• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij combinatie ALS- en VERT.ZOEKEN-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

TimKuijs3

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 aug 2018
Berichten
2
Goedemorgen,

Voor mijn werk moet ik een urenregistratie bijhouden, maar ik ben aan het worstelen met een functie voor de berekening van mijn reiskostenvergoeding.

Ik heb een tabblad 'Vervoermiddelen' een tabel staan met daarin de plaatsen waar ik werk (kolom) en het verschillende vervoermiddelen (rij).

Daarna vul ik in een ander tabblad mijn uren, de plaats waar ik gewerkt heb en het vervoermiddel dat ik gebruikt heb in.

Wat ik zelf bedacht heb:
Een functie waarin ik ALS en VERT.ZOEKEN combineer, met als uitkomst:

Als ik aangeef dat ik op ons eigen kantoor heb gewerkt en daar met mijn eigen auto naartoe ben gegaan, moet Excel voor mij uit de tabel in het tabblad 'Vervoermiddelen' het bedrag van de kilometer vergoeding halen.

Dit is slechts een voorbeeld, het moet natuurlijk voor alle mogelijkheden werken (dus ook als ik met het OV naar het kantoor van een klant ben gegaan) :D

Alleen het probleem waar ik steeds tegenaan loop, de formule die ik maak werkt niet :confused:. Ik krijg of een melding dat de formule niet klopt of de uitkomst is '#WAARDE'.


Wie kan mij helpen om hiervoor de juiste functie te maken?
Het hoeft niet per se een combinatie van ALS en VERT.ZOEKEN te zijn, als het maar werkt ;)

Bedankt alvast!

Bijlage: Het Excel-sheet dat ik gebruik hiervoor.
Bekijk bijlage 328541Bekijk bijlage Urenlijst 2018.2.xlsx
 
Voor dit soort situaties kun je de formules INDEX en VERGELIJKEN (eng: MATCH) gebruiken daarmee kun je in een celbereik zowel de rij als de kolom manipuleren. Je zou kunnen zeggen dat verticaal zoeken een vereenvoudigde versie is van de index en match combinantie.

Ik heb jou vervoermiddelen overzicht ook in een tabel omgezet (met een herkenbare naam) en dan kom ik uit op de volgende formule
PHP:
=INDEX(Tabel_vervoermiddelen[#Alles];VERGELIJKEN([@[Vervoermiddel heenreis]];Tabel_vervoermiddelen[[#Alles];[Vervoer]];0);VERGELIJKEN([@Bestemming];Tabel_vervoermiddelen[#Kopteksten];0))

Het eerste deel van de formule bevat het celbereik (de matrix) waarin gezocht wordt.
Het tweede deel met de eerste vergelijken functie zoekt het rijnummer van de geselecteerde waarde in kolom vervoermiddel heenreis
Het derde deel met de tweede vergelijken functie zoekt het kolomnummer van de geselecteerde waarde in kolom bestemming.
 

Bijlagen

  • Urenlijst 2018-2 index formule.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 49
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan