Trage laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

LarsPitteljon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
2
Hallo,

Graag had ik hulp gehad met mijn laptop.

Deze is extreem traag, duurt wel 10 minuten eer de pc opstart. Ook als ik iets wil openen duurt dit zeer lang vooraleer de applicatie geopend word.

Soms loopt hij enkele minuten vast, kun je er niets meer mee doen en open ik taakbeheer om de toepassingen dan maar op deze manier te sluiten. Enorm vervelend. Op internet doe ie het wel goed.

Of er nu teveel aan software staat op deze laptop lijkt mij onwaarschijnlijk...

In bijlage een screenshot van de taakbalk processen en dergelijke.

Alvast bedankt,

Lars
 

Bijlagen

  • Screenshot.jpg
    Screenshot.jpg
    291,7 KB · Weergaven: 70
  • Screenshot 2.jpg
    Screenshot 2.jpg
    237,2 KB · Weergaven: 72
Het is een wel een hele waslijst aan processen > 178 of dat normaal is betwijfel ik. Bij mij draaien er 97.
Kijk eens met CCleaner of Glary Utilities wat er allemaal opstart en schakel uit wat niet nodig is.

Loop het onderstaande ook eens na:

Trage computer en-of opstarten

Maak altijd eerst een systeemherstelpunt en minimaal twee back-ups op verschillende externe verwisselbare opslagmedia!

Symptomen
- Koude start problemen (probleem met de voeding)
- Kan wel 10 minuten duren voor de pc is opgestart
- Tijdens opstarten zwart beeldscherm
- Computer traag
- Schijf 100% in gebruik

Noodzakelijke gegevens
- Merk, type, bouwjaar
- https://www.piriform.com/speccy/download
- https://www.piriform.com/docs/speccy/using-speccy/publishing-a-speccy-profile-to-the-web

Oorzaken
- Computer/laptop is verouderd, end-of-life (EOL)
- Hardware defect, defecte voeding (controle met multimeter)
- Onvoldoende harde schijfruimte
- Te zwakke processor i.c.m. onvoldoende RAM
- Onvoldoende RAM (random-access memory)
- Virtueel geheugen niet optimaal
- Te veel open apps (applicaties)/computerprogramma's
Voorbeelden van apps zijn word processor, spreadsheet, accounting application, web browser,
media player, flight simulator, console game of een photo editor.
- Harde schijf is aan het afsterven
- Corrupte en out-of-date drivers (stuurprogramma's)
- Windows is aan het updaten, maar vertelt niet wat het aan het doen is (kwalijke kant)
- Windows indexering gebruikt veel systeembronnen en kan de computer vertragen
- Malware (adware, spyware, virus e.d.)
- Computer of processor wordt te warm
- Afkoelingsprobleem (stofopeenhoping bij ventilatoren, openingen etc.)

Oplossingen
- Bestandssysteem controleren met > Schijfcontrole of chkdsk /r
- sfc /scannow uitvoeren (SystemFileChecker)
- Taakbeheer starten > Processen controleren
- Taakbeheer starten > Prestaties > Broncontrole > Schijf > Processen met schrijfactiviteit
- Windows 10 high disk usage 100% > Settings > System > Notifications > Turn off
"Show me tips about Windows" > ( though I turned of all besides the app notifications)
- Windows updates uitvoeren
- Zorg dat het besturingssysteem en de programma's van je computer zijn bijgewerkt
- Controleer onder apparaatbeheer of er conflicten zijn, gebruik probleemoplossing
- Scannen met beveiligingssoftware en MBAM
- https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/
- Schakel indexering Windows uit
- https://www.windows-helpdesk.nl/indexering-uitschakelen/
- Opstartprogramma's uitschakelen (msconfig of met CCleaner)
- Sluit apps en browsertabs die je niet meer nodig hebt
- Nooit of zelden gebruikte software op de correcte manier verwijderen (Configuratie)
- Controleer gezondheidstoestand van de schijven met CrytalDiskInfo
- Opschonen met CCleaner https://www.piriform.com/ccleaner/download
- Maak schijfruimte vrij, minimaal 10 tot 15%, beter is 25%.
- Register opschonen
- RAM (random-access memory) toevoegen (is meer ruimte voor het uitvoeren van apps)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory
- SSD (solid state drive/disk) plaatsen https://nl.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive
- Voeding vervangen
- Opstarten in Veilige modes en kijken of dan hetzelfde probleem bestaat
- Boot in clean modus, niet MS services uitschakelen (msconfig)
- Reset computer to start as usual (msconfig)
- Herstelpunt gebruiken/uitvoeren (System Restore)
- Systeemkopie herstellen
- Access the services through services.msc and select the windows search & windows
update services and changed their startup type to automatically. Previously it was like
automatically(Delayed start). Restart system.
- Energiebeheer > Hoge prestaties aanvinken
- Verwijder stof met een borstel of een busje perslucht (ventilatoren, openingen etc.)
- Windows opnieuw installeren https://www.schoonepc.nl/stappenplan.html
- De computer is te oud en na een aantal jaren komt er meer geavanceerde software die
geoptimaliseerd is voor nieuwe computers. Op oude computers werkt deze software niet zo goed.
- Nieuwe computer/laptop kopen of accepteren dat jouw computer/laptop niet zo snel zal zijn dan
een nieuwere computer.
 
Laatst bewerkt:
Denk niet echt dat de CPU end of live is :

Product Collection 5th Generation Intel® Core™ i5 Processors
Code Name Products formerly Broadwell
Vertical Segment Mobile
Processor Number i5-5200U
Status Launched
Launch Date Q1'15
Lithography 14 nm

Performance of Cores 2 of Threads 4
Processor Base Frequency 2.20 GHz
Max Turbo Frequency 2.70 GHz
Cache 3 MB
Bus Speed 5 GT/s DMI2
TDP 15 W
Configurable TDP-down Frequency 600 MHz
Configurable TDP-down 7.5 W

Denk eerder dat er op de achtergrond een virus draait,
Ik zou je eerder Zone Alarm aanraden om die te installeren
https://www.zonealarm.com/software/free-firewall/
En installeer dan ook de gratis anti-virus.

Het merk is een Acer aangezien die programma's op het bureaublad terug te vinden zijn.
Het type zal een Aspire zijn maar welk type is mij niet duidelijk.

Ik heb zelf 176 toepassingen draaien zie foto en heb nergens last van : CPU.jpg

Wat ook het geval kan zijn is dat je hardeschijf ter ziele is.
Dus ik zou zo ie zo een backup maken van je belangenrijke foto's en documenten.
En als je dan een nieuwe hardeschijf neemt neem dan meteen een SSD tegenwoordig zijn die niet duur in aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
Op het bureaublad staat Norton Installatie Files. Als een legale versie Norton Security op de laptop staat en draait dan moet de beveiliging goed zijn. Als aanvulling kun je scannen met MBAM. Meer/andere antivirusprogramma's veroorzaken conflicten.
 
Had pas nog een systeem van ca 9 jaar hier die opstart in ca 1 minuut met Windows 10.
Maak een backup of image van alles, bestanden ook apart, en zet er een schone installatie op.
 
Ik zou ook je windows 10 zoveel mogelijk updaten, misschien heb je wel last van de windows 10 update bug.
 
Ik heb een betaalversie van Norton Internet Security betaal ongeveer 60 € per jaar voor de bescherming van een aantal pc's.

Die laat ik regelmatig een snelle scan doen en meestal vindt hij niets en is mijn computer perfect beveiligd.

Ik ben momenteel bezig om deze wat op te schonen met ccleaner enzo mss kan ik dan even die mbam uitproberen? Ook eens gekeken in de opstartlijst enzo.

Zet een schone installatie op bedoel je dan volledig resetten met disc of via windows zelf? Idd dat ik dan eerst een back up maak van alle gegevens.

Windows word regelmatig upgedate, dit doe hij automatisch.

En wat verstaan jullie onder een SSD? Nieuwe harde schijf? Ik heb momenteel een schijf van 500 gb HDD zou toch voldoende moeten zijn.
 
Heb je de gezondheidstoestand van de schijven gecontroleerd met ChrystalDiskInfo?
 
Ik heb een betaalversie van Norton Internet Security betaal ongeveer 60 € per jaar voor de bescherming van een aantal pc's.
Die laat ik regelmatig een snelle scan doen en meestal vindt hij niets en is mijn computer perfect beveiligd.
Ik maak gewoon een backup van het systeem, geen abonnementskosten dus 1x per ca 7-10 jaar kan ik gratis een pc kopen in onderdelen en zelf in elkaar zetten...met wat je uit kunt sparen.

Een cursus backuppen kun je gratis vinden...

Bij sommige mensen sloopt ccleaner zelfs alle logboeken zodat wij geen aanknopingspunten uit het logboek hebben...

Goed bezig ....C1000... (oh... neen, C1000 bestaat niet meer....:D )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een betaalversie van Norton Internet Security betaal ongeveer 60 € per jaar voor de bescherming van een aantal pc's.

Die laat ik regelmatig een snelle scan doen en meestal vindt hij niets en is mijn computer perfect beveiligd.

Ik ben momenteel bezig om deze wat op te schonen met ccleaner enzo mss kan ik dan even die mbam uitproberen? Ook eens gekeken in de opstartlijst enzo.

Zet een schone installatie op bedoel je dan volledig resetten met disc of via windows zelf? Idd dat ik dan eerst een back up maak van alle gegevens.

Windows word regelmatig upgedate, dit doe hij automatisch.

En wat verstaan jullie onder een SSD? Nieuwe harde schijf? Ik heb momenteel een schijf van 500 gb HDD zou toch voldoende moeten zijn.

Verwijder eens alles in opstarten, bij gereedschap in Ccleaner kan dat, wat niets met de virus-scanner heeft te maken (de free versies werken ook prima en Windows Defender ook) en niets met drivers en reboot, indien snel starten aanstaat die eerst uit zetten, ding dient uit te zijn geweest.
Die opstarttijd is veuls te lang.

Een SSD is een zeer snelle harde schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan