• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rijen automatisch mee laten lopen met datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

anstof

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
394
Vraagje, Ik heb een rooster gemaakt in excel voor twee personen (zie afbeelding)
Schermafbeelding 2018-08-12 om 14.05.38.png

Hoe kan ik nu de twee rijen (in rood) automatisch mee laten lopen naar beneden, op het moment als de week voorbij is.
De rode lijnen staan nu in de week van 06 augustus, morgen zouden deze rode lijnen dan in de week van 13 augustus moeten staan. Kan dit automatisch door een formule geregeld worden?


Gr,
Anstof
 
Zo te zien aan de foto werk je op een Mac Pc.
Daar weet ik niets van.
Je kunt ook beter een bestandje (voorbeeld) plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Oké thanks en inderdaad werk ik met een i-Mac


Gr,
Anstof
 

Bijlagen

  • Helpmij test.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Dank je wel.

Ik weet wel een beetje over formules maar hier kom ik niet uit. Ik heb al op internet gezocht maar ook hier kan ik het niet vinden, sorry.
 
Of het op de Mac werkt, geen idee. De enige Mac die ik ken verkoopt Happy Meals :)

Formule:

PHP:
=EN($A2>VANDAAG()-7;$A2<=VANDAAG())

Van toepassing op:
PHP:
=$A$2:$K$33
 
Mogelijk werkt het zo ook:

Code:
=weeknummer($a2) = weeknummer(vandaag()
 
Sorry , maar mag ik jullie ook nog vragen waar ik dan de codes moet plaatsen (in welke cellen)? Begin ik dan in week 33?
 
A2 selecteren en dan via voorwaardelijke opmaak de formule invoeren.
 
Misschien begrijp ik het allemaal niet zo goed maar ik ben gisteren laat nog bezig geweest op www.gratiscursus.be maar ik kom er niet uit. De PHP code heb ik zo geplaatst:

Schermafbeelding 2018-08-13 om 17.35.50.png

Maar waar laat ik dan deze code: =$A$2:$K$33
 
1. Selecteer de cel waar je die code (geen PHP overigens, maar ik begrijp de verwarring :) ) hebt geplaatst.
2. Ga in het menu naar voorwaardelijke opmaak --> regels beheren.
3. Vul die code in bij 'van toepassing op'.
 
Yes, nu hebben de twee rijen een andere kleur. Dank je wel.

Dus als het goed is krijgt maandag 20 augustus (week 34) deze kleur?

Toch nog even wat vragen, wil het graag ook begrijpen. Waarom krijgen twee rijen dezelfde kleur terwijl je de code maar in één cel van de rij zet? Als ik in de code =EN($A2>VANDAAG()-7;$A2<=VANDAAG()) de -7 vervang door bijvoorbeeld -8 gaat de kleur dan één cel verder zoals je dat ziet in het rood?
 
Yes, nu hebben de twee rijen een andere kleur. Dank je wel.

You're welcome.

Dus als het goed is krijgt maandag 20 augustus (week 34) deze kleur?

Dat krijgt die dag pas op 20 augustus. Daarvoor is het week 33 en zou je 13 augustus moeten zien.

Toch nog even wat vragen, wil het graag ook begrijpen. Waarom krijgen twee rijen dezelfde kleur terwijl je de code maar in één cel van de rij zet? Als ik in de code =EN($A2>VANDAAG()-7;$A2<=VANDAAG()) de -7 vervang door bijvoorbeeld -8 gaat de kleur dan één cel verder zoals je dat ziet in het rood?

Je laat de opmaak geldig zijn voor een gebied. Dat wil zeggen dat je hele gebied de spelregel krijgt die je daarboven definieert. Dus op regel 3 gaat ie vergelijken met $A3, op regel 4 met $A4, enzovoorts.

Als je de -7 vervangt door -8 krijg je telkens op maandag dat er twee datums rood kleuren (vandaag bijvoorbeeld: 6 augustus en 13 augustus). Vervang je hem door -9 houd je dit gedrag ook dinsdag. Hij maakt zogezegd alles rood met een datum tussen vandaag en (X-1) dagen geleden, waarbij X nu 7 is. Dat komt neer op een week.
 
Ik ben nu al een stuk verder en ben de afgelopen week al wat gaan experimenteren maar toch wil ik graag wat meer weten over de eerste code =EN($A2>VANDAAG()-7;$A2<=VANDAAG()). Stel ik wil maar één datum, dus maandag 20 aug rood laten kleuren en de dag erna dinsdag 21 aug enz. enz. wat verandert er dan in de code?

Bekijk bijlage Rooster test 3.xlsx

Anton
 
In principe is de aanpassing van de 7 naar de 1 al wat werkt als je alleen vandaag wil zien. Het getal bepaalt vanaf hoeveel dagen in het verleden het rood begint te kleuren.

Dat gezegd hebbende, is de formule voor één dag ook aan te passen naar '=VANDAAG()'. Dat is korter.

Een ander verhaal is het als je structureel 'de dag van morgen' rood wil laten kleuren. Dan moet je overal 'VANDAAG()' vervangen door 'VANDAAG()+1'. In bovenstaand voorbeeld dus '=EN($A2>VANDAAG()+1-7;$A2<=VANDAAG()+1)'
waarbij het klopt dat +1-7 ook -6 is. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de formule geplaatst maar dit werkt niet. Daarna heb ik nog wat andere opties geprobeerd die jij me aangaf. Bij de complete formule =EN($A2>VANDAAG()+1-7;$A2<=VANDAAG()+1) krijg ik hetzelfde te zien als bij de vorige keer, dus twee hele rijen gekleurd. Bij de andere opties zie ik niets, geen gekleurde cellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan