• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum aanpassen naar 2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaatjeKoot

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2018
Berichten
6
Goedemiddag,

Ik ben een jaarplanning voor 2019 aan het maken.
Nu zou ik graag willen dat wanneer ik 07-01 intyp dit 'maandag 7 januari 2019' wordt.
Ik krijg nu alleen 2018. Hoe pas ik dit aan naar 2019?

Alvast dank voor het meedenken.

Groet
Kaatje
 
1. Highlight de cellen waarvan je het wilt aanpassen
2. Rechtermuisknop --> celeigenschappen
3. Tabblad getal, klik op aangepast
4. Typ in het tekstveld 'dd/mm/"2019"' (zonder ', maar met ")
5. Voila
 
Niet helemaal: ik krijg dan 07/01/2019
Ik wil graag: maandag 7 januari 2019

Heb je misschien nog een aanvulling?

Groet
Kaatje
 
Vervang stap 4 door 'dddd d mmmm "2019"'... zelfde trucje, ander format.

Oeps nee wacht, dan krijg je de verkeerde dag in de week. Ik snap je issue.
 
Laatst bewerkt:
Als je het zo doet?
dddd dd/mmmm/"2019"'
 
Laatst bewerkt:
Bijna....
Excel zet nu netjes zondag 7 januari 2019 in mijn cel, maar hij kijkt nog naar de kalender van 2018. 7 januari is in 2019 nml op een maandag
 
Laatst bewerkt:
Waarom maak je de kalender niet dynamisch obv het jaartal?
 

Bijlagen

  • Kalender.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 53
Pffff, nou wordt t ingewikkeld. Ik snap het niet zo goed.
Ik heb nu dit document.
Waar zou ik de aanpassingen moeten zetten dan?
 

Bijlagen

  • vergaderplanning 2019.xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 45
Met een minimale macro.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Not Intersect(Target, Range("E4:N64")) Is Nothing Then Target = DateSerial(Cells(1), Month(CDate(Target)), Day(CDate(Target)))
End Sub


Als je het jaartal in cel A1 wijzigt, wijzigt de planning automatisch mee.

Invoer: 7-4 voor 7 april 2019; 31-12 voor 31 december 2019

Je doet er overigens verstandig aan geen samengevoegde cellen te gebruiken en cel A1 altijd zichtbaar te houden.
 

Bijlagen

  • __Planning_snb.xlsb
    19,4 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Dank je wel SNB.
Hoe het werkt snap ik niet helemaal, maar t werkt en dat is fijn.
 
Met deze opzet wordt het handmatig invullen van de nieuwe datums. Als het repeterende afspraken met een vaste frequentie zijn dan is er waarschijnlijk nog wel iets voor te verzinnen met formules. Met maar 1 ingevulde datum is daar natuurlijk niets zinnigs voor te maken. Met de code van SNB kom je in 2020 op de verkeerde dag uit.

In een testbestand kan je de volgende code proberen. Als het goed is komen de afspraken elk jaar op dezelfde dag in dezelfde week terecht.
Code:
Sub VenA()
  For Each cl In Sheets("Jaarplanning").Range("E5:N60").SpecialCells(2, 1)
    cl.Value = cl.Value + 364 - 7 * (Application.WeekNum(cl, 21) <> Application.WeekNum(cl + 364, 21))
  Next cl
End Sub
 
@snb,
De vraag en het voorbeeld zijn natuurlijk op verschillende manieren te lezen. In de subkopjes in rij 2 staan de dagen van de week al is dit niet consequent ingevoerd. In mijn optiek moet de 'MT-vergadering' op maandag in week 2 plaatsvinden. De bewering 'Als je het jaartal in cel A1 wijzigt, wijzigt de planning automatisch mee.' klopt niet. Pas als je een cel 'edit' dan wordt er wat berekent. Of het in 2020 op maandag of woensdag moet zijn mag de TS aangeven.
 
Ik heb aangegeven wat ingevoerd kan/moet worden. Als in A1 2020 staat wordt bij dezelfde invoer de datum in 2020 berekend.

Je hebt mijn tekst anders gelezen dan ik hem bedoelde.
 
't is wadt. Zelf tik je gelukkig alles zonder zonder typefouten en edit je nooit je berichten waardoor een vervoeging even over het hoofd wordt gezien. Taalpuristen van de oude stempel gaan uitsterven door nieuwe ontwikkelingen in de Nederlandse taal. Dus een d-tje of t-tje hoef je niet meer in het rood weer te geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan