• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst transponeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danny66

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2018
Berichten
19
Goedeavond,

Ik kijk steeds met grote verbazing naar de (zo lijkt het wel ) simpele resultaten/oplossingen die hier geplaatst worden, en probeer daar ook wel wat van op te steken.
Ik ben al een tijdje mijn hoofd aan het breken om een "eenvoudige " manier bij elkaar te sprokkelen zodat ik een lijst bestaande uit een 1500tal lijnen kan vereenvoudigen, maar geraak er niet uit (ik was al begonnen met overtypen, maar dat heb ik voorlopig opgegeven).
In bijlage een klein stukje uit deze lijst met in kolom A tot met en F de bestaande situatie, en in kolom H het resultaat waar ik naartoe zou willen/moeten kunnen geraken.

Iemand die me hiermee kan (op weg) helpen?Bekijk bijlage listing.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt de struktuur van je huidige gegevens geschikter om mee te werken (zoeken/filteren) dan jouw beoogde struktuur.
Zeker als je er een 'intelligente' tabel van maakt.

Waarom wil je dit dan ?
 
Resultaat op het tweede blad.
Code:
Sub hsv()
Dim sv, i As Long
sv = Sheets("blad1").Cells(1).CurrentRegion
 With CreateObject("scripting.dictionary")
    For i = 2 To UBound(sv)
      .Item(sv(i, 1) & "|" & sv(i, 2) & "|" & sv(i, 3) & "|" & sv(i, 4)) = .Item(sv(i, 1) & "|" & sv(i, 2) & "|" & sv(i, 3) & "|" & sv(i, 4)) & "|" & sv(i, 5) & "|" & sv(i, 6)
    Next i
      For i = 0 To .Count - 1
        sv = Split(.keys()(i) & .Item(.keys()(i)), "|")
        Sheets("blad2").Cells(i + 1, 1).Resize(, UBound(sv) + 1) = sv
      Next i
    End With
End Sub
 
Mij lijkt de struktuur van je huidige gegevens geschikter om mee te werken (zoeken/filteren) dan jouw beoogde struktuur.
Zeker als je er een 'intelligente' tabel van maakt.

Waarom wil je dit dan ?

Hallo snb,

Op het einde van de rit wil ik tot iets komen zoals in deze bijlage : een visuele frontend waar ik bovenaan een onderdeel nummer kan intikken en dat ik onmiddelijk (en evnetueel vanop afstand) kan zien waar de bijbehoreden delen liggen.
Ik probeer steeds zoveel mogelijk "mijn plan te trekken " en vooral veel "stelen" door te lezen en proberen te begrijpen. :p Er zijn zeer waarschijnlijk wel beter werkende manieren, maar die zijn wellicht iets te hoog gegrepen voor mij.

Bekijk bijlage Connectorlijst.xlsx
 
Dank je HSV,

hier kan ik wel iets mee denk ik :).
Ik ga deze morgen eens uitproberen op de complete lijst.:thumb:
 
Mag ik je nog vragen waar die "|" in de formule voor staat, en wat je hiermee in deze formule wil zeggen?
 
Het is geen formule maar Vba code.

Ik voeg eerst de gegevens samen gescheiden door de pipe (|).
Aan het eind van de code split ik de gegevens d.m.v. de pipe en schrijf ze weg.

Code:
sv = Split(.keys()(i) & .Item(.keys()(i)), "|")
        Sheets("blad2").Cells(i + 1, 1).Resize(, UBound(sv) + 1) = sv

Daarna de volgende in de lus met next tot alle keys (verzameling unieke gegevens) zijn geweest.
 
De code werkte prima, waarvoor dank, HSV.

Bij het verder uitwerken van deze sheet , loop ik nog ergens tegenaan. :confused:

Ik had nog graag op hetzelfde blad (zie de bijlage) een keuzemogelijkheid gehad die me aan de hand van 3 keuzes een lijstje toont met de mogelijke resultaten.
Op blad 2 had ik ook al iets geprobeerd met draaitabel (ik dacht dat daar misschien een oplossing lag, maar ik doe waarschijnlijk iets fout of de kennis over draaitabbellen is te beperkt), maar ik heb geen idee op welke manier ik die gegevens had kunnen filteren vanuit de selectievakken op blad 3 en de resultaten op Blad 3 onder die knoppen te krijgen.
Mocht een formule (of desnoods een stukje VBA) een oplossing bieden zou ik dat eerder opteren.



Bekijk bijlage Connectors help.xls

Vriendelijke groetjes
 
Je kan er een echte tabel van maken en filteren op dezelfde gegevens als met je validatielijsten.
 
Je hebt nog steeds niet gereageerd op #2.
 
Hallo,

@snb

Je hebt nog steeds niet gereageerd op #2.

ik had erop gereageerd hoor. zie #4
Ik heb ook je laatste bijdrage DEZE proberen te "ontcijferen" om te zien of ik hier mee verder kon, maar dat was voor mij ook net iets te hoog gegrepen, spijtig genoeg.


@HSV
Ergens ben ik ook ervan overtuigd dat die tabellen moeten kunnen werken en dat dat de beste manier is, maar ...... ik heb excel aangeleerd toen werken met tabellen nog niet optimaal was (waar je toen eerder naar Access zou overstappen).
 
Ik heb een oplossing gevonden die werkt voor mij.
Hoe zet ik deze op "opgelost"?
 
Hallo Danny,

In je openingspost kun je de vraag op opgelost markeren.
Mooi dat je het zelf hebt opgelost.
Misschien wel handig/leuk om te vermelden hoe je dat hebt gedaan.
 
Zoals eerder al aangehaald, er zullen veel makkelijker manieren zijn, maar dit werkt voor mij omdat het "begrijpbaar" is.
Het voorbeeldje is vrij basic opgemaakt.

Ik heb een hulpkolom vooraan de tabel toegevoegd waar ik ga tellen hoeveel items voldoen aan alle voorwaarden.
Met dit getal weet ik hoeveel lijnen er in mijn lijstje (I15-J23) komen te staan.
De formules in kolom J zorgen ervoor dat iedere keer als het getal in de hulpkolom verhoogd, de waardes die daarnaast staan overgenomen worden in de lijst.

Bekijk bijlage oplijsten.xlsx

Vriendelijke groetjes
 
Ik ben een beetje de draad kwijt waar je nu echt naar op zoek bent. Maar als jouw laatste bestand het gewenste eindresultaat is, dan kan je dit ook bereiken met een draaitabel (zoals al eerder voorgesteld):
Bekijk bijlage oplijsten (KL).xlsx eventueel met slicers om keuze nog makkelijker te maken.
 
Hallo Kristiaan,
Dit was inderdaad waar ik naar op zoek was, alleen .......... met alle respect, ik had/ heb momenteel geen idee hoe je dit gedaan hebt.
Met (draai)tabellen heb ik nooit veel gedaan in het verleden, en slicers zegt me ook al totaal niks. Het werkt wel, zoveel is duidelijk.

Misschien toch nog maar eens school volgen en Excel wat bijschaven.
 
Hallo Danny,
Met draaitabellen kan erg veel, dus het is zeker de moeite waard om je er verder in te verdiepen. Slicers zijn een leuk extraatje.

Als je in het bestand op de draaitabel klikt krijg je de 'lijst met draaitabelvelden' en zie je ook hoe deze draaitabel opgedeeld is (alle 4 de kolommen bij rijlabels). Het is te veel informatie om hier uit te leggen hoe je draaitabellen kan gebruiken, als je dit wilt leren dan kan ik vooral aanraden om er mee aan de slag te gaan. Mocht je tegen problemen of vragen aan lopen, dan help ik je graag verder op dit forum.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan