• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controle over cellen in formule bij sleep kopiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

vgeijsel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 aug 2018
Berichten
2
Hallo,

Ik probeer het volgende te bereiken:

Op basis van een waarde in één enkele cel wil ik in een aantal rijen met in elke rij drie cellen een berekening kunnen maken.

(in dit geval: BASISBEDRAG
x kortingspercentage x kwantiteit = berekende kosten)

In de bovenste cel staat het basisbedrag, deze cel moet dus in de formule in alle rijen constant blijven.

Ik voer de formule in, en als ik nu met het kruisje 1 cel naar beneden sleep worden alle cellen voor de rij eronder automatisch 'doorgerekend' noem ik het maar. Dit klopt voor de per rij variabele waarden, maar nu komt ook ipv de cel met de constante waarde de cel eronder in de formule.

Nu probeer ik dit op te lossen door de formule handmatig aan te passen naar de constante cel, de twee boven elkaar gelegen cellen te selecteren en weer met t kruisje naar onder te slepen, in de hoop dat Excel nu snapt dat één cel constant moet blijven in de formules voor alle rijen, en alleen de rest te veranderen.

Zo werkt het dus helaas niet, alle cellen worden nog steeds naar een hoger rij-nummer aangepast.

Wie heeft de truc om mij te behoeden voor het handmatig aanpassen van ca. 100 rijen maal acht kolommen aan formules?

Alvast heel veel dank!

grts Vincent

PS, zo ziet het er uit:

Basisbedrag in W3
percentage per rij in kolom U
kwantiteit per rij in kolom V

cel W14 =(W3-(W3*U14))*V14
cel W15 =(W3-(W3*U15))*V15 (handmatig aangepast)
cel W16 =(W5-(W5*U16))*V16 (W14 en W15 geselecteerd, kruisje slepen resulteert niet in constante cel constant houden)

PSPS

Ik weet stiekem ook al wel een workaround, nl. in een andere kolom, verderop in de sheet, 100 x het basisbedrag in elke rij zetten, maar doe het natuurlijk liever op een iets elegantere manier ;)
 
Laatst bewerkt:
Fixeer W3 met de $ tekens, dus $W$3.

Klik op W3 in de formule en druk op F4.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan