Opgeschoonde ACER 7540G wil niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pavanos

Verenigingslid
Lid geworden
29 dec 2003
Berichten
95
Hallo, ik kreeg een afgedankte ACER 7540G laptop, heeft steeds goed gewerkt maar er ontbrak een (vervangbare)lettertoets, ‘is opgeschoond’ werd erbij gezegd. Zo grondig dat alles, via recovery, toch nog op de 320GB schijf blijkt te staan (maar daar heb ik geen belangstelling voor!) en vooral: dat ie nu niet meer aan wil.

Het beeld blijft zwart, de BIOS kan ik dus ook niet zien, lijkt ook niet nodig want hij start (hoorbaar) wel via de speler op. Er is geen OS, was ooit Win7 Home maar op ‘n Linux ‘opstart disk’ wordt niet gereageerd.
Er is ook geen cursor te zien, weet dus niet zeker of de verlichting defect is, maar een externe monitor blijft ook zwart, die wordt (aan gedrag lampje te zien) ook niet herkend.

Graag suggesties hoe ik test of de verlichting defect is en, als die in orde blijkt, hoe ik dit apparaat weer toegankelijk maak en daarna functioneel om weg te kunnen geven. Hij ziet er te goed uit om bij voorbaat ècht af te danken.

Met dank voor het meedenken de groeten, van
Pavanos
 
Hallo

Dit model laptop , met deze symptomen ....

Zo goed als oorzaak ... langdurige extreme oververhitting...

Defekte soldeerverbindingen motherboard/g.p.u. ...

In extreme gevallen "popcornd" de g.p.u.zelfs ... , met uiteraard dezelfde symptomen ...

Hoofdoorzaak --> stofophoping heatpiperadiator.

Dit was eenvoudig te voorkomen , of toch tenminste met ettelijke jaren uit te stellen , door deze laptop op regelmatige basis eens zuiver/stofvrij te maken...

In de meeste gevallen dien je de laptop zelfs niet te openen.

Hoe je dit kunt doen (had moeten doen) , heb ik tot vervelends toe reeds gepost op deze site ...

Maar:

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen --->:

Alle defekte laptops (dit model) , of ... met deze , en/ofvergelijkbare specs (goedkopere marktsegment) , die ik ook onder handen heb gehad ,waren allemaal in erbarmelijke staat ....

Scharnieren defekt door te ver open te klappen , bekraste l.c.d. panelen .... , een laatste middagmaal tussen de keyboardtoetsen ...

Losgekomen r.a.m. modules door te hard in kontakt te komen met het decor ... , g sensors h.d.d. in oveflow ... , etc ...

Een "normaal" behandelde laptop in het goedkopere marktsegment dus ...:eek:

Peter
 
Er is ook geen cursor te zien, weet dus niet zeker of de verlichting defect is, maar een externe monitor blijft ook zwart, die wordt (aan gedrag lampje te zien) ook niet herkend.

De videochip is verantwoordelijk voor het produceren van het beeldsignaal, dus naar mijn mening is deze defect.
Want als je externe monitor het ook niet doet, is dat vaak het probleem. Les ook hier: https://www.windows-helpdesk.nl/zwart-computer-scherm/
 
Beste mensen, bedankt voor je reacties, ik verwachtte een zinvol klusje te hebben met een goed doel: nou, èch nie! Maar ik heb wel van de aanwijzingen geleerd.

Zoals wat diepergaander dan gebruikelijk kijken naar het systeem rond de ventilator, de bekabeling naar het scherm en de toestand van de GPU, die oververhit moet zijn geweest. Die is inderdaad een beetje los gesmolten, dé oorzaak dus van geen beeld, ook niet op de externe monitor.
Veel geleerd dus, erg bedankt daarvoor! Op de HDD na lijkt dit apparaat geschikt voor recycling, jammer.

Met een groet, van Pavanos
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan