• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Palletverdeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mari138

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2016
Berichten
41
Goede avond Helpmij.nl,

Ik heb een Excel vraag waar ik helaas zelf geen antwoord op kan geven.
Ik kan deze vraag het beste toelichten met een voorbeeld, zie bijlage.

Tabblad 1: A:E > Hier vul ik zelf producten in
Tabblad 1: G:I > Hier vul ik zelf locaties in.
Tabblad 2: A2:W21: > Hier vul ik in hoeveel producten worden besteld per locatie en per depotdatum.
Tabblad 2: A25:W44: > Hier wordt het aantal pallets per product berekend (zie palletbelading tabblad 1: Kolom E)
Tabblad 3: A:CZ > Hier wil ik op basis van Tabblad 2 een overzicht hoe de pallets gestapeld moeten worden.

Mijn vraag bij Tabblad 2 :) > Zie D45:W47
1. Hoveel tussenpallets >
Deze ontstaat als 2 verschillende producten op elkaar gestapeld worden op 1 pallet. Er mogen niet meer dan 2 verschillende op 1 pallet.
Een tussenpallet = 0,08 voor wat betreft 1 volle pallet, zie voorbeeld.
2. Hoeveel pallets er zijn per locatie >
Som van alle producten(Afronden naar boven: Aantal producten / palletbelading)
3. Hoeveel transportpallets er zijn per locatie >
Producten moeten waar mogelijk gecombineerd worden. Max 1 tussenpallet.

Bijvoorbeeld:
1 koffie = belading 100 per pallet
2 thee = belading 80 per pallet
Bestelling:
50 koffie = 0,50 pallet
20 thee = 0,25 pallet

1 = 1 tussenpallet
2 = 2 pallets ((0,50=1)+(0,25=1))=1+1=2
3 = 1 pallet (0,50+0,25+0,08=0,83)

Mijn vraag bij Tabblad 3 :)
Op tabblad 3 zie ik graag een overzicht per product, datum en locatie hoe de pallets gestapeld moeten worden.
Op basis van het bovenstaande voorbeeld = pallet 1 van locatie x = 50 koffie + 20 thee.

Zie ook de voorbeeld in de Excel sheet.

Alvast hartelijk dank voor alle mogelijk hulp / tips!
 

Bijlagen

  • Palletverdeling 2.xlsx
    22,2 KB · Weergaven: 90
in je voorbeeldje plaats je telkens de rest van een product, die geen volledige pallet meer is, als het begin van volgende pallet en dan vul je die aan.
Stel dat je nog een restje koffie hebt en nog plaats zou hebben op een pallet van 7UP, mag je dat dan zo doen of moet die rest koffie onderin de pallet van de thee.
Kwestie van optimalisatie ?
 
ik denk dat het de enige optie is, anders krijg je een draak van een formule
 
Halve pallet splitsen en VBA

Halve pallets mogen helaas niet meer gesplitst worden.
Het kan dus niet zo zijn dat een halve pallet cola wordt gesplitst en bij zowel een halve pallet thee komt als bij een halve pallet koffie.
Ik deel wel uw mening dat dit optimaler zou zijn :)

VBA is wat mij betreft geen enkel probleem. Met formules krijg ik het helaas ook niet opgelost :(
 
Is er wellicht iemand die een idee heeft hoe dit met VBA opgelost kan worden?
 
ik ga er zeker een naar kijken maar , er zijn ook andere dingen in het leven.

als het van mij moet komen, moet je nog wat geduld hebben. mooi weer he :)
 
Sorry! Wil niemand opjagen :rolleyes:
Ben blij met alle hulp die ik kan krijgen. Heeft geen haast.
Geniet van het weer :D
 
kijk eens of deze indeling klopt
eventueel kan er nog wel wat aan de opmaak worden gedaan. maar eerst moet het kloppen.
 

Bijlagen

  • Palletverdeling 2.xlsm
    34,2 KB · Weergaven: 79
Bedankt! Deze indeling zoals in het voorbeeld bestand klopt helemaal :)
Echter, nadat ik de palletverdeling wijzig in E2:E7 op tabblad 1 (de palletverdeling kan variëren in de tijd) zie ik dat één depot niet juist meekomt. (zie bijlage).
Ik zou hier gestapeld 22 palletplaatsen verwachten. Echter bij de palletverdeling kom ik op 21. Zonder te stappelen kom ik op 24 pallets, ik kan 2x stappelen, dus kom ik op 22.

Is het daarnaast ook mogelijk om de volgorde op het laatste tabblad te sorteren op basis van tabblad 1: 1)Depotcode 2)Productcode
En is het wellicht ook mogelijk om in D45 t/m W45 op tabblad 2 het aantal tussenpallets te benoemen?
 

Bijlagen

  • Palletverdeling nieuw.xlsm
    37,9 KB · Weergaven: 53
En is het wellicht ook mogelijk om in D45 t/m W45 op tabblad 2 het aantal tussenpallets te benoemen?
dit heb ik nog niet gedaan.
want in jouw tabel staat niet voor niets een datumkolom.
als er steeds maar om 1 datum gaat, kun je die kolom met datums weg halen.
als het straks om meerdere datums gaat, hoe gaat het er dan uitzien? de tussen_pallets en het totaal aantal pallets kunnen eventueel ook in de eindtabel opgenomen worden.

verder: kijk eens of deze beter klopt dan de vorige.
 

Bijlagen

  • Palletverdeling nieuw 2.xlsm
    37,7 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Deze oplossing werkt perfect! Hartelijk bedankt!
Ik zou graag nog 4 vragen stellen, dan is de sheet echt helemaal ideaal in het gebruik. Wellicht kan iemand me hier nog mee helpen.

1) Is het mogelijk om op tabblad 3 in de eerste rij een palletnummer te plaatsen vanaf kolom F; P1, P2, P3, P4, P5, P6, etc.
Deze worden nu verwijderd na het gebruik van de macro.

2) Is het mogelijk om op tabblad 2 een kolom te plaatsen tussen kolom C en D met een totaaltelling van de betreffende rij.
Als ik deze nu doe dan werkt de marco helaas niet meer.

3) Wat betreft de totalen op tabblad 2; A45 t/m W47; het datumveld is ter informatie en niet van belang bij de totaaltellingen. Er wordt altijd maar 1 datum gebruikt. Is het mogelijk om deze velden enkel met formules te berekenen?

Zelf lukt het me alleen met een derde tabel toevoeg waarbij ik de waardes van de tweede tabel omzet met "=AFRONDEN.NAAR.BOVEN".
Dan weet ik het aantal gebruikte pallets. Vervolgens ga ik met tabel 2 handmatig kijken welke gestapeld kunnen worden om zo het aantal tussenpallets en transportpallets te berekenen.

4) Mijn laatste vraag is; is het mogelijk om de witte regels in de tabellen op tabblad 2 te verwijderen na het gebruik van de macro?
Als kolom A leeg is bij de tabellen, dan is de regel niet van belang en mag die regel weg.

Alvast bedankt voor alle hulp die geboden kan worden!
 
kijk eens of je hier wat mee kan.
 

Bijlagen

  • Palletverdeling nieuw 3.xlsm
    36,5 KB · Weergaven: 80
@Sylv

Ik zie niet de funktie van

Code:
With WorksheetFunction
 
snb, dat klopt , hij staat er nog in van een vroeger probeersel.
als er een volgende versie nodig is gaat hij er uit.
 
Ik deed het zo:
Code:
Sub M_snb()
   sp = Blad1.Cells(1).CurrentRegion
   sn = Blad2.Cells(5, 1).CurrentRegion
   
   With CreateObject("scripting.dictionary")
      For j = 2 To UBound(sp)
         .Item("_" & sp(j, 2)) = sp(j, 5)
      Next
      For j = 2 To UBound(sn)
         .Item(sn(j, 2)) = sn(j, 2) & "_" & Replace(Space(sn(j, 8) \ .Item("_" & sp(j, 2))), " ", .Item("_" & sp(j, 2)) & ",")
         .Item(sn(j, 2) & "_R") = sn(j, 2) & " " & (sn(j, 8) Mod .Item("_" & sp(j, 2))) / .Item("_" & sp(j, 2))
      Next
      
      st = Filter(.items, "_")
      Blad3.Cells(20, 1).Resize(UBound(st) + 1) = Application.Transpose(st)
      st = Filter(Filter(.items, "0,"), "_", 0)
      Blad3.Cells(20, 3).Resize(UBound(st) + 1) = Application.Transpose(st)
      
    End With
End Sub

Dan blijken er maar 3 gecombineerde pallets nodig te zijn.
 
snb, mooi hoor. en nu nog een loopje om de rest pallets optimaal te combineren.

in mijn voorbeeld lukt het combineren maar met 2 pallets.
als jij het met 3 combinaties kunt hou ik me aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:
De laatste sheet werkt perfect voor mij :) Super bedankt voor alle reacties.

Ik begrijp alleen de opmerking over - With WorksheetFunction - niet helemaal.
Heeft dit dus ook betrekking op het wel of niet combineren van meer dan 2 pallets op 1 palletplaats?
Meer dan 2 productsoorten / pallets op 1 palletplaats is voor mij in ieder geval geen optie.
Ik mag maar 1 tussenpallet per palletplaats gebruiken; ondanks dat dit wellicht niet het meest efficiënt is.

Als ik dan toch nog één vraag zou mogen stellen. Is het wellicht mogelijk om de 0 lijnen in tabblad 3 weg te laten.
Als een product niet wordt besteld is hij eigenlijk ook niet relevant voor de palletverdeling.
Zou super zijn :)

Maar nogmaals deze werkt al perfect.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan