Bron selectievakje linken aan tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart1980991

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
29
Goedendag,

Ik heb in access een aantal tabellen gemaakt voor een zorgregistratie:
Patient
zorgverlener
bezoeken

en de formulieren:
NieuwePatient
NieuweZorgverlener
Verrichtingenregistratie

Nu wil ik graag in het formulier Verrichtingenregistratie +/- 25 verrichtingen kunnen aanvinken mbv een selectievakje
Als ik deze 25 gewoon toevoeg aan de tabel 'bezoeken' en deze als gegevenstyp ja/nee weergeef dan lukt dat ook prima.

Alleen hebben de verrichtingen ook nog een code en soort, nu zou ik graag ook nog een tabel maken waarin ik deze kan linken aan de verrichting en toch het selectievakje in het formulier kan gebruiken.

Iemand een idee?
 
Volgens mij heb je de hoofstukken over normalisatie nog niet doorgelezen, want deze constructie valt daar niet onder :). Ik zou de db dus zeker niet zo opzetten. In mijn optiek heb je sowieso een tabel [tVerrichtingen] nodig, en een tabel [tRegistratieDetails] die je koppelt aan de tabel [tVerrichtingenregistratie] middels het sleutelveld. In de tabel [tVerrichtingen] zet je dan de informatie die je wilt zien, en je geeft de records een sleutel (een Autonummerveld werkt hier prima).In [tRegistratieDetails] neem je dan ook dat sleutelveld over. Op [tVerrichtingenregistratie] maak je dan een doorlopend formulier dat is gekoppeld aan de tabel [tVerrichtingenregistratie] zodat je per registratie verschillende bezoekdetails kan vastleggen op het subformulier. De Verrichtingen kies je dan m.b.v. Een keuzelijst.
Een flexibel, genormaliseerd systeem waarmee je jaren vooruit kunt zonder dat je daar iets hoeft te veranderen in de toekomst. Iets wat ik niet kan zeggen van jouw oplossing.
 
Bedankt voor je reactie

In principe had ik de registratie zo opgezet als je beschrijft.
Echter is de wens om alle keuzes direct zichtbaar te hebben. En een keuzelijst is niet echt een optie omdat dat meer handelingen zijn bij meerdere verrichtingen.
Aangezien er een verrichting vaker voor kan komen leek het met ook verstandig om geen selectievakje maar een 'numerieke' weergave te gebruiken.
Voorbeeld.PNG

Mijn idee was dat deze opzet het minste handelingen kost voor de zorgverlener.

Maar dan blijf ik met het vraagstuk hoe ik de codes aan de verrichtingen koppel.
 
Je hebt het over een ‘besparing’ van millisecondes als je het hebt over het aantal handelingen. Als je überhaupt al tijd wint. Of handelingen (tekstvak selecteren, leeg maken en een getal invullen kost bij jou geen tijd?).
In mijn optiek komt functionaliteit op de eerste plaats, de tweede plaats en wellicht ook op de derde plek. En dan pas gebruikersgemak. Functionaliteit bepaalt hoe goed je db over twee jaar werkt, visueel ‘gemak’ over hoeveel werk je je op de hals hebt gehaald. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad om gebruikers uit te leggen hoe ze een formulier moeten gebruiken.

Oftewel: eerst zorgen dat de techniek in orde is (en tegen een stootje kan) en dan pas nadenken over de beste interface.
 
Allereerst bedankt voor het meedenken!

Ik weet niet of ik het helemaal met je eens ben.

Ja, als de functionaliteit niet goed is dan faalt het systeem. Dit is eigenlijk de hoofdreden waarom ik registratie opzet: het is onmogelijk om data uit ons electronisch patienten dossier te halen voor financiele verantwoording en facturatie. Het meeste zijn vrije tekstvelden. Voor de transcriptie worden nu hardcopy formulieren gebruikt tussen het EPD en ERP systeem (die worden ingeklopt door secretaresses).

Maar, zeker in de zorg, falen systemen ook op gebrek aan usability. Hier ken ik voorbeelden genoeg van.
Uit een vergelijking van de gegevens blijkt dat ongeveer 1/3 van de data niet in het ERP terecht komt. Onder andere doordat zorgverleners het formulier niet invullen.

Gezien het gebrek aan een oplossing op korte termijn (van de leverancier of een nieuw EPD) was mijn idee voor een tussenoplossing om het daarom zo makkelijk mogelijk te maken door in feite in '3' klikken de registratie te voltooien. Ik heb de invoervelden inmiddels vervangen voor een keuzevakje zodat er met een klik op pijltje omhoog kan worden geregistreerd.


Dus eigenlijk blijft mijn vraag staan: is het mogelijk om de tabelitems uit tblZkhBezoek te linken aan de codes en soort in tblVerrichtingen?
 
'''was mijn idee voor een tussenoplossing om het daarom zo makkelijk mogelijk te maken door in feite in '3' klikken de registratie te voltooien.
Tussenoplossing? Lijkt mij een beetje zonde van de tijd, al was het maar omdat je dan op korte termijn weer opnieuw kan beginnen. Je doet dus dubbel werk. Ik snap best dat je het de mensen 'zo makkelijk mogelijk' wil maken, maar dat mag nooit ten koste gaan van de functionaliteit! Een goede database heeft dan ook een GUI waarbij de gebruiker optimaal met het systeem kan werken. Dat is wellicht niet de meest kortst denkbare weg, wel de beste. En mits goed gebouwd, zal de gebruiker er ook heel snel mee kunnen werken.

Ik ga dagelijks met de trein van Rotterdam naar Amsterdam, en die (stoptrein) doet dat sneller dan de auto. De reden? De trein rijdt vanaf Woerden rechtstreeks naar Breukelen, en snijdt zo (minstens) een half uur (de bocht over Utrecht) af. De kortst denkbare weg is dus: zet de auto bij Woerden op het spoor, rij naar Breukelen en pak daar weer de snelweg. En toch zie ik dat nooit iemand doen... Waarschijnlijk omdat de kans op schade aan het eigen voertuig te groot is.

Wat ik daarmee wil zeggen: het systeem moet altijd optimaal blijven werken, en de gebruiker kan best aangeleerd worden om zich aan de daarbij horende regels te houden. En met het uiteindelijke resultaat is iedereen blij.
Zelf heb ik veel te weinig tijd om mij bezig te houden met kreupele oplossingen, maar wellicht dat iemand anders graag op zo'n vraagstuk duikt :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan