• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wildcards gebruiken in formule Somproduct indirect

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kilchomanfan

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2017
Berichten
22
Hallo,

Hoe kan ik wildcards gebruiken in de formule:

[SQL]=SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&$C$2&"'!$B$5:$B$36")=$B3)*(INDIRECT("'"&$C$2&"'!$C$5:$G$36")=$A$1)) +SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&$C$2&"'!$B$5:$B$36")=$B3)*(INDIRECT("'"&$C$2&"'!$C$5:$G$36")="/"&A1))/2 +SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&$C$2&"'!$B$5:$B$36")=$B3)*(INDIRECT("'"&$C$2&"'!$C$5:$G$36")=A1&"/"))/2
[/SQL]
In cel A1 staat de tekst "EVVJ" die perfect opgeteld wordt, maar hoe kan ik bv. "iets/EVVJ" laten optellen?


Alvast bedankt,
Marc
 

Bijlagen

  • Test File.xlsx
    33,6 KB · Weergaven: 29
Er verschil in de telling van "EVVJ" en "EVVJ in combinatie met een /" ?

De laatste telt maar voor de helft mee? Compliceert wel een beetje (veel...), maar vooruit:
Code:
C3: =ALS.FOUT(SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&C$2&"'!$B$5:$B$36")=$B3)*((INDIRECT("'"&C$2&"'!$D$5:$G$36")=$A$1)+0,5*(ISGETAL(VIND.SPEC("*"&$A$1&"*";INDIRECT("'"&C$2&"'!$D$5:$G$36")))-(INDIRECT("'"&C$2&"'!$D$5:$G$36")=$A$1))));"-")
Of moet het getal voor of na de slash opgeteld worden, dan wordt het wel een hele complexe formule ben ik bang.
 
Laatst bewerkt:
Niet "Quoten" s.v.p. Gebruik knop reageer op bericht of tekstvak snel reageren onderaan. I.v.m. leesbaarheid.

Dus EVVJ/10 of EVVJ/16 of EVVJ/3 telt mee als 0,5 in de optelling voor een persoon, en EVVJ telt als 1 mee?

Dat is toch precies wat er gebeurt in de formule in #2?
 
Laatst bewerkt:
In mijn voorbeeld zou Naam 1 in week 1 2 dagen EVVJ moeten tellen maar hij telt er maar 1
 
Weet niet wat er anders is bij jou, maar gaat prima hier...
 

Bijlagen

  • Test File (AC).xlsx
    37,3 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Zie dat de formule toch aangepast is, was er zelf nooit opgekomen.
Bedankt voor je hulp.

Groeten,
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan