Werkgeheugen 'op' bij licht gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Derville

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2008
Berichten
56
Hai, ik weet niet of dit de juiste plek is om deze vraag te plaatsen. Zo niet, hoor ik het graag. Besturingssysteem is Windows 10, 8gb ram.

Sinds enige tijd zie ik dat het werkgeheugen van de pc nagenoeg geheel gebruikt wordt, zelfs net na boot (+-85). Zoals hier te zien is het met slechts Chrome geopend al snel rond de 97%. Capture.PNG. Process explorer toont niet iets bizars Capture1.PNG.

Ik heb gelezen dat W10 anders omgaat met werkgeheugen en daardoor meestal een hogere gebruiksratio aanhoudt, maar ik kan me niet voorstellen dat de lag/haperingen die ik nu af en toe meemaak of de berichten dat er een tekort aan werkgeheugen is, de bedoeling zijn.

Hebben jullie enig idee?

Alvast bedankt, Phil
 
Scannen met MBAM en jouw securitysoftware. Kijk hier even naar. Vooral het laatste deel van de tekst.
 
MBAM is malware fighter toch? Beiden al gedaan en verwijderd wat gevonden was.
 
Een Windows proces met 4,7 Gb geheugen en niets opvallends gezien?

Je zal moeten kijken bij Programma's en onderdelen of er daar iets tussen staat wat niet nodig is en je kwijt wilt. Denk ook aan dingen die geïnstalleerd zijn voor dat deze problemen begonnen.

Om alles te zien wat er opstart op de computer zou je AutoRuns een lijst ervan moeten laten opstellen. Gebruik Google om onbekende namen te vinden. Dit is meteen een verzekering dat de computer geen dingen doet die je niet wilt of er geen malware op staat.

De Windows reparatieopdrachten geven is een goed idee. Zoek CMD en klik rechts op het resultaat, kies Uitvoeren als Administrator. Nadat je klaar bent op de opdrachtregel type je Exit.
sfc /scannow
dism /online /cleanup-image /restorehealth
 
Oh, dacht dat ik bij working set moest kijken, thanks. Bij programma's en odnerdelen staat niet nieuws/overbodigs. Autoruns geeft zo'n lange lijst dat alle onbekenden individueel googelen een levenswerk wordt.

Als ik naar de properties van de svchost taak kijk zie ik dat het specifiek gaat over twee van de taken, namelijk de 'remote access connection manager' en 'windows update'. Kan ik met deze info misschien iets?

Ik zal de cmd-commands uitvoeren.
 
Hoogstwaarschijnlijk zal het met Windows Update te maken hebben. Zojuist gelezen op internet. Ben ik nu weer kwijt.

Kijk even naar deze.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat maar over één Windows taak want er kunnen meerdere instanties van svchost zijn. De Update service loop dus vast. De reparatieopdrachten zijn dan een goed idee, je kan een update stoppen door deze te verbergen en soms werkt het stuk voor stuk installeren van updates of het gewraakte zelf downloaden bij Microsoft als installatiebestand. De Update Troubleshooter draaien kan altijd. https://support.microsoft.com/en-us/help/10164/fix-windows-update-errors. Ga allereerst na of er voldoende schijfruimte is en misschien moet je wel in veilige modus opstarten om een bepaalde update te kunnen doen.
 
De Updatecyclus zat inderdaad vast. Verholpen door de update troubleshooter en een (lange) restart (waarin hij neem ik aan het eea geinstalleerd heeft). Jammer dat Windows hier zo non-verbaal over was, had me veel freezes kunnen besparen.

Bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan