Muis vertoont kuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Ik heb een draadloos Logitech keyboard en muis (resp. K520 en M705). De muis vertoont de laatste tijd kuren. Deze kan ik het beste omschrijven als
  • Tijdens het slepen laat het te slepen object los
  • Tijdens het slepen wordt plotseling een ander object gesleept
  • Tijdens het loslaten lijkt het erop dat er een extra indruk moment ontstaat
  • Bij een poging tot slepen komt het te slepen object niet in beweging
  • Het te slepen object wordt in sommige richtingen geblokkeerd
Dit zijn de belangrijkste effecten. Deze problemen treden niet altijd en overal op maar voornamelijk bij muis intensieve programma's als bv. Microsoft games als Spider, Photoshop, Fotoboek software van CeWe.
Inmiddels heb ik het een USB-muis met draad geprobeerd. De Logitech software verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (nieuwste versie). Niets helpt.

Ik trek daaruit de volgende conclusie: Het is niet de draadloze verbinding, noch de Logitech software. Aangezien de software aangeeft dat de batterijen van de muis nog 443 dagen meegaan, kan dat ook niet het probleem zijn. De muis is naar aanleiding van dit probleem nog een keer schoongemaakt. Op een simpel schoon wit papier met de muis bewegen is ook al geprobeerd, werkt ook niet.

Als operating software gebruik ik Windows 10 voor zover bekend de laatste update

Wat moet ik verder doen??
 
Heb ik geen verstand van. Op internet lees ik o.a. video card drivers en Realtek driver issue. Wellicht even daar naar kijken.
 
Het eerste wat in mij opkomt is, zijn de batterijen nog goed? Als je meer klikt, muis intensieve programma's, gaat het fout. Dan kan de spanning teveel dalen en dat zou het fout gaan kunnen verklaren.
 
Inmiddels heb ik het een USB-muis met draad geprobeerd. (.......) Niets helpt.
Een USB probleem dan. Gebruik een andere groep USB aansluitingen. Kijk bij Apparaatbeheer of de USB drivers zijn geïnstalleerd. Hier bij mij heb ik acht USB-Universal Host Controllers en acht USB-Hoofdhubs. Verder heb ik bij Muizen uitgeklapt een HID-muis en bij Human Interface Apparaten twee HID-apparaten en twee USB- invoerapparaten. Hier moeten geen uitroeptekens bij het pictogram staan en de groepen moeten aanwezig zijn.

Gebruik de chipset drivers van de fabrikant van de computer om dit soort drivers te installeren. Ga dan meteen na of er wel drivers beschikbaar zijn voor Windows 10 (32 of 64 bits). Windows verandert meer drastisch dan eerdere versies en daardoor blijkt vaak bij Windows updates dat drivers niet meer goed werken en soms de hele computer het niet meer doet. Het automatisch updaten van drivers (instelling is bij Update of bij individuele drivers te veranderen) brengt nog meer problemen met zich mee. Als er geen geschikte drivers zijn voor Windows 10, draai dan de update terug door deze essentiële update (noteer het nummer) te verwijderen bij Programma's en onderdelen (toon Windows updates aanklikken) en terug te gaan naar een systeemherstelpunt. Vaak komen er voor de wat oudere computers geen nieuwe drivers meer. Bij een merkcomputer is er nog een kans dat het moederbord kan worden geïdentificeerd en dat je via de fabrikant daarvan drivers kunt vinden. Meestal heeft het moederbord dan een iets ander nummer gekregen. Je kan Update uitschakelen maar sommige updates zijn verplicht. Misschien moet je dan wel een vorige Windows versie proberen.

Iets anders waar ik aan dacht dat is de groene PS2 aansluiting gebruiken, voor een direct aangestuurde muis en eventueel, bij USB problemen, eveneens een PS2 toetsenbord. Kan USB nog naar een geheugen stick schrijven en er van lezen?
 
Bij Apparaat beheer vind ik bij muizen HID Muis en Logitech HID-compliant Unifying Muis, Bij toetsenborden twee vergelijkbare entries, bij Human Interface Apparaten staan 15 HID apparaten waarvan er 5 met Logitech gelieerd zijn en bij 2 USB genoemd wordt, Logitech HID-Compliant Unifying device (3*) Logitech Unifying USB receiver en Logitech USB input device. Bij USB staan 9 entries
nl. 2 * Generic USB hub 2* Intel(R) series/3400 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 3B3C en 3B3, 2 * Samengesteld USB Apparaat, 2 * USB Hoofd Hub en 1 * USB Apparaat voor Massa opslag
Er zijn op dit moment geen USB Sticks of Schijven aan gesloten, maar de windows verkenner geeft 4 USB Opslag apparaten Standaard aan.

Ik weet niet of mijn USB hub die via Internet bereikt kan worden hierin is opgenomen. Dat is een Belkin Hub ten behoeve waarvan een stuurprogramma draait dat maximaal 5 USB uitgangen kan aansturen en kan sharen met andere computers.

Bij mijn weten heb ik geen PS2 aansluitingen alleen USB 2
 
PS2 aansluitingen zijn klein, rond. Paars voor een toetsenbord en groen voor een muis.

Als er geen uitroeptekens te zien waren bij de kleine pictogrammen dan misschien nog, zijn er USB controllers die niet geïnstalleerd zijn want dit lijken mij er best weinig. Is er een beter resultaat in een andere groep USB aansluitingen? Een HUB geeft niet per definitie voor alle apparaten een gelijk resultaat en soms is gebruik van een HUB voorbehouden (werkt niet bij alle apparaten), wanneer de onwillige muis daarop aangesloten is dan heb ik al mijn twijfels. Verder schrijf je dat er geen andere USB apparaten zijn aangesloten maar de HUB dus wel.
 
Inmiddels heb ik het volgende gedaan. toetsenbord en muis uit gezet en vervangen door een andere muis en toetsenbord, beide bedraad. Die muis blijkt niet te werken (te langzaam en hakkelend), dit was een oude muis die ik al langer in bezit had en die ik eerder geprobeerd had. Daarna deze muis vervangen door een andere (geleend) ook bedraad. Deze muis blijkt feilloos te werken. Nu het draadloze toetsenbord opnieuw aangesloten, de muis werkt nog steeds feilloos. De software had ik voor deze exercitie al geupdate Dus blijft over een fout in de muis. Inmiddels heb ik een nieuwe draadloze muis gekocht en die werkt nu ook feilloos. Tussen tijds had ik eveneens geprobeerd door de muis een tijdje uit te zetten en daarna weer aan wat er gebeurde. Daarbij bleek dat het probleem bij het aanzetten bijna weg was maar weer langzamerhand erger werd.
 
Inmiddels heb ik het volgende gedaan.........Inmiddels heb ik een nieuwe draadloze muis gekocht en die werkt nu ook feilloos.
Zou al genoeg moeten zijn voor garantie? Of is ie verlopen?


Ik heb ook wel eens vreemde kuren met de muis gehad ca 5 jaar geleden: heb hun helpdesk gebeld, samen met hen wat testjes gedaan en naar aanleiding daarvan kreeg ik (vanuit Zwitserland) gratis een muis toegestuurd.
Als het een ander probleem (lees: software) is, dan komt dat hopelijk uit de testen en dan zullen ze je uiteraard anders gaan adviseren.
Prima service, was althans mijn ervaring.

Edit:
Afh v/h product toch wel vaak 3 jaar garantie. Aan de telefoon vroegen ze me er niet een naar.... maar of dat nog zo is?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan