• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wildcards gebruiken in formule Somproduct indirect

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kilchomanfan

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2017
Berichten
22
Hallo,

onlangs heb ik onderstaande vraag gesteld op dit forum en ben toen prima geholpen door AlexCel

Hoe kan ik wildcards gebruiken in de formule:

Code:
=SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&$C$2&"'!$B$5:$B$36")=$B3)*(INDIRECT("'"&$C$2&"'!$C$5:$G$36")=$A$1)) +SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&$C$2&"'!$B$5:$B$36")=$B3)*(INDIRECT("'"&$C$2&"'!$C$5:$G$36")="/"&A1))/2 +SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&$C$2&"'!$B$5:$B$36")=$B3)*(INDIRECT("'"&$C$2&"'!$C$5:$G$36")=A1&"/"))/2

In cel A1 staat de tekst "EVVJ" die perfect opgeteld wordt, maar hoe kan ik bv. "iets/EVVJ" laten optellen?

hier de oplossing van AlexCel

Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&C$2&"'!$B$5:$B$36")=$B3)*((INDIRECT("'"&C$2&"'!$D$5:$G$36")=$A$1)+0,5*(ISGETAL(VIND.SPEC("*"&$A$1&"*";INDIRECT("'"&C$2&"'!$D$5:$G$36")))-(INDIRECT("'"&C$2&"'!$D$5:$G$36")=$A$1))));"-")

Nu mijn probleem, als ik de afkorting EV (Extra Verlof) gebruik bij halve dagen telt hij ook die van EVVJ mee.

zie bijlage.

Groetjes Marc
 

Bijlagen

  • Test File (AC).xlsx
    43,5 KB · Weergaven: 29
Code EV vervangen door een andere code, bijv. VE (Verlof Extra).

Greetz/Excelbat
 
hallo deugniet, kijk eens of deze (met vba) doet wat hij moet doen.
 

Bijlagen

  • Test File (AC) (2.xlsm
    48,2 KB · Weergaven: 30
hallo,

sorry dat ik jullie even laten wachten heb, om te beginnen probeer ik zelf eerst om tot een oplossing te komen maar omdat ik hier niet in geslaagd ben roep ik de hulp in van anderen zoals op jullie forum.
Wel vind ik het vreemd dat ik de vraag dan niet meer op een ander forum mag vragen omdat ik probeer tot een oplossing te komen.
Excelbat geeft een sugestie om EV te vervangen naar VE, dit is volgens mij niet de oplossing en eerlijk gezegd heb ik hier zelf ook al aangedacht.
Sylvester Ponten vraagt waarom ik het niet in vba maak, omdat ik daar niet zo veel van ken.
ik heb nu de oplossing van Sylvester Ponten eens doorgenomen en ben tevreden met het resultaat, hier kan ik verder mee.

Sorry voor het ongemak dat ik veroorzaakt heb,
dat was niet mijn bedoeling.

groeten,
Marc
 
Laatst bewerkt:
Marc, je mag best op meerdere forums je probleem voor leggen.

maar geef het op ieder forum aan.
en als er ergens een oplossing gevonden is, is het ook de bedoeling dat je dat meldt op de gebruikte andere fora.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan