• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - verwijderen bepaalde karakters uit een tekst string

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geschuffelde

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2003
Berichten
153
Hallo - ik heb een column met namen waarin soms ook de tekst "OPL" staat (op een willekeurige plaats). Ik zoek een formule waar ik de string terug krijg - maar zonder deze 3 letters. kan iemand mij helpen?

Voorbeeld
- Piet OPL
- OPL Hans
- Jan OPL Test

Moet zijn:
- Piet
- Hans
- Jan Test
 
Laatst bewerkt:
Code:
=SUBSTITUEREN(A1;"OPL";"")
Spaties kloppen dan niet.
 
Gewoon met de hand vervangen: tabblad Home, Find & Select / Replace " OPL", ""
 
Gewoon met de hand vervangen: tabblad Home, Find & Select / Replace " OPL", ""
Zoeken naar: OPL
Vervangen door:
Kloppen de spaties natuurlijk niet.

Die van Sylvester is goed.
 
@snb
Kan zijn dat ik jouw invoer dan niet goed begrijp. Als ik het doe zoals in post 6 staat, dan gaat het niet goed.
Bij Hans staat er een spatie voor Hans en tussen Jan en Test twee spaties.
 
Mooi dat het het zonder woordje van dank opgelost is.:evil:

@Senso, De initiële vraag was 'maar zonder deze 3 letters' Dat de TS, terwijl ik mijn antwoord aan het dichten was, de vraag aangevuld heeft had ik niet gezien en maakt voor het principe van mijn suggestie ook niets uit.
 
@Senso, De initiële vraag was 'maar zonder deze 3 letters' Dat de TS, terwijl ik mijn antwoord aan het dichten was, de vraag aangevuld heeft had ik niet gezien en maakt voor het principe van mijn suggestie ook niets uit.

Leuk en aardig maar een hoop tekst en 'principes van suggesties' zeggen mij niet zoveel in Excel. Dat kost mij ontzettend veel tijd. Ik wil uitvoerbare bewijzen en probeer dat dan zelf uit. Ik kan aantonen dat er zelfs in de helpfunctie van Excel fouten zitten en dat dat veel tijd kost. substitute kan ik niet volgen want dat is toch SUBSTITUEREN en 'zonder de drie letters' gaat voorbij aan de juiste uitkomst.

Maakt mij wel uit, want ik probeer het met de nodige moeite te begrijpen. Ik wil je wel bedanken. Geen punt. Ik zie toch liever de volgende keer een voorbeeldbestand dan kan ik het beter volgen en vastleggen.

Bedankt iedereen.
 
Volgens mij heb je tijd zat. Als het al te moeilijk is om te begrijpen dat de meest voorkomende taalvariant binnen automatiseren het Engels is, en dat SUBSTITUEREN een vertaling is van substitute, dan kan je beter stoppen met het leveren van commentaar in deze sectie van het forum. Het plaatsen van een voorbeeldbestand is aan de TS.

Je begint wel een beetje een oude mopperkont met achtervolgingswaanzin te worden.:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan