Onverwachte update installatie voorkomen bij opstarten/afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

markpc

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2013
Berichten
93
Hallo allemaal,

Ik werk al een tijdje met Windows 10 op mijn desktop, hierdoor weet ik dat Windows 10 automatisch updates downloadt en installeert. Hierdoor moet ik vaak (onverwacht) wachten bij het afsluiten of opstarten totdat de updates zijn verwerkt. Dit kan vaak lang duren.

Nu heb ik laatst een laptop aangeschaft voor mijn studie en nu vraag ik me af of er een manier is om deze overwachte updates tijdens het opstarten en afsluiten te vermijden. Ik wil namelijk niet mijn laptop aanzetten als ik hem direct nodig heb en opeens begroet worden met een blauw scherm van updates installeren. Ik weet dat je de Windows Update service uit kan zetten, maar men beweert dat deze in nieuwere Windows 10 versies automatisch weer ingeschakeld wordt.

Ik wil updates niet volledig uitzetten, ik wil alleen niet dat ze de duur van het opstarten en afsluiten verlengen als het niet uitkomt. De langere afsluit en opstart kunnen dan plaatsvinden op een moment dat het mij wel uitkomt.

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.
 
Oeps, vergeten te vermelden. Er staat Windows 10 Home op, wat het nog moeilijker maakt...
 
Dank voor de link, deze truc kende ik nog niet. Ik heb het geprobeerd, maar ik denk dat het alleen werkt als er nog geen updates gedownload zijn. Ik heb de service op inloggen als gast gezet nadat er wat updates gedownload waren en toen ik de laptop afsloot werden deze updates alsnog geinstalleerd. Met andere woorden, deze truc werkt alleen om te voorkomen dat er geen nieuwe(!) updates gedownload en geinstalleerd worden.

Ik denk dat hetgeen wat ik wil (wel updates laten downloaden maar niet installeren op momenten waar het niet uitkomt) wel mogelijk is door een bat bestand te maken die de map met gedownloade updates hernoemt zodat Windows ze niet herkent en dan de pc afsluit. Ik sluit dan met het bat bestand af op een moment dat updates niet uitkomen. Vervolgens maak ik een bat bestand dat na het opstarten de map weer hernoemd naar de orginele naam zodat als ik dan weer normaal via startknop zou afsluiten de updates gewoon geinstalleerd worden. En op deze manier hoeven ze ook niet meerdere keren gedownload te worden als ik ze weg zou gooien met dat bat bestand i.p.v. hernoemen.

Ik zal er even mee experimenteren de komende dagen en als ik verder ben zal ik het posten.
 
Update: ik heb een simpele oplossing gevonden voor dit probleem. Gebruik het tooltje Win Update Stop (https://www.novirusthanks.org/products/win-update-stop) om het updaten tijdelijk uit te zetten als je dit niet uitkomt. Dit programma werkt ook op Windows 10 Home. Open gewoon het programma als je geen updates wil downloaden en installeren en klik op de knop Disable. Even later verandert de tekst bovenaan in het venster in Wndows updates are disabled. Wanneer je weer updates wil installeren open je het programma weer en klik je op Enable.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan