• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken van een tekst in kolom, zonder relatieve verwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tcgielo

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2016
Berichten
24
Hallo mensen,

Ik kan mijn vraag het makkelijkst uitleggen als meteen het voorbeeldbestand wordt geopend.
Zie in het bestand het tabblad 'productblad', kolom C. Hier wil ik dat hij voor iedere rij de tekst van kolom A opzoekt in kolom A van het tabblad 'Dashboard' en vervolgens een retourwaarde geeft (1 of 0). Dit doet hij wel alleen ondanks dat ik de hele kolom in de formule invoer (A:A) kijkt hij toch alleen naar exact dezelfde rijen in het tabblad 'Dashboard'. Het gevolg is dat nu alleen het oranje gedeelte klopt, terwijl de rest ook als waarde 1 moet krijgen (A1 bevat immers dezelfde waarde in deze rijen). Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld forum.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 33
A1 is leeg in je document.

Doet dit wat je wilt?
Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(A2;Dashboard!A:A;1;ONWAAR)<> "";1;0)
 
Laatst bewerkt:
Ook nog.
Code:
=1*(NIET(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Dashboard!A:A;1;0))))
 
@edmoor, een tijdje later toch nog een vraag over je geboden oplossing. Wat is in jouw formule:| =ALS(VERT.ZOEKEN(A2;Dashboard!A:A;1;ONWAAR)<> "";1;0) | De functie van de <>? Ik zou hier graag van leren zodat ik het principe ook elders kan toepassen.
 
Die <> staat voor "ongelijk aan".
Er wordt dus gecontroleerd of het resultaat van de VERT.ZOEKEN functie wel een waarde oplevert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan