medewerker kunnen selecteren uit de medewerkerslijst, waarna al zijn collega's uit zijn ploeg in een lijst komen te staan (dus hijzelf moet er uiteraard niet meer tussen staan).

De gegevens validatielijst is er, ik ben op zoek naar de formule om de collega's van dezelfde ploeg in een lijst te zetten.

Het voorbeeldbestand maakt één en ander duidelijk.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 63
Hallo,

Misschien zoiets??
Draaitabelletje en slicers.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 42
wel met naam collega, maar het komt in de buurt.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 47
Hierbij variant met formule, met alleen naam collega's in een ploeg in de lijst.
Code:
C4: =ALS.FOUT(INDEX(Medewerkerslijst!$A:$A;KLEINSTE(ALS(Medewerkerslijst!$B$2:$B$17=VERT.ZOEKEN($C$2;Medewerkerslijst!$A$2:$B$17;2;0);1;9^9)*ALS(Medewerkerslijst!$A$2:$A$17<>$C$2;1;9^9)*RIJ($2:$17);RIJ(A1)));"")
Let op: het betreft een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter alvorens wijzigen/doorvoeren.
 

Bijlagen

  • voorbeeld (AC).xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
AlexCEL,

Bedankt, dit is inderdaad helemaal wat ik zocht. Ik heb het in mijn document toegepast, maar iets klopt er niet.

Er wordt wel een lijst met collega's gecreëerd, maar niet de juiste collega's. het aantal collega's klopt wel, alleen de namen kloppen niet (er staan collega's uit andere ploegen). Ik vermoed dat er ergens een foutje geslopen is in de rijwaardes, op het einde van de formule, maar ik vind de fout niet.

Enig idee waar dat aan kan liggen? Kan ik je eventueel in een PB het document eens doorsturen? Er staan redelijk wat persoonsgegevens in, dus dat post ik liever niet op een forum...

Alvast bedankt voor je hulp!
 
Met het delen van die persoonlijke gegevens via een PB overtreedt je volgens mij nog steeds regels, dus pas daar mee op.
 
Laten we het even op deze manier proberen.

1) Staat op het einde wel RIJ(A1)? Hiermee genereer je bij doortrekken van de formule een reeks 1,2,3,4,5, etc. Met de KLEINSTE functie wordt dan de eerste, tweede, derde, etc. kleinste waarde opgezocht die voldoet.
2) Verder moet overal waar 2:17 staat dit aangepast worden naar je eigen voorbeeld.
3) Wel ingevoerd als matrix-functie? (met Control+Shift+Enter dus?)
 
Ja, de (A1) op het einde heb ik behouden.
Alle verwijzingen zijn ook aangepast.
Jouw voorlaatste argument "RIJ($2:$17)" heb ik aangepast naar RIJ($2:$45) omdat in mijn document de werknemers van Rij 2 tot 45 staan.
Formule is ook een matrixformule.

Ik zie de oplossing niet direct... Heb al veel geprobeerd, maar geraak er niet uit...
Ook als ik de formule stap per stap bereken klopt het... Alleen in de praktijk niet...
 
Plaats dan een representatief voorbeeld. Waarom beginnen de gegevens niet in A1? En waarom maak je geen gebruik van een tabel?
 
De PB functie is er niet om de vraag op te lossen.
Als we dat wel gaan doen dan kunnen we het forum net zo goed opdoeken.
Je begint de vraag hier dan ook graag de oplossing hier.
Je kunt ook een voorbeeld bestand met fictieve namen plaatsen
 
Laatst bewerkt:
Puppie heeft een punt. Ik heb even een nieuw voorbeeldbestand gemaakt.

Het gaat dus om de inhoud van de cellen C23:C42 in het werkblad 'callsheet'. De aangepaste formule van AlexCEL staat daar in. De namen van de medewerkers en de ploegen staan in tabblad 'crewlijst'.
Als je in cel D3 een naam uit de lijst kiest, komt in cel C20 te staan bij welke ploeg hij of zij hoort, en zijn of haar collega's zouden dan in cel C23 tot C42 moeten komen.
Daar komen nu wel collega's staan, maar niet de juiste: ze zijn van verschillende ploegen. (Ik heb voor het gemak even de ploeg van die vermelde persoon erbij gezet, in cel F23 tot F42, om te controleren)

Bekijk bijlage uitgebreid voorbeeld.xlsx

Ziet iemand de fout? Moet iets met de RIJ-waardes zijn volgens mij...
 
Gedeeltelijk heeft het met de RIJ-waardes te maken, en dat komt weer door gebruik van benoemde tabel/bereiken/kolommen/namen/etc. Probeer deze eens (C23):
Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Crewlijst'!$B:$B;KLEINSTE(ALS('Crewlijst'!$F$2:$F$45=VERT.ZOEKEN($D$3;'Crewlijst'!$B$2:$F$45;5;0);1;9^9)*ALS('Crewlijst'!$B$2:$B$45<>$D$3;1;9^9)*RIJ($2:$45);RIJ(A1)));"")
Wel even andere naam selecteren, staat nog een voor- en achternaam geselecteerd uit je oorspronkelijke bestand.
 

Bijlagen

  • uitgebreid voorbeeld (AC).xlsx
    25 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Of als gewone formule invoeren.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Crewlijst[Naam & voornaam];SOMPRODUCT(GROOTSTE((Crewlijst[Ploeg]=C$20)*(RIJ(Crewlijst[Ploeg]))*(Crewlijst[Naam & voornaam]<>D$3);SOMPRODUCT((Crewlijst[Ploeg]=C$20)*(Crewlijst[Naam & voornaam]<>D$3))-RIJ()+RIJ(C$23)))-1);"")
 
Allen, bedankt! De oplossing van AlexCEL werkt helemaal zoals ik wou!

Merci iedereen voor de hulp!
 
Maak je lijstje eens langer in je eerste blad, dan meld je je wel weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan