• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule als als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
1.128
Beste forummers,

Wat ik wil bereiken is dat als in kolom a10;6 Totaal staat en in kolom J10 het bedrag hoger is dan 0 dat hij dan het bedrag weergeeft in J10 en anders niet.

Maar het lukt mij niet helemaal.

Ik heb nu staan :
Code:
=ALS(LINKS(A10;6)<>"Totaal";"";J10)
deze ook geprobeerd:
Code:
=ALS(LINKS(A10;6)<>"Totaal";"" & ALS(J10<>0;J10)

Wat doe ik verkeerd?

Friend
 
Je kunt dan een EN proberen, omdat je twee dwingende voorwaarden hebt. Dus =ALS(EN(voorwaarde 1; voorwaarde2)=TRUE;TRUE;FALSE)
 
OctaFish, Mitchel,

Hartelijk dank :thumb: Leuk weer even van je te horen met de oplossing, zoals gewoonlijk :)

Friend
 
Ook nog een mogelijkheid zonder EN:
Code:
=ALS(LINKS(A10;6)<>"Totaal";"";ALS(J10<>0;J10;""))
 
In A10 staat dus "6 totaal". LINKS(A10;6) geeft dan "6 tota" als uitkomst. Moet dus niet functie RECHTS gebruikt worden?

Verder lees ik ".. in kolom J10 het bedrag hoger is dan 0 dat hij dan het bedrag weergeeft in J10".
Wil je de waarde in J10 overschrijven, of moet de waarde van J10 dan in een andere cel (met de formule) worden weergegeven?

Ik begrijp dat de boel opgelost is, en ga dus maar uit van (1) functie LINKS en (2) waarde weergeven in andere cel. Dan kom ik op onderstaande optie uit, ook zonder expliciete EN-functie:
Code:
=ALS((J10>0)*(LINKS(A10;6)="totaal");J10;"")
PS wat jij kolom noemt is een cel.
 
Laatst bewerkt:
Edmoor,

Hartelijk dank voor je reactie en oplossing:thumb:

Ik zie nu waar ik de fout maakte.:eek:

Friend
 
AlexCel,

Ook hartelijk dank voor jouw reactie en oplossing:thumb:

(moest even wat dingen tussendoor doen, dus reactie wat verlaat)

Alleen misschien een toelichting van jou: in je formule gebruik je het * teken.

Is mijn denken goed als ik zeg dat er staat Als J10 hoger is dan 0 en de waarde van cel ;) A10;6 = "Totaal" dan : J10 * 1?

Friend

→ Ps. :kolom is cel ::eek: helemaal gelijk
 
Maakt niet uit hoor...

Het *-teken tussen 2 voorwaarden werkt feitelijk ook een soort EN-functie. Neem dit stuk: (J10>0)*(LINKS(A10;6)="totaal"). Beide zijn voorwaarden die ofwel WAAR (1) of ONWAAR (0) kunnen zijn. Vermenigvuldiging van deze 2 logische tests levert dus alleen een WAAR (1) op als beide voorwaarden WAAR (1) zijn. De ALS-functie geeft voor WAAR de waarde J10, en voor ONWAAR dubbel aanhalingstekens (niets).

Het is gewoon een compacte manier van schrijven en dat is ook een beetje een persoonlijke uitdaging, een formule zo kort mogelijk maken.
 
Laatst bewerkt:
Alexcel,

Helder. Dank voor de uitleg, weer wat geleerd, nu het goed onthouden voor de volgende keer:D

Hartelijk dank:thumb:

Friend
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan