Hulp bij Query criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

nieuw104

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2009
Berichten
9
Ik heb in een Query een veld wat "Aantal Van mutatie_bijlagen" heet, hiervan wil ik alle records laten zien die groter zijn dan nul. Dit echter alleen wanneer een veld "filter_bijlage" als waarde WAAR (True) heeft.
Ik heb al een aantal criteria uitgeprobeerd maar nog niet de juiste kunnen vinden.
 
Op je veld [Aantal Van mutatie_bijlagen] zet je het criterium >0 en het veld [filter_bijlage] krijgt in dezelfde rij het criterium Waar.
 
Dank voor het meedenken. Deze had ik ook inderdaad geprobeerd maar leverde niet het beoogde resultaat. Waar ik naar op zoek ben is:
ALS [filter_bijlage]=WAAR DAN worden van [Aantal Van mutatie_bijlagen] aleen de records >0 getoond
Wanneer vervolgens [filter_bijlage]=ONWAAR worden alle records van [Aantal Van mutatie_bijlagen] getoond.
 
Queries maken staat of valt bij het correct omschrijven wat je bedoelt en wilt. En dat doe je niet.
Ik heb in een Query een veld wat [Aantal Van mutatie_bijlagen] heet, hiervan wil ik alle records laten zien die groter zijn dan nul. Dit echter alleen wanneer een veld [filter_bijlage] als waarde WAAR heeft.

Ik gaf exact antwoord op wat je vraagt, maar je wilt wat anders, gezien je antwoord. Je bedoelde dit:
Ik heb in een Query een veld wat "[Aantal Van mutatie_bijlagen]" heet, hiervan wil ik alle records laten zien die groter zijn dan nul indien een veld [filter_bijlage] als waarde WAAR heeft en alle records waarbij [filter_bijlage] ONWAAR is.
Kortom: je kunt niet zomaar opschrijven wat je zegt. Zomaar ik, in mijn tijd als trainer, deze query als opdracht: “Geef mij alle cursisten waarvan de geboortedatum vóór 1-1-1970 en ná 1-1-1990 ligt.” Meestal kreeg ik dan queries met records terug, want iedereen snapte wat ik bedoelde. Maar het is natuurlijk onmogelijk om in twee jaren tegelijk geboren te zijn. Kwestie van semantiek, maar dat is juist bij queries exact de essentie!

Zet er een extra criterium onder, en je bent er.
 
Misschien dat ik met afbeeldingen mijn vraag duidelijker kan maken. Ik heb een formulier daar heb ik een aanvinkvakje, wanneer ik dit aanvink wil ik dat alleen de records waaraan 1 of meerdere bijlagen zijn toegevoegd zichtbaar worden. Wanneer het vinkje uit is wil ik alle records tonen. In de query heb ik een aantal criteria waarmee ik op het form (+subform) kan filteren en ik wil dan ook graag dit filter aanbrengen.
Ik hoop dat dit iets duidelijker wordt.
query.jpg
form.jpg
 
Plaatjes tonen bij een database vraag is doorgaans nauwelijks voldoende. Plaatjes tonen waarbij de helft van het probleem niet zichtbaar is, vallen zelfs nog in een paar categorieën lager. Ik heb liever een db met voorbeeldbestanden. Wat je nu beschrijft, is exact de oplossing die ik in bericht #2 heb gegeven. Maar daar had je toen niet genoeg aan...
... daar heb ik een aanvinkvakje, wanneer ik dit aanvink wil ik dat alleen de records waaraan 1 of meerdere bijlagen zijn toegevoegd zichtbaar worden. Wanneer het vinkje uit is wil ik alle records tonen.
Je beschrijft hier één criterium, geen twee. Namelijk: wel of geen bijlagen. Het vinkje op je formulier suggereert dat ook. Aan of uit, dus met of zonder bijlagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan