• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data Validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jon12

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2017
Berichten
76
Hallo,

Kunnen jullie me helpen met twee vraagjes:

In de bijlage heb ik een voorbeeld gemaakt van een bestand die op dezelfde manier moet werken, maar dan met ongeveer vijfduizend regels.
De gegevens haal ik uit het tabblad Data en het tabblad Items
Waar ik dagelijks mee werk wordt tabblad Schedule

Cel B3 bevat gegevensvalidatie aan de hand van een gedefinieerde naam.
Cel C3 bevat gegevensvalidatie aan de hand van formule =indirect(B3)
Cel D3 bevat gegevensvalidatie aan de hand van formule =indirect(C3) (nu alleen nog gegevens van twee items beschikbaar)

Vraag 1:

Wanneer ik cel B3, C3 en D3 heb ingevuld en daarna cel B3 wijzig, blijft in cel C3 en D3 gegevens staan die niet horen bij de validatie van B3. Is het mogelijk dat cel C3 en D3 leeg worden zodra ik de gegevens cel B3 weghaal?


Vraag 2:

Wanneer ik cel D3 heb ingevuld wil ik een reeks van gegevens aantonen. Zo vul ik in het tabblad Items per artikel een reeks van gegevens in en die wil ik per item laten tonen in tabblad Schedule. Kan dat met een als-functie?
Dus als cel D3 = Rod wil ik selectie (tab Items) B1:C5 weergeven in tab Schedule vanaf cel G1.
Wanneer cel D3 = Eye wil ik selectie (tab Items) B7:C9 weergeven in tab Schedule vanaf cel G1.

Is dit mogelijk?
 

Bijlagen

  • Data validatie test.xlsx
    15,6 KB · Weergaven: 39
Dank je wel OctaFish, dit is wel uitgebreid dus hier moet ik even tijd voor maken, maar zeker interessant. Dit ga ik eens rustig bekijken allemaal.

:thumb:
 
Ik heb het gevonden, OctaFish. Er is een duidelijke paragraaf hieraan gewijd 'Prevent Invalid Selections'. Er worden hierin twee mogelijkheden beschreven: 'Block Changes in First Drop Down' en 'Clear Dependent Cell after Selecting'. Tweede heeft mijn voorkeur.
Dank je wel voor het meedenken!

Wat mijn tweede vraag betreft is mij zelf wel iets gelukt met als-functies, maar is dit heel veel werk wanneer ik steeds nieuwe informatie moet toevoegen. Misschien is VLOOKUP handiger. Wanneer ik hier niet uitkom, voer ik wel een nieuwe vraag in, dan kan ik deze sluiten.
 
Hoi Johan,
Als je dit bestand verder wilt gaan uitbouwen dan ben je een potentieel probleem aan het creëren. Jouw vraag is zeer gemakkelijk op te lossen als je de groups, subs, items etc gaat structureren in een soort database registratie. Dan kan je eenvoudig de gevraagde presentatie, presenteren met een draaitabel (evt met slicers).
Zie bestand:Bekijk bijlage Data validatie test (KL).xlsx
 
Hoi Kristiaan,

Dank je wel voor je antwoord. Je zegt dus kortweg een tabel maken van de gegevens en een draaitabel gebruiken om gegevens per gewenst resultaat naar voren halen?

Daar had ik nog niet aan gedacht en misschien is dat wel het meest handig. Hoewel ik zelf nog niet helemaal handig ben in draaitabellen. In de nieuwe bijlage heb ik een tabel gemaakt met hoe het er ongeveer uit komt te zien. Kan ik hier dan volgens bijgevoegde info een goede draaitabel bij maken?



Het was met de validatie dus de bedoeling dat wanneer ik Group 1 kies er al iets zichtbaar wordt, bijvoorbeeld: AA (1) BB

Dat deze informatie met Sub wordt uitgebreidt: DD (2) EE
CD (3)

Enzovoort...

Wanneer ik dan voor een andere group kies, wil ik dat deze informatie direct springt naar (bijvoorbeeld): AA (1) AB
BB (2)
 

Bijlagen

  • Tabel voorbeeld.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 25
Ik ben nu even de draad kwijt wat je precies wilt presenteren, zou je een voorbeeld kunnen toevoegen wat je precies voor ogen hebt? (Dus eigenlijk handmatig welke gegevens er in de draaitabel moeten worden gepresenteerd, bij keuze voor group, sub, item)
 
Hoi Kristiaan,

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft, bijvoorbeeld:

Wanneer ik kies voor Hydraulics, verschijnt: AA (1) AB
Wanneer ik kies voor Mechanics verschijnt: AA (1)
Wanneer ik kies voor Seals verschijnt: BB (2) BC


Wanneer ik kies voor Hydraulics (Group), Cylinders (Sub), Type 1 (Item), Type 1 Basic (Sub2) verschijnt:

AA (1) AB
DD (2) CD

Wanneer ik kies voor Hydraulics, Cylinders, Type 1, Type 1 Extend verschijnt:

AA (1) AB
DD (2) CD
DE (3) OO
KK (4) FF
FG (5) LL
LK (6) OP
MS (7) DK
PT (8) SS
DL (9) UV
AX (10) CR



Het eerste idee was dus om cel B2 t/m E2 te gebruiken voor data-validatie Group, Sub, Item en Sub2.
En vanaf cel g2 t/m i2 de eerste regel automatisch te laten tonen.
En vanaf cel g3 t/m i3 de tweede regel automatisch te laten tonen.
enzovoort...

Kan je hier iets mee?


(Lettercodes zijn fictief en kunnen naar wens ingevuld worden.)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Kristiaan,

Ik ben eruit. Door de cellen in het tabel tab 1 iets aan te passen krijg ik er met de draaitabel en de slicers wel het gewenste resultaat uit.
Voorbeeldbestand voor het resultaat. Ik zal deze topic markeren als opgelost.

Dank je wel voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • Tabel voorbeeld.xlsx
    20,3 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan