• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Threads berekenen (??)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gvanwijk

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2018
Berichten
182
Traag openen Excel -> hangen -> threads berekenen

Excel geeft deze melding rechtsonder in het scherm (zie afb.) en opent zeer traag. Weet iemand de oorzaak en de oplossing daarvoor?

hangen.jpg

Deze oplossing vond ik na googlen, maar daar staat de instelling al op. Kan ik dus niets mee
F828-5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hoogst waarschijnlijk om een zeer groot bestand (vele matrixformules, voorwaardelijk opmaak, plaatjes, lege rijen onderaan die niet echt leeg zijn etc).
Kijk of je het kan verkleinen.

Begin op elke pagina door de rij onder de laatst ingevulde cel te selecteren, druk Ctrl+Shift+pijltje omlaag en druk op delete.
Sla het bestand op en kijk of het beter gaat.
 
Staat het document lokaal op de computer of ergens in het netwerk of in Sharepoint?

Kijk ook eens of deze invoegtoepassing is geladen:
Microsoft Dynamics NAV Excel addin (COM addin)
Zoja, schakel deze dan uit.

Kijk in Programma's en onderdelen of het volgende is geïnstalleerd:
Microsoft Office File Validation Addin
Zoja, verwijder deze dan.
 
Wat ik vreemd vind is dat op de afbeelding 8 Threads staat en de andere 4. Kun je even nakijken met Speccy onder > Processor. Een i7 met 8 Threads heeft meer rekencapaciteit.
 
@ HSV: klopt, veel matrixformules en voorwaardelijk opmaak. Ik denk dat ik hier wel wat kan "bezuinigen", ik ga ermee aan de slag, dank je!
@ Edmoor: lokaal; die Dynamics add-in zit er niet in, wel andere actieve invoegtoepassingen (oa een acrobat PDF maker die ik niet gebruik): hebben al deze add-ins invloed op laadsnelheid of alleen de invoegtoepassing van MS die jij noemt.
De MS Office File Validation Addin zie ik niet bij Programma's & Onderdelen
@ Senso : klopt, die afb. was van mijn Google resultaat ("deze oplossing vond ik na googlen"), bij mij staat ie inderdaad op 8 (een I7)
 
Alleen de add-ins die ik noemde zijn van belang , maar alleen omdat ik daarvan het probleem herken.
Ik weet dus niet of er andere add-ins zijn die dat probleem kunnen veroorzaken.
Verwijder in ieder geval die PDF add-in als je die toch niet gebruikt omdat deze wel van invloed kan zijn op de werking van sommige andere add-ins.
 
Laatst bewerkt:
@ Edmoor: ik heb in het (trage) excelbestand ca. 20 keuzelijsten met "formulierbesturingselementen" gemaakt (dus keuzepijltje altijd zichtbaar in cel, ca. 5-10 keuzes per cel). Dat element is daarna aan een cel gekoppeld (tab: ontwikkelaars -> invoegen -> besturingselement). Kan dat ook oorzaak zijn van de traagheid. Ik zou dit ook met gewone keuzelijsten kunnen doen, maar daar is het pijltje pas zichtbaar na aanklikken van de cel (tab: invoegen -> gegevensvalidatie -> keuzelijst)
 
Om het goed te kunnen beoordelen kan je beter je document plaatsen.
 
Voor het analyseren van een grotere sheet te vereenvoudigen kun je ook de addin Inquire gebruiken (vanaf versie 2013) met de functie werkmap analyseren.

Verder is het verschijnen van deze melding een goede indicatie dat het tijd wordt je sheet nog een keer goed op de pijnbank te leggen of alles wel efficient is georganiseerd of dat gezien de toenemende omvang er toch een strakkere organisatie van de sheet noodzakelijk is.
 
@Edmoor: originele bestand hier plaatsen dat gaat helaas niet, daar zit teveel bedrijfsinfo in; maar ik kan veel met de hier aangeboden hulp!
Zoals roeljongman later al zegt: de sheet ligt op de pijnbank en bepaalde zaken kunnen inderdaad efficiënter. Komt goed!

Bedankt voor de tip van de add-in (Inquire)
 
Heb je ook al gedaan wat HSV zei in #2?
Afhankelijk van het document kan dat flink in grootte schelen.
 
Yep, ben ik al eerste mee aan de slag gegaan en scheelt al heel veel, ik kwam erg veel rijen met voorwaardelijke opmaak tegen die ik niet gebruik, achteraf niet duidelijk hoe ze daar gekomen zijn, maar kritisch alles nalopen heeft wel nut ja!
 
En daar kan Inquire zeker van nut zijn.
Goeie tip van roeljongman :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan