Pop-up venster in Word toevoegen bij openen bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

McCees

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 aug 2018
Berichten
4
Beste iedereen,

Ik wil graag een Word bestand aanmaken waar je, als je het bestand opent, een paar popups krijgt met in te vullen waardes. (Als het mogelijk is, mag dit ook 1 pop-up zijn, waar meerdere waardes in gevuld kunnen worden).

Ik wil een voorbeeldbrief maken, waar bijvoorbeeld Naam, adres en postcode+plaats ingevuld moet worden. Ik wil graag 3 pop-ups met de vraag wat de naam is, adres en postcode+plaats. Dit mag uiteraard ook in 1 popup verwerkt worden.

Ik heb eerdere topics hierover ook geraadpleegd, maar kom er nog steeds niet helemaal uit helaas. Graag wil ik het zelf leren, zodat ik het later ook bij andere bestanden kan gebruiken.

Graag hoor ik van jullie!

Cees
 
De term ‘pop up’ is in dit verband een beetje onhandig, omdat Word dat niet echt kent. Wel kun je op verschillende manieren te werk gaan, waarbij de een wat geavanceerder is dan de andere. De makkelijkste manier, waarbij je weinig hoeft te doen, is door Invulvelden te gebruiken. Die zet je in je document op de plaats waar je ze wilt hebben, en de gebruiker vult ze in. Maar dat zijn geen popups, want ze poppen niet up :). Ze staan gewoon in je document op de plek waar je ze gebruikt.
Deze formuliervelden zijn er in verschillende varianten, die je kunt vinden in hetzelfde menu. Daarvoor moet je wel de tab <Ontwikkelaars> aanzetten. Formuliervelden werken het best als je het document beveiligt; anders kun je ze wel selecteren maar vervang je het veld. En dat is doorgaans niet de bedoeling.

Je kunt ook (vergelijkbare) velden gebruiken die je kunt invoegen via <Snelonderdelen>. Daarbij is het Fill-in veld voor jou het makkelijkst. Deze velden zet je ook op de gewenste plek. Ook hier geldt: document beveiligen om ze te gebruiken. Deze velden (geldt ook voor de ASK velden, maar die zou ik niet gebruiken) doen wat je wilt: als pop-up werken. Nadeel (vind ik): je hebt geen flauw idee waar de gegevens worden neergezet. Niet mijn voorkeur dus.

Je wilt ‘één popup’ hebben? Dan zul je moeten gaan programmeren. Je praat dan niet meer over een pop-up, maar over een maatwerk formulier. Hierin kun je precies bepalen wat je wilt laten invullen, en hoe je dat wilt opmaken. Moeilijkheidsgraad: hoe krijg je de ingevulde velden in het document? Dat moet dus allemaal geprogrammeerd worden.

Ik zou beginnen met de standaard formuliervelden waarbij je dus in de gaten moet houden dat de sectie waarin de velden staan, beveiligd moet zijn anders werken de velden niet. Je moet dus een sectie hebben voor de velden, en een sectie voor de vrije tekst. En dat is ook precies hoe de meeste mensen zo’n standaard document (oftewel: een sjabloon) maken.
 
Dag OctaFish!

doc1.jpg
Dit plaatje heb ik vanuit een andere topic gepakt, waar je ook geholpen hebt. Dit bedoelde ik met een pop-up, maar dat is dus geen pop-up blijkbaar, haha. Excuses.

De makkelijke manier is voor mij niet zo handig, aangezien ik toch echt een soort van pop-up wil hebben waar je de waarde invult, zodat dit dan ergens op een plek in het document komt waar ik deze wil hebben.

Ik ga toch voor de moeilijkere manier, aangezien ik een paar onhandige collega's heb (no offense) die soms dingen vergeten, en dat wil ik hiermee voorkomen.(dmv die pop-ups)

Is er ergens een topic/site/filmpje, waar dit ongeveer uitgelegd wordt? Ik hou zelf wel van prutsen met codes e.d. Jij mag mij uiteraard ook helpen via deze topic, dat zou al helemaal mooi zijn. Dan komen we precies waar we willen zijn.

In ieder geval bedankt voor de reactie!
 
Voor de volledigheid heb ik het word-bestand toegevoegd met opmerkingen met wat ik precies wil in het bestand waar ik het wil.

Ik werk bij de --- en ik heb het kopje klachtenafhandeling in mijn portefeuille. Nu komt het super vaak voor dat een collega vergeet iets in te vullen (bijvoorbeeld datum of eigen naam). Of dat ze het invullen en dat de opmaak er aan gaat.

Vandaar dat ik op het idee kwam om met pop-up's te werken, om de foutmarges zo klein mogelijk te houden.

Ik heb al even geprutst met de Fill-in optie, alleen krijg ik dit niet werkende, waarschijnlijk omdat ik even niet snap wat je bedoeld met dat ik het bestand moet beveiligen. Moet ik er een wachtwoord op zetten?

Deze fill-in heb ik bijvoorbeeld gebruikt:

{ FILLIN "Wat is de voor- en achternaam van de gast?" }


Ik hoop dat door het bestand het een beetje duidelijk is met wat ik wil. Graag wil ik uiteraard zelf de handelingen verrichten die ik moet doen in het wordbestand, zodat ik er zelf ook wijzer van word!
 
Laatst bewerkt:
De makkelijke manier is voor mij niet zo handig, aangezien ik toch echt een soort van pop-up wil hebben waar je de waarde invult, zodat dit dan ergens op een plek in het document komt waar ik deze wil hebben.
Ik ga toch voor de moeilijkere manier, aangezien ik een paar onhandige collega's heb (no offense) die soms dingen vergeten, en dat wil ik hiermee voorkomen.
Je haalt een paar dingen door elkaar. Je uitgangspunt is dat je waarden op een vaste plek in je document wilt hebben, en dat de gebruikers niet al te handig zijn. Dat kan perfect met Formulier velden, die je helemaal naar jouw wensen kan inrichten. Zo kan je een datumveld standaard laten invullen met de huidige datum, wat vaak voor het registreren van een klacht prima is. Die zal je niet de vorige dag of de volgende dag invullen. Verder kun je prima instellen wat de inhoud van een veld mag zijn, zoals een getal/bedrag of tekst. Op een invulformulier heb je exact hetzelfde probleem, en zelfs nog grotere omdat je de inhoud van een veld moeilijker kan afdwingen.

Velden vergeten in te vullen? Lijkt mij toch een kwestie van instrueren en eventueel aanspreken door de leidinggevende. Het mag niet zo zijn dat mensen met gemakzucht daar mee weg komen. Als je geacht wordt een document volledig in te vullen, dan mag je verwachten dat mensen dat ook doen. En doen ze dat niet, dan moet de manager ze daar op aanspreken.
Je kunt in de automatisering een hoop regelen, maar tegen menselijk gepruts is geen kruit opgewassen.

Daarnaast kun je een formulier alleen gebruiken op een macro bestand (docm, dotm) en als je het document gaat mailen naar de klant, krijg je daar geheid problemen mee.
In het topic dat je aanhaalt, zit dacht ik ook het werkende document, en dat had ik dacht ik wel enigszins gedocumenteerd. Als je al wat programmeer kennis hebt, moet je daar wel uit kunnen komen. Sowieso kun je op basis van het plaatje al zelf zo’n formulier bouwen; dat is namelijk heel simpel. Dit specifieke formulier werkt met DOCVARIABLES, die je vanuit <Snelonderdelen>, <Velden> kunt toevoegen. Elk veld heeft een Bladwijzernaam (Bookmark) en vanuit het formulier loop je dus door de Variables collectie heen, en vult ze vanuit het formulier. Maar alle checks (verplichte velden, onderscheid datum, getal of tekst) moet je dus op het formulier inbouwen. En de gebruiker mag in zijn/haar Word omgeving de macro’s niet hebben uitgeschakeld.
 
Hoi OctaFish!

Ik was niet helemaal helder bezig met VBA. Met wat hulp van wat tutorials op internet ben ik al een stuk verder gekomen na het schrijven van mij berichten eerder. Ik heb zowaar een brief opgezet, waar de gegevens automatisch in gezet worden die ik in de UserForm getypt.

Alleen nu krijg ik 1 ding niet voor elkaar. Ik wil graag 2 optieboxen en als er 1 word aangevinkt, dat dan een tekst in de brief komt.

Dim klachtKeuze As String
If optMeneer = True Then klachtKeuze = "meneer"
If optMevrouw = True Then klachtKeuze = "mevrouw"


klachtKeuze is in dit geval de bookmark naam. en optMeneer en optMevrouw is de checkbox die ik er in heb gezet.

Ik ben een aardige noob hierin, maar ik leer graag. Mis ik een stukje code?
 
CHECKbox of RADIObutton, daar zit nog wel verschil tussen. Een Checkbox gebruik je om meerdere opties te laten kiezen, bij Optierondjes mag er (binnen het kader) maar één gekozen zijn. In het geval van een aanhef is dat altijd maar 1 keuze (tegenwoordig moet je daar nog mee oppassen trouwens). Met een If of IIF kun je dat makkelijk aftesten.
IIf(Me.OptMeneer = True, “meneer”,”mevrouw”) bijvoorbeeld.
Maar jouw code zou ook zonder meer moeten werken. Niet dus als je twee Checkboxen gebruikt, die alletwee zijn aangehinkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan