Sjabloon

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericroodhooft

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2013
Berichten
253
Hey Helpers,
Ik ben een leek in zulke dingen, maar mijn vraag is , wie kan mij zeggen hoe ik een sjabloon in word 2013 kan maken?
Heb geen voorbeeld, maar hoop dat het zo ook kan?
mvg
Eric
 
Gewoon je document opslaan als Word-sjabloon of Word-sjabloon met ingeschakelde macro's.
 
Ik weet niet of je alleen antwoord van gast0660 wil (lijkt mij niet handig) maar wat heb je precies met je document gedaan? Er gebeuren rare dingen als ik in een woord of zinsdeel klik. Een enkele klik (en dat zou alleen de cursor moeten verplaatsen) in het woord "kredietovereenkomst" (maar dit geldt voor elk woord in dit stuk van de zin) selecteeert: "In uw getekende kredietovereenkomst staat dat u toezegt deze factuur te betalen in". En dat lijkt mij niet de bedoeling. Je lijkt overal inhoudsbesturingselementen van gemaakt te hebben, maar de vraag is natuurlijk: waarom?
In de oudere versies had je overigens geen inhoudsbesturingselementen, maar velden. Die kan je nog steeds maken, op dezelfde manier zelfs. Alleen moet je dan de (wat dan nu heet) 'oude formuliervelden' gebruiken. En daarvoor moet je het hele palet 'Oudere hulpprogramma's' uitklappen.

Maar begin eens met je tekst tot gewone terug te brengen, dus niet in een inhoudsbesturingselement zetten. Alleen op de plaats waar de gevraagde gegevens moeten worden ingevuld zet je die objecten. Of dat dan de oude formuliervelden zijn, of de nieuwe inhoudsbesturingselementen maakt dan niet uit. En, wil je het document beschermen, dan moet dat beveiligd zijn. In een sjabloon lijkt mij dat een handige zaak. Dus eerst beveiligen, en dan pas opslaan als sjabloon.
 
Ik weet niet of je alleen antwoord van gast0660 wil (lijkt mij niet handig) maar wat heb je precies met je document gedaan? Er gebeuren rare dingen als ik in een woord of zinsdeel klik. Een enkele klik (en dat zou alleen de cursor moeten verplaatsen) in het woord "kredietovereenkomst" (maar dit geldt voor elk woord in dit stuk van de zin) selecteeert: "In uw getekende kredietovereenkomst staat dat u toezegt deze factuur te betalen in". En dat lijkt mij niet de bedoeling. Je lijkt overal inhoudsbesturingselementen van gemaakt te hebben, maar de vraag is natuurlijk: waarom?
In de oudere versies had je overigens geen inhoudsbesturingselementen, maar velden. Die kan je nog steeds maken, op dezelfde manier zelfs. Alleen moet je dan de (wat dan nu heet) 'oude formuliervelden' gebruiken. En daarvoor moet je het hele palet 'Oudere hulpprogramma's' uitklappen.

Maar begin eens met je tekst tot gewone terug te brengen, dus niet in een inhoudsbesturingselement zetten. Alleen op de plaats waar de gevraagde gegevens moeten worden ingevuld zet je die objecten. Of dat dan de oude formuliervelden zijn, of de nieuwe inhoudsbesturingselementen maakt dan niet uit. En, wil je het document beschermen, dan moet dat beveiligd zijn. In een sjabloon lijkt mij dat een handige zaak. Dus eerst beveiligen, en dan pas opslaan als sjabloon.
 
Sjbloon

Ik weet niet of je alleen antwoord van gast0660 wil (lijkt mij niet handig) maar wat heb je precies met je document gedaan? Er gebeuren rare dingen als ik in een woord of zinsdeel klik. Een enkele klik (en dat zou alleen de cursor moeten verplaatsen) in het woord "kredietovereenkomst" (maar dit geldt voor elk woord in dit stuk van de zin) selecteeert: "In uw getekende kredietovereenkomst staat dat u toezegt deze factuur te betalen in". En dat lijkt mij niet de bedoeling. Je lijkt overal inhoudsbesturingselementen van gemaakt te hebben, maar de vraag is natuurlijk: waarom?
In de oudere versies had je overigens geen inhoudsbesturingselementen, maar velden. Die kan je nog steeds maken, op dezelfde manier zelfs. Alleen moet je dan de (wat dan nu heet) 'oude formuliervelden' gebruiken. En daarvoor moet je het hele palet 'Oudere hulpprogramma's' uitklappen.

Maar begin eens met je tekst tot gewone terug te brengen, dus niet in een inhoudsbesturingselement zetten. Alleen op de plaats waar de gevraagde gegevens moeten worden ingevuld zet je die objecten. Of dat dan de oude formuliervelden zijn, of de nieuwe inhoudsbesturingselementen maakt dan niet uit. En, wil je het document beschermen, dan moet dat beveiligd zijn. In een sjabloon lijkt mij dat een handige zaak. Dus eerst beveiligen, en dan pas opslaan als sjabloon.

Kan iemand mij een goed voorbeeld bezorgen aub?
 
Opslaan als .dotx of .dotm
 
Wat bedoel je precies? Dat wij jouw teksten, die nu in je besturingselementen zitten, er uit halen of overtypen? Ik zou zeggen: Maak eerst een nieuw basis document (of pas je eigen document aan) en post dat hier. En probeer van de QUOTE knop af te blijven. Dat is GEEN antwoordknop. Gebruik de (veel grotere, maar desondanks voor veel vragenstellers onzichtbare) knop <Reageer op bericht> of, veel handiger, begin gelijkste typen in het mooie tekstvak onderaan.
 
Ik snap eigenlijk je 'probleem' niet; in dit document zitten nog steeds Besturingselementen zoals het eerste veld (Uw naam) en het datumveld. En je hebt nog een veld 'Met vriendelijke groet' en nog een naamveld. Dus wat is dan het probleem? Je kunt overduidelijk de knoppen vinden waarmee je de velden kunt maken, dus dat is het niet. Al heb ik nog vraagtekens bij het nut van een veld voor 'Met vriendelijke groet'. Als je al meerdere teksten wilt kunnen gebruiken, maak er dan een keuzelijst van. Of het het als vaste tekst. Maar ik zou zeggen: ga zo door, en vervang de overige invulgegevens, zoals adres en PC+Plaats ook door besturingselementen. Je bent nu op de helft...
Om de velden goed te gebruiken, moet je het document beveiligen. Dat doe je door via de werkbalk <Controleren> en de knop <Bewerking beperken> het document te beveiligen als <Formulier invullen> (bij 2. Bewerkingsbeperkingen) en dan op <Ja, afdwingen van beperkingen starten> te klikken. Vervolgens mag je zelf bepalen of je een wachtwoord wilt gebruiken of niet. In de testfase doe ik dat nooit, want anders blijf je wachtwoorden intypen. En het formulier werkt niet zo goed zonder wachtwoord. Let wel: je kunt alleen beveiliging afdwingen als het document niet in de <Ontwerpmodus> staat (op tabblad <Ontwikkelaars>.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan