Laptopscherm valt soms uit = wordt zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Khanrudie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jul 2018
Berichten
2
Hallo,

Mijn vier jaar oude Asus laptop heeft beeldscherm problemen. Soms valt het scherm uit, dat wil zeggen, het scherm gaat op zwart. Wanneer het scherm op zwart gaat is er wel nog activiteit van de laptop. Ergo, het lijkt een probleem vanuit het beeldscherm (= grafische kaart?) te zijn. Soms krijg ik strepen te zien, dat de kleuren zich vermengen en uitlopen. Het lijkt alsof lijnen verschuiven en dan gaat het scherm op zwart. Soms doet hij het tijden wel en tijden niet. In slaapstand zetten helpt soms, soms ook niet waarna uitzetten (via aan/uit knop) werkt, maar soms ook weer niet. In het laatste geval laat ik de laptop soms uren uit staan en dan begint het bovenstaande circus opnieuw.

Specificaties van laptop:
Asus N550JK - CN 101H
Resolutie: 1920x1080
Videochip: GeForce GTX 850M
CPU: Intel Core I7-4700HQ, Architectuur: intel Haswell, 2.4 GHz

Verdere specificaties: https://tweakers.net/pricewatch/384370/asus-n550jk-cn101h/specificaties/

Duur van de problemen
- Het begin van de problemen zijn een maand geleden begonnen, medio juni.

Geprobeerd:
- Opnieuw geinstalleerd (en drivers geinstalleerd)
- Gekeken naar de temperatuur: deze was niet bijzonder hoog te noemen ten opzichte van andere jaren. deze ligt rond 60 graden, ene kant ook logisch vanwege weer en soms ietswat stoffige of minder harde ondergrond.

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen.
Alvast bedankt!

Groet,
Ruud
 
Eigenlijk zijn er maar 2 of 3 mogelijkheden:
1) lcd flatcable breuk in het scharnier van het scherm , echter dit lijkt niet erg waarschijnlijk gezien de symptonen. Dan zou het beeld ook moeten uitvallen / strepen vertonen als je het scherm beweegt en dat noem je niet.
2) gedeeltelijk van het moederbord losgekomen videochip, lijkt mij gezien je omschrijving het meest aannemelijk omdat dit verschijnsel rechtstreeks verband houdt met de temp. in het apparaat ( uitzetten en krimp van onderdelen )
3) stofophoping tussen de fan en heatpipe radiator waardoor de videochip te heet wordt....

flat-cable is zelf wel te vervangen en kosten ook niet de hele wereld....
Stof is ook eenvoudig zelf te verwijderen, videootjes zat op Youtube...

Een (gedeeltelijk) losgekomen chipset vraagt om een vakman, daar zou ik zelf mijn handen niet aan branden, daarvoor heeft de doorsnee gebruiker maar ook een computerboer op de hoek niet het juiste gereedschap.
 
Bedankt voor je reactie.

Wanneer ik het op een extern beeldscherm aansluit dan is er wel beeld te zien op dit apparaat. Zou dit eenvoudig te repareren zijn denk je?
 
Hallo

Zwak punt bij dit model is het loskomen van de connector lcd paneel motherboard.

Deze eens voorzichtig in/uitpluggen ...

Laptop van deze leeftijd zal zeker al wel eens zuiver/stofvrij zijn gemaakt ...

Indien niet , zou ik dit zeker toch eens doen ... zeker de heatpiperadiator/fan van de g.p.u.

Bij veel laptops kun je de g.p.u. t° niet uitlezen ... enkel c.p.u.

Hoe je een laptop zuiver/stofvrij maakt , is reeds tot vervelends toe gepost op deze site.

Peter
 
Hallo

Persoonlijk vindt ik het altijd jammer om dit dan te moeten vernemen , na alle tijd/moeite die je er in hebt gestopt ....

Ook de mensen op het andere forum hebben hun tijd dan verspild ....

In dit model laptop zit volgens mij een l.e.d. paneel ...

Knap om dan een backlightinvertor te zoeken.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan