TripleState werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
Ik heb een formulier met een aantal vragen waarop met wel vinkje/geen vinkje geantwoord moet worden. Voor één vraag wil het antwoord NVT als derde optie toevoegen. Volgens Access help kan dat via triplestate, wel vinkje geen vinkje of grijs (Null). Als ik de status van het veld op 3 mogelijkheden zet, krijg ik een niet werkend formulier. Wat is nog meer nodig aan aanpassing? Bij de onderliggende tabel kan ik die 3 optie mogelijkheid niet instellen. Of is het simpeler om er een tekstveld van te maken met opties JA/Nee/NVT? Zoveel extra data geeft dat nou ook weer niet geleken met 0, 1 of Null.
 
Toch maar besloten er tekstvelden van te maken en zonder het vinkvakje te verwijderen er een keuzeveld naast gezet met dezelfde opslag. Blijkt het vinkvakje ineens wel te werken, grijs 0 of -1. Hou het toch maar op tekstvelden, zijn wat meer antwoorden mogelijk. In de tabel is het dus geen ja/nee veld meer maar een tekstveld, dan werkt triplestate dus wel.
 
Een tekstveld is in eerste bedoeld voor vrije tekst, niet voor keuzes. Daarvoor heb je keuzelijsten (met invoervak). Als de gebruiker "wat mot je?" intypt i.p.v. Ja, Nee of NVT heb je een probleem, lijkt mij. Een selectievakje in de 'TripleState" kan nog steeds maar twee 'echte' waarden hebben: 0,-1 of Null. De eerste twee kun je simpel terugvertalen naar Nee en Ja, maar de laatste is lastiger. Een veld is, als je er mee begint, leeg. Dus dat zou bij jou dan NVT moeten zijn. Dat kan je wel zo doen, maar dan heeft elk veld dus, als je begint met de vragenlijst, de 'uitkomst' NVT als standaard. Dat lijkt mij niet nuttig. Bovendien moet de gebruiker dan best vaak klikken om Ja Nee of NVT in te vullen. Het is ook een beetje verwarrend denk ik. Je zou de Standaardwaarde van de velden de waarde 0 kunnen geven, dan kom je al een heel eind, maar omdat je in een selectieveld geen Null kan opslaan, heeft de TripleState op het formulier eigenlijk niet zoveel zin in jouw geval. Ik zou dus volstaan met een keuzelijst met de 3 opties.
 
Heb ik uiteindelijk ook maar gedaan, met zelfs nog een extra optie, maar dat maakt niet uit. (soms is het op zich ok maar wil je wel een opmerking maken (en daar op kunnen selecteren)).
Zit nu alleen even te puzzelen met voorwaardelijke opmaak voor het opmerkingenveld, onzichtbaar maken met vinkje aangevinkt, werkt perfect, maar met veld = Ja vreemd genoeg (nog) niet (uiteraard regel aangepast). Maar eerst maar werkend formulier met bijbehorende rapporten afronden, komt de lay-out later wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan