• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel berekenen kostprijs afgelegde km's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piepeloike

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 aug 2018
Berichten
2
Hallo,

ik zou graag de volgende formule in excel gebruiken, alleen weet ik niet hoe ik daar toe moet komen :(

doel is het volgende:

de totale prijs berekenen om afgelegde km's (zie onderaan excel file) (heen en terug) door te factureren
Momenteel dient de aantal keren manueel aangepast te worden wanneer je 2 of 3 of meer keren per dag dezelfde afstand moet afleggen (zie bovenaan Pet Sitting 2 of 3 bezoeken per dag)

je moet er dus telkens aan denken om dit aan te passen, zou dit dus graag in een formule steken zodat dit automatisch verloopt :)

Maar hoe :s

stel dat ik 5 dagen moet oppassen en moet 2x per dag langsgaan
2 bezoeken per dag aantal is 5
onderaan vul ik dan bv 10 km heen en terug in
en dan zou de formule dus bij aantal keren automatisch 10 (2*5) moeten zetten


Alvast bedankt voor jullie hulp !
Kim
 

Bijlagen

  • Prijsberekening (1).xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 73
formule prijs berekenen

Dag Kim kijk eens in de gele rij heb er de formule ingezet
 

Bijlagen

  • prijsberekening.xlsm
    13,9 KB · Weergaven: 48
@Ben je niet vergeten de rij vast te zetten en er wat haakjes uit te halen?

Code:
=B4*C4+D4*A[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]19*C4

of korter:
Code:
=B4*C4+E4
i.p.v.
Code:
=((B4*C4)+((D4*A19)*C4))
 
Laatst bewerkt:
Dag Harry,
ik vindt dat je hier wel een punt hier hebt.
Ben nogal een tijdje van school de kinderen van mij inmiddels uit huis, hadden ook huiswerk meegekregen en die rekenen nu heel anders, ik had geleerd dat met het ezelbrugje ( Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord ) niet meer van toepassing is.
Eerst Machtsverheffen dan vermenigvuldigen, Delen, worteltrekken, optellen en aftrekken.

dus 1+2x3= nu 9 als men geen haakjes gebruikt, 1+(2x3)= is dan 7 dit is dan het juiste antwoord.
heb ook van die reken mach. gehad die deze functie niet had dus alles fout.

ik weet nu niet of excel dit verwerkt als men geen haakjes gebruikt.
daarom had ik de haakjes gebruikt.
groetjes Ben
 
Hallo Ben,

Voor mij ook jaren geleden, op dit ogenblik nog eentje thuiswonende.

De vermenigvuldiging gaat nú ook nog voor de optelling.
Zo is: =1+2*3 nog steeds 7, net als met de haakjes dus.

Maakt niet uit, het ging mij meer om dat dollarteken tussen A19 (in het rood in mijn vorig schrijven).
Als je de formule door sleept naar onderen blijft A19 A19 en anders wordt het A20.
 
Ok dankjewel Harrie,
weer iets opgestoken.
groetjes Ben
 
Graag gedaan Ben,

Mooi dat jij wel begreep wat Kim bedoelde.
Ik had er even naar gekeken, maar begreep weinig van het verhaal.

Tot een volgende keer.
 
verduidelijking excel berekenen kostprijs afgelegde km's

Beste,


Ik denk dat het toch niet zo duidelijk was hoe ik het had uitgelegd ?!

De bedoeling is dat onderaan in cel D19 de ‘aantal keer’ automatisch wordt ingevuld in functie van of er bovenaan in de cellen C4, C5 of C6 een input is.

Als bij cel C5 5 staat, dan betekent het eigenlijk dat er 5 dagen langs elke dag 2x de route is afgelegd geweest.

Wat zich dus onderaan in cel D19 dus automatisch moet gaan vermenigvuldigen met 2, of 3, want cel D19 moet anders telkens manueel aangepast worden en dit kan je soms vergeten en dus inkomsten missen…

Is het zo duidelijker?

stel dat ik 5 dagen moet oppassen (cel C5) en moet 2x per dag langsgaan
2 bezoeken per dag aantal is 5 (Cel C5)
onderaan vul ik dan bv 10 km (cel B19) heen en terug in
en dan zou de formule dus bij aantal keren (cel D19) automatisch 10 (2*5) moeten zetten want ik ben op die 5 dagen telkens 2x per dag moeten langsgaan dus heb ik ook 2x de afstand van 10km moeten afleggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan