• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabel met 5 kolommen en verschillende waarden verwerken in Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

NordyWolters23

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2018
Berichten
6
Beste lezers,

Ik heb mij aangemeld op het forum omdat ik niet uitkom bij het volgende vraagstuk.

Wij zijn een Excel-based tool aan het bouwen om renovatie van een woning te berekenen. Het betreft hier het toepassen van duurzame energie concepten.
Nu hebben we ons tot zover goed kunnen helpen met alle tutorials en links die ik op het internet kon vinden, maar bij de volgende kwestie vind ik geen referentie die er op lijkt.

Het betreft hier een berekening voor de opbrengst van zonne-collectoren.

De factoren die meegenomen worden zijn:

Residents: aantal inwoners van het huis
Bathroom: type badkamer, keuze uit 3 mogelijkheden
Gradient: Dakhelling, wordt gereduceerd tot plat of hoek, wanneer het plat is kan er géén dakrichting gekozen worden.
Direction: richting van het dak.
Installation: diverse combinaties zijn mogelijk, afhankelijk van hoeveel collectoren en liters inhoud voorraadvat.

Residents: 1 - 2 - 3 - 4 - 5+
Bathroom: "Shower" - "Shower + Bath" - "Rainshower + Bath"
Gradient: "Flat" - "Slope"
Direction (geldt alleen als Gradient "Slope" is): "East" - "South-East" - "South" - "South-West" - "West" - "North"
Installation: "1+120" - "2+120" - "2+200" - "3+200" - "3+300"- "4+300" - "4+400" - "4+500"

Voor al deze waarden zijn er metingen en onderzoek gedaan en we hebben een tabel met m³ gas wat het bespaard op jaarbasis.
Maar nu wil ik dat gaan verwerken in een keuzemenu met opties.

Stel:

Je kiest:
Residents: 2
Bathroom: "Shower + Bath"
Gradient: "Slope"
Direction: "South"Bekijk bijlage VALUES COLLECTOR.xlsx
Installation: "2+120"

Dan zou excel dus na toepassen van onze formule moeten aangeven: "210 m³"

De gegevens heb ik bijgesloten als voorbeeld.

Ik ben benieuwd of iemand mij hiermee op weg kan helpen?



EDIT: DE COMPLETE TOOL staat nu in de bijlage zodat u kunt zien waar het om gaat.
 

Bijlagen

  • TOOL v3.3_nordy.xlsx
    1,5 MB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Je kunt met het Autofilter wel een heel eind komen, lijkt mij.
 

Bijlagen

  • COLLECTOR.xlsx
    27 KB · Weergaven: 17
Wil je de gegevens in een Excel-bestand opnemen en handmatig de resultaten vermelden die je wenst?

Uhm, ik zal het even demonstreren met een foto.picture form tool.PNG

Dit is het invulformulier.

Vervolgens heb ik de waarden die belangrijk zijn in een ander tabblad verzameld:picture 2.PNG
hierbij heb ik in een ander tabblad gezorgd dat de waardes afgekort zijn qua benaming.

Nu is het de bedoeling dat in mijn tabblad 'CAL' bij Gas Saved een van de uitkomsten uit de tabel komen die ik in de openingspost heb gepost. Afhankelijk van de waarden die er worden ingesteld bij 'FORM'.
 
Code:
=sumproduct(($a$2:$a$253=k4)*($b$2:$b$253=k5)*($c$2:$c$253=k6)*($d$2:$d$253=k7)*($e$2:$e$253=k8)*($f$2:$f$253))
 

Bijlagen

  • VALUES COLLECTOR.xlsx
    25,2 KB · Weergaven: 14
Met gegevensvalidatie.

Nb. Aan foto's hebben we hier niets. En plaats in vervolg direct een representatief voorbeeldbestand.
 
En blijkbaar ben je (laat ik je gelijk uit de droom helpen: ten onrechte) van mening dat de QUOTE knop de antwoordknop is. Dat is-ie niet: dat is de knop <reageer op bericht>. De clue zit in de naam :). Of, maak het jezelf nog gemakkelijker: begin gelijk in het fantastisch grote tekstvak <Snel reageren> te typen. Quoten is echt iets heel anders...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan