Waarom hoef ik geen Windows-key in te vullen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik heb een laptop van mijn schoonzoon overgenomen. Omdat ik niet met zijn account verder wilde werken heb ik met de 'Media creation tool' Windows opnieuw geinstalleerd. Tijdens installatie gekozen voor een 'schone' installatie, dus alles laten verwijderen en opnieuw inrichten. Tijdens installatie dus ook 'mijn' accountgegevens ingevoerd.

Maar.. waar ik verbaasd over ben, is dat er niet naar een 'nieuwe' Windows-key (die heb ik dus) gevraagd werd. En alles lijkt goed 'geactiveerd' te zijn.

Zou iemand de moeite willen nemen om uit te leggen hoe dit mogelijk is? Ik heb dus gewoon op mijn hoofdcomputer (noem ik het maar) een desktop, een OEM Windows 10 Home versie. Voor zover ik weet kan dit toch maar op één pc/laptop geinstalleerd worden?
 
Stond daar eerder ook al windows 10 op? Microsoft maakt een profiel aan van je apparaat.

Aan de hand van deze gegevens wordt bij een nieuwe installatie gecontroleerd of je apparaat al eerder was voorzien (van een geactiveerde versie) van Windows 10.

Anders zou ik dat niet kunnen verklaren.
 
Hallo,

Bedankt voor je snelle reactie...

Ik heb ook nog even zitten puzzelen, maar dat moet het toch wel haast zijn denk ik ook. Er was inderdaad sprake van een geactiveerde Windows versie, wel inmiddels 8 jaar geleden (koop laptop), maar kennelijk wordt dat dan nog steeds herkend. Blijft wel merkwaardig dat gesuggereerd wordt dat een volledig nieuwe schone installatie plaats zal vinden, maar kennelijk is dit niet helemaal juist.

Ik vraag mij of met een Format c:\ (kan dat nog wel?) dan wel deze info weg is. Dus bij veel 'geactiveerde' laptops die verkocht of weggegeven worden, bijv. aan een kringloop winkel, kan er voortgeborduurd worden op de ingebakken key. Toch wel iets om rekening meet houden...

Nogmaals dank voor je hulp Of 'wederom' moet ik zeggen. je hebt mij al vaker prima geholpen :)

George
 
Ik voel me weer vereerd en graag gedaan. Dank je George. :thumb: :D
 
Je had geen installatie media nodig gehad omdat Windows 10 zichzelf compleet kan vernieuwen. Je vindt dan geen gebruikssporen van de vorige eigenaar. Een schijf hebben kan echter wel handig zijn voor herstel opdrachten en opstartcontrole of (automatische) reparaties.

In de plaats van OEM (meegeleverd voor één computer) is Digitale Licentie gekomen. De controle daarvan gaat automatisch en er is geen key meer om in te geven. Een Microsoft account hebben staat hier helemaal los van. Wanneer iemand geen Microsoft account wil dan krijgt die een Lokaal account, wat eigenlijk het zelfde is als vroeger een gebruikers account, met of zonder het automatisch aanmelden natuurlijk.
 
Bedankt voor je aanvullende info.... Zeer leerzaam :thumb:

Het tweede deel was mij wel bekend; heb dit inmiddels een aantal keren uitgevoerd.

Eerste deel is nieuw voor mij. Je moet dan denk ik wel goed kijken/weten welke keuze(s) je maakt...

Weer wat wijzer geworden in de wondere wereld van computers :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan