Backup terug zetten met Acronis 2018

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mammoth

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2002
Berichten
371
Beste Helpmij.
Wie weet hoe ik met Acronis 2018 een gemaakte Backup kan terug zetten.
Ik word niet wijs uit de handleiding (mijn Engels is slecht)
Heb een backup gemaakt van C: en deze opgeslagen op Partitie D:
Als ik deze nu terug wil zetten kan ik met geen mogelijkheid op D: komen.
Hopelijk is er iemand die dit weet.
Heb Windows 10 Home.

Vr Gr Mammoth
 
hoeveel schijven heb ik.

Dit gaat als volgt:

Klik op Start, Instellingen.
Klik op Systeem.
Klik op Opslag.
 
Zit die Nederlandse vertaling niet in jou help functie. Acronis is niet leuk dan als dat niet zo is. Terug naar de winkel, heb je nog garantie.:(
 
Is de C het besturingssysteem?
In Acronis zit een back-upfunctie maar natuurlijk ook een herstelfunctie en die moet je kiezen. Dan de betreffende back-up opzoeken en klik op herstellen. Als C het besturingssysteem is zal die vermoedelijk zeggen dat dit niet kan. Vervolgens zegt die sluit de pc af en plaats de herstelschijf en boot/start van deze schijf op. Dan heb je eerst de externe HDD aangesloten op de USB 2.0 poorten en daar worden de back-ups dan zichtbaar. Laat op namen/datums want de schijfletter kan anders zijn.
Dan kun je herstellen. Dan geduldig afwachten en nooit onderbreken. Dan schrijft die alles op de C-schijf over.

Kan handleiding nl niet vinden. Wel uit 2011.
Er zit een recovery wizard in Acronis. Het omgekeerde principe van het maken van een back-up. Dus dat kun je gewoon uitvoeren.

5.1.1.3 Recovering your system to the same disk
Before you start, we recommend that you complete the procedures described in Preparing for recovery (p. 82).
To recover your system:
1. Attach the external drive if it contains the backup to be used for recovery and make sure that the drive is powered on.
2. Arrange the boot order in BIOS so as to make your rescue media device (CD, DVD or USB stick) the first boot device. See Arranging boot order in BIOS or UEFI BIOS (p. 94).

Dat schreef ik dus ook al in het Nederlands! Hopelijk heb je een recoverydisk/herstelschijf gemaakt als het inderdaad om de schijf gaat waar het besturingssysteem op staat.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de reactie's
Senso, Ja C is het besturingssysteem en D is een partitie daarvan waar ik met Acronis gewoon de bacup op kon zetten.
Maar klik ik op Herstel, dan kan ik alleen de C schijf zien. en kan ik niet bladeren om bij de backup op D komen.
Ik werkte hiervoor met Acronis 2014 en dat gaf nooit problemen, maar deze versie schijnt op een of andere wijze niet meer geldig te zijn.
Nu heb ik van 2014 2 backups staan op D en 1 van 2018, maar kan er dus niet meer bij komen.
Het is toch vreemd dat je niet gewoon naar een andere partitie of andere schijf kunt komen.
Vr Groet.
 
Open eerst eens Schijfbeheer (Windows Logo Key + X - Schijfbeheer). Kijk eens of dit soelaas geeft.
Zie je dat hier de schijf de stations letter D toegewezen heeft gekregen? D wordt namelijk ook standaard toegewezen aan een optical drive CD/DVD-drive wanneer je D zelf niet hebt toegekend.
Probeer in Schijfbeheer de letter eens te wijzigen door rechts te klikken op de betreffende schijf en te kiezen voor Stationsletter en paden wijzigen. Kies hier bijvoorbeeld J of H, of een andere letter boven de C dat niet in gebruik is.
Het formatteren zou ik niet doen. Op deze manier ben je je bestanden kwijt zonder dat je de kans hebt gehad om een reservekopie hiervan te maken. Je kunt de schijf namelijk niet benaderen.
 
Dus in het programma Acronis zie je de D niet. Zie je die D wel in Windows Verkenner? Want dan ga je gewoon op de back-up staan en dan dubbelklikken en dan opent Acronis en moet vragen of je deze back-up wilt herstellen.

Is die D partitie/station een externe HDD? Want je moet altijd kiezen voor een externe HDD als opslagmedium.

Heb je gedaan wat Lange Pier en ik schreef met een recovery disk of stick?

Overigens, waarom en wat wil/moet je herstellen? Een volledige systeemkopie van C?

Natuurlijk nooit zoals Manamana aangeeft iets in paniek deleten of formatteren. Dan is het einde verhaal!
 
Laatst bewerkt:
Dat gebeurd wel veel vaker en is niet altijd een kwestie van 'eigenwijs', maar niet begrijpen hoe de procedure is. Kijk een back-up maken stelt tegenwoordig niet veel voor. Men denkt dan nog niet aan herstellen. Dat komt later wel. En dat gaat dan vaak net even anders dan men dacht. Op dat moment gaat men pas de handleiding nakijken. Hoe doe ik dat precies? Dus kijk ook altijd hoe je herstellen moet en doe wat tests evt. met wat mappen en files terugzetten.
 
Senso; D kan ik gewoon zien met verkenner en Totalcommander.
Ik heb de backup dus niet op een externe HDD maar op een partitie staan, en daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Ik maakte altijd een hele backup van C en die kon ik eventueel gewoon terug zetten.
Formatteren doe ik nooit want mij C is een SDD 500Gb en die mag je dus nooit formatteren.
Ik zal alles nog eens goed bekijken en de tips volgen.
Vr Groet
 
Dat je daar nooit problemen mee hebt gehad is geluk. Dus jij bent zo iemand die altijd geluk hebben. Beter is het backs-ups op een externe te zetten en als je andere interne HDD's hebt daar ook een back-up opzetten.

Dus open de D in Windows verkenner en klik/dubbelklik op de back-up en zie wat er dan gebeurd. Acronis moet dan openen en jou vertellen wat er moet gebeuren.

P.S.
Formatteren doe ik nooit want mij C is een SDD 500Gb en die mag je dus nooit formatteren.
Jij haalt formatteren en defragmenteren door elkaar!;)
 
Laatst bewerkt:
Senso. Nou dan heb ik inderdaad geluk gehad. En inderdaad ik bedoelde ook dat de SSD niet gedefragmenteerd mag worden.
Mijn vorige backups heb ik ook op een externe HDD staan.
Als ik dubbel klik in D op een backup start Acronis dus niet op en verteld mij dus ook niets.
Als ik 1 keer rechts klik zie ik in het submenu ook Acronis staan en daarin kan ik dan kiezen uit koppelen of Valideren.
Ik vind deze versie van Acronis niet gebruiks vriendelijk, er hangen veel te veel toeters en bellen aan.
Vr groet
 
Mijn vorige backups heb ik ook op een externe HDD staan.
Ik vraag mij af of die dan gewerkt hebben. Je zou dan middels kopiëren de back-up die op de D staat kunnen kopiëren naar de externe HDD. Kijken wat die dan doet met klik/dubbelklik en/of je gaat er in Acronis naar toe. Dan zal die in Acronis moeten aangeven > corrupt.

Ik vind deze versie van Acronis niet gebruiks vriendelijk, er hangen veel te veel toeters en bellen aan.
Vr groet
Ik lees ook niet zulke goede reviews op internet. Zijn toch nogal wat problemen. Maar goed, dat helpt je niet verder. Heb je nog geprobeerd te booten van een recovery-disk/stick, alles aansluiten dan of vind je dat te ingewikkeld?

Kan nergens een handleiding van 2018 vinden. De laatste in nl is uit 2012.

Zou dan toch eens overwegen om over te stappen op AOMEI of Ease Todo Backup. Vrij gemakkelijk, het programma en het maken van een herstelschijf, maar je moet leren de bootvolgorde in de BIOS te veranderen als dat nodig is.

Hiermee kun je vaststellen of een back-up beschadigd is:
Een volledige back-up valideren:

1. Selecteer de back-up die u wilt valideren, klik op het tandwielpictogram om het menu Bewerkingen te openen en selecteer Valideren. Als de geselecteerde back-up met een wachtwoord is beveiligd, verschijnt een dialoogvenster waarin u het wachtwoord moet opgeven.

2. Nadat u het correcte wachtwoord hebt ingevoerd, wordt het validatieproces gestart.

3. Wanneer de validatie is voltooid, wordt het resultaat weergegeven op de regel onder het venster van de back-up. Merk op dat u het validatieproces op elk gewenst moment kunt annuleren door op Annuleren te klikken.

Schiet niet echt op, want dit had na afloop van het maken van de back-up al moeten gebeuren.

Hier staat de nl-handleiding van ATI 2019.
 
Laatst bewerkt:
Senso; Bedankt voor je uitgebreide informatie.
Ja ik denk er over om toch maar over te stappen naar een ander backup proramma.
Ik heb ook de recensies gelezen en geeft inderdaad nogal wat problemen. (had ik beter eerst kunnen doen)
Maar 2014 was wel gebruiks vriendelijk van daar dat ik 2018 heb geïnstalleerd, maar deze valt mij echt tegen in gebruik.
Nogmaals dank aan allen die gereageerd hebben.
 
Het kan best dat er al dingen fout zijn gegaan tijdens de installatie. Dan moet je verwijderen en opnieuw installeren. Dan moet je opnieuw beginnen met het maken van een profiel van een back-up. Dat moet je rustig doen en goed kijken wat gevraagd wordt. Kies een goede bestemming. Kies een goede naam. Maak notities! Stel het profiel zo in dat direct na het maken van een back-up deze gevalideerd wordt. Maak een herstelschijf/medium. Maar goed het hoort allemaal in de Helpfunctie te staan en het zal er ook wel staan. Meeste online tegenwoordig.

Maar probeer gewoon eens AOMEI of Todo. Het is freeware en vrij gemakkelijk en als dat ook niet lukt dan is er onvoldoende basiskennis en handigheid aanwezig. Zelf draai ik met beide en kan er goed mee overweg. Heb alles zelf moeten leren. Ik heb geen zin om nu nog eens andere uit te voeren. Er zijn er nog veel meer. Iets van Paragon, Macrium Reflect etc. etc. Ik heb er de kracht niet meer voor.
 
Laatst bewerkt:
Senso, ik heb Acronis verwijdert met Revo. Daarna met Totalcommander laten zoeken op achtergebleven Acronis bestanden en deze allemaal verwijderd.
Heb AOMET gedownload en geïnstalleerd. Daarna een backup gemaakt en op mijn externe HDD gezet.
Dit is tenminste een gebruiks vriendelijk programma, niks geen toeters en bellen, hij doet wat het doen moet ben er tevreden mee.
Senso en alle anderen bedankt voor de hulp.

Vr Groet
 
@Mammoth
Geweldig nieuws! Restanten verwijderen kan ook met Revo. Kies dan gemiddeld bij de de-installatie en na het verwijderen scant Revo en let goed op wat je dan aanvinkt. Is nu niet meer nodig.

Goed dat je kun werken met AOMEI en tevreden bent. Je hebt hard gewerkt. Complimenten.:thumb:

Ik ben nog niet tevreden.;) Een back-up maken kun je nu, maar kun je ook herstellen? Daar draait het toch om. Voorwaarde is dat je een herstelmedium nodig kunt hebben en dat je kunt opstarten door dan de bootvolgorde in de BIOS te wijzigen.

Heb je een herstelmedium gemaakt? Lees dat eens door in de Helpfunctie van AOMEI.
 
Laatst bewerkt:
Senso, De Bootable disk start niet op. Ik heb een Asus moederbord en de bios is een UEFI
In het backup programma van AOmei heb ik deze ook aan gevinkt.
Hij download eerst Winpe en gaat dan branden op de CD, maar bij 99% loopt het proggie wel door maar de CD is dan al uitgeworpen.
In een wit menu staat dan dat er 4 files zijn en klaar zijn.
Maar bij het opnieuw opstarten gebeurt er niets.
Heb nog in de Bios gekeken of de brander wel de eerste opstart was, maar dat stond goed.
Dus met de Bootdisk heb ik dus problemen. Heb hem ook nog eens gebrand op een DVD maar helaas.
Vr Groet.
 
Dat is jammer. Op mijn schijf staan boot / EFI / sources als mappen en bootmgr als file. Als je opnieuw opstart dan verander je de boot en moet dan niet vergeten bij het doorstarten (gaat vrij snel) om een willekeurige toets in te drukken dan moet de herstelschijf laden. Dus wel goed opletten (er verschijnen dan puntjes) en een toets drukken. Het staat wel aangegeven maar als je even niet oplet ben je alweer voorbij dat punt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan