• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totaal weergeven van cellen zonder speciale karakters

Status
Niet open voor verdere reacties.

samabert

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
301
Hallo forumleden,

Ik gebruik een formule om de speciale karakters in cellen (Wingdings 120) te tellen. Dit werkt.
Mijn vraag, graag zou ik de cellen willen tellen waarin geen speciale karakters voorkomen.

Dit gaat over een werkblad waar voorgaande logboek dagen in staan. Personen kunnen inloggen en bij hun initiaal een bepaalde dag afvinken als gelezen met een Wingdings 120 speciaal karakter.
Je kan dan via het totaal in de bovenste rij nazien of je nog dagen niet hebt afgevinkt.

In het voorbeeld staat meer uitleg.

Ik hoop dat het te verwezenlijken is en dat mijn vraag verstaanbaar is.


Alvast bedankt.
Marc
 

Bijlagen

  • Test.xlsm
    174,6 KB · Weergaven: 37
Dat zal moeilijk tellen worden met cellen die tekst bevatten en lege cellen die er niet toedoen.
 
Kan je niet via VBA controleren of een bepaald lettertype is gebruikt en van daaruit tellen welke cellen in een range inhoud bevatten of niet?

Als het niet mogelijk is moet iedereen maar opletten en zorgen dat alles als lezen is afgevinkt.
Ik zoek het soms te ver.

Toch bedankt voor je reactie.
Marc
 
Sommige cellen die dan meegeteld worden zijn rijen die niet geteld moeten worden zoals E4.
Er zit weinig tot geen regelmaat in het bestand.
 
Ok, geen probleem. Als het niet mogelijk is, is het niet mogelijk.
Harry, bedankt
 
Er zijn ook andere helpers dan ik alleen; misschien zien die er wel wat in.
Zoals ik het bekijk moet je rijen gaan uitsluiten, maar door de onregelmatigheid in het bestand weten wij, en jij misschien ook niet welke dit zijn of in de toekomst worden.
 
Ja, misschien te vlug als opgelost geplaatst.

Inderdaad, soms zullen er cellen waarden bevatten en soms niet.
Ik was ondertussen met het idee bezig om bij het dubbelklikken de bewuste cel van kleur te veranderen en dan de cellen zonder kleur te tellen. Maar ik geloof dat we dan op hetzelfde probleem stoten.
 
Haal het van opgelost af dacht ik zo. ;)
Succes.

Ps. als me iets te binnen schiet meld ik mij wel weer.
 
De rijen al een bepaalde beginkleur geven en daarop tellen en bij het afvinken de kleur wijzigen.
Zou dat kunnen werken?
Het voorbeeld zo een beetje aangepast.
 

Bijlagen

  • Test.xlsm
    174,9 KB · Weergaven: 30
Ik zou de invoer regelen met een userform.
Iedere beveiliging zou ik eraf halen
Het werkblad met de gegevens zou ik 'very hidden' (2) maken.
 
Daar had ik ook al aan gedacht, maar het is wel de bedoeling dat het werkblad met de gegevens elke dag door iedereen kan gelezen worden.
Als je na vb. verlof terugkomt en X dagen het logboek niet heb gelezen moet je het ook op een gemakkelijke manier kunnen nalezen en afvinken.
Ik zie het niet hoe je dit kan oplossen met een userform?
 
Is deze functie wellicht wat je bedoelt?
Code:
Public Function Samabert(Kolom As String) As Integer
    For Each cl In Range(Kolom & "1:" & Kolom & ActiveSheet.Cells(Rows.Count, Kolom).End(xlUp).Row + 1)
        If cl.Characters.Font.Name & cl.Characters.Font.Size = "Wingdings20" Then
            If cl.Value <> "x" Then Samabert = Samabert + 1
        End If
    Next cl
End Function

Aanroep: =Samabert("E")
Dat kan je dan per kolom doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je met een userform juist veel eenvoudiger.

Vertel maar eens wat een gebruiker moet kunnen zien.
 
Is
Code:
=AANTAL.ALS(E2:E1048576;"TVA")-AANTAL.ALS(E2:E1048576;"x")
te simpel gedacht?
 
Als je het mij vraagt Rob?, ik vind het een uitstekende gedachte. :thumb:
 
eerder te complex :thumb: ;)

PHP:
=COUNTIF(E:E;"TVA")-COUNTIF(E:E;"x")
 
@ edmoor,

Dit is inderdaad helemaal wat ik bedoel. Jouw oplossing getest en het werkt volledig.
Maar ik denk toch dat ik de oplossing met de formule van Rob ga gebruiken.
Ga dit wel opslaan voor later.

Bedankt voor jouw oplossing.
 
@Rob,

Te simpel gedacht? …., maar het werkt zoals het moet, daarom ga ik jouw oplossing met de formule gebruiken.

Bedankt voor de oplossing met de formule. :thumb:
 
@snb,

Jouw formule geeft een kring verwijzing omdat ik deze in E1 gebruik.
Ik ben wel in het laatste stadium aangekomen van dit projectje, om dit nu helemaal om te bouwen?

Ben toch wel nieuwgierig naar hoe jij dit ziet.

In het werkboek zit een eerste werkblad waar vandaag opmerkingen kunnen ingevuld worden. Om middernacht wordt een kopie gemaakt naar een tweede werkblad (zoals in het voorbeeld) waar iedereen kan gaan lezen wat er de voorgaande dagen is gebeurd. In dit werkblad dat uiteindelijk het ganse jaar gaat bevatten moet iedereen per dag gaan afvinken als gelezen. Hier kan ook op datum gezocht worden naar eerdere opmerkingen.
M.a.w. het werkblad met de voorgaande dagen moet altijd bereikbaar staan voor iedereen en dus niet very hidden. Hier kan ook niets meer in gewijzigd worden, dus juist lezen en afvinken.
Vanuit deze lijst filter ik wel bepaalde opmerkingen volgens een gekregen letter in kolom V (status) die moeten opgevolgd worden naar een derde werkblad en in een tabel.

Toch ook bedankt voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan