Black screen met 2 letters EE

Status
Niet open voor verdere reacties.

Highroller

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2009
Berichten
156
Hallo,
Nadat ik mijn computer normaal uitzette, en later weer aan kreeg ik een black screen na msi motherboard logo. En daar stond iets van dat de pc mn boot niet kon vinden ofzo iets en dat ik moest rebooten. Oke nadat gedaan te hebben. Kreeg ik weer blackscreen maar dit x met alleen 2 letters EE en een wacht balkje(_). Als ik op enter druk dan start windows 8.1 normaal.
Maar dit blijft nu komen bij elke opstart.
Ik kan hier niks over vinden op google..
Weten jullie waar dit aan kan liggen?
Grtz.
Highroller
 
Het lijkt mij redelijk om aan te nemen dat er op dat moment wordt onderzocht wat jou boot configuratie is, te denken aan bootbare schijven en aanwezigheid van een RAID (samenwerkende schijven) Configuratie. De laatste scan stopt wanneer er op Enter wordt gedrukt maar de computer zou na een halve minuut ook normaal verder moeten gaan.

EE zou kunnen aangeven dat er geen foutcode getal voor is.

Wat ik het eerst zou onderzoeken is of het moederbord een nieuw batterijtje nodig heeft en of de waarden in de BIOS op standaard waarden of default values zijn teruggezet.
 
Nieuw batterijtje zou kunnen.. Tis al een oude pc.. En de bios naar standaard waarden? Hoe kom ik daar achter?
 
Als de boel is doorgestart, zet de weblink van Speccy hier eens neer, zie m.s sig en als de datum goed is, vergeet dat bios batterijtje, dat is een obsessie van @Alfred 2.
En wat is het type van dat MSI bord?

Code EE is een reserve code van MSI voor code code 31 lees ik hier en dat zou met het geheugen te maken hebben.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=263610.0
 
Als ik de link volg staat er dat het een Resume Error is. Even knippen en plakken geeft het volgende.

S3 Resume Error Codes

E8 - S3 Resume Failed
E9 - S3 Resume PPI not Found
EA - S3 Resume Boot Script Error
EB - S3 OS Wake Error
EC - Reserved for future AMI error codes 31
ED - Reserved for future AMI error codes 31
EE - Reserved for future AMI error codes 31

31 - Memory Installed

Het zijn niet alleen foutcodes maar ook status meldingen.

Als de computer voor het eerst geheugen vindt wijst dit op een BIOS wat is ingesteld met standaard waarden.

Hoe weet je dat? Door te kijken of de door jou aangebrachte veranderingen nog ingesteld staan, door iets te proberen te veranderen (voorgesteld is RAID niet op Automatisch maar Geen, als dat geldig is tenminste. Verder: uitgebreide of snelle geheugencontrole. Sla op en kijk de volgende keer of de instellingen zijn bewaard. Anders het boekje er bij pakken, de uitleg en standaard waarden van de BIOS staan achterin samen met afbeeldingen van deze schermen.

Batterijtjes zijn te koop voor nog geen euro per blister van acht bij de kassa van Action.
 
Vreemd, de bios heeft een nummer die verder niet voorkomt op de MSI site voor dat moederbord.

Maare, zet de jumper op jbat1 even op de andere 2 pinnen mat de spanning er volledig af, start weer op en stel de bios datum goed in via "DEL" in de bios.
 
Ehh.. Ik ga even kijken waar jbat1 zit op moederbord.. Weet wel iets van moederborden maar okk weer niet zoveel xd
 
Nee, alleen de zelf ingestelde instellingen zoals de tijd staan dan op "default", die dus weer zelf aanpassen.
 
zet de jumper op jbat1 even op de andere 2 pinnen met de spanning er volledig af
Uiteraard weer terug plaatsen en erna pas opstarten en naar de bios gaan om die in te stellen.
 
Ik hoef dan alleen de tijd in te stellen?
En voor de rest is alles zoals het hoorde?
 
Daar heb ik geen antwoord op, weet niet wat er in die bios verder is veranderd door b.v. de verkoper.

Melding met die EE komt overigens niet voor niets en of die niet terug komt is ook maar de vraag na een bios reset maar nee heb je, is het zo storend?
 
Oke ik bed8 me en plaatste m terug maar nu istie tog gereset.. Press f1 to run setup f2 to continue

En its all gone xd heel mn windows start niet meer op

Bios leek gereset te zijn zonder datum verandering.. En door jbat1 verplaatst te hebben is op 1 of andere vage manier mm hele windows 8 onbruikbaar geworde.. Op 1 of andere manier kan die geen windows files meer vinden.. Hij laadt windows maar voor dat ik kan inloggen krijg ik heel snel een blauw scherm error te zien en start hij opnieuw op.. Dan gaat ie bestanden controleren en kan ik geavanceerd doen of opnieuw opstarten.. Beiden geprobeerd ook bij geavanceerd alles geprobeerd niks werkt... Word opnieuw windows denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jumper op 1 en 2 van die jbat? tijd wordt altijd gereset met een clr-cmos, iets is er dan niet goed gegaan.

En welke opties heb je in het "Built-in EFI Shell"? die staan niet in het manual, en hoe staan die?
Of W8 start helemaal niet als daar iets fout staat of wel zonder problemen, wat er nu gebeurd is vreemd, foutmelding? zo ja welke?

Van welke schijf wordt er geboot? laat die zitten en ontkoppel de andere 2 eens, wat gebeurt er dan?
Bootschijf aan de eerste SATA connector hangen.
 
Bootschijf is een samsung ssd pro
De rest heb ik eraf gehaald.. Werkte niet.

Tijdens laden windows krijg ik echt 1 sec een blauw scherm te zien met een fout.
Daarna start ie opnieuw op.. Gaat ie systeem herstel doen.. Dan krijg ik weet blauw scherm met 2 opties.. Opnieuw opstartten of geavanceerd. Via geavanceerd en via daar naar cmd heb ik gezocht naar c schijf.. Maar daar vind hij helemaal niks meer.. Ook terug zetten naar eerdere datums werkt niet.
 
Btw tijd werd niet gereset.. En als ik jbat verplaatste naar andere 2 puntjes startte de pc totaal niet meer op. Alsof er geen stroom was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan