Nieuwe 2 in 1 laptop kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Penguinly

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2014
Berichten
10
Hallo,

Ik ben aan het rondkijken naar een laptop, om te gaan gebruiken tijdens mijn studie (en ook voor onderweg en in mijn vrije tijd). Voor de studie ga ik hem denk ik vooral gebruiken voor programma's als office en het lezen van de boeken die digitaal beschikbaar zijn. Verder natuurlijk ook om notities te maken.

Budget
De laptop hoeft voor mij mijn desktop niet te vervangen, want ik heb wel een redelijke computer. Ik zou wel willen dat de laptop wat jaartjes mee kan gaan. Ik wil geen goedkope laptop kopen met weinig functies, ik denk dat ik daar later spijt van krijg.
Mijn budget ligt denk ik tussen 800-1300.

Ram
Voor productiviteit is het belangrijk dat hij goed is in multitasken (ik heb nogal vaak een hoop tabbladen open staan). Naar wat ik ben tegengekomen denk ik dat 4gb RAM te weinig is, dus dat ik minstens 8 gb moet hebben.

Processor
Qua processor denk ik dat een i5 voor mij wel goed is (als het niet al te duur is zeg ik natuurlijk geen nee tegen een i7). Het liefst zou ik een 8th gen processor hebben als dat kan (zodat de laptop future proof is).

Welke processor lijkt jullie dat ik het beste voor kan gaan?

Touchscreen/pen
Na wat research te hebben gedaan en wat reviews en filmpjes op youtube te hebben gekeken lijkt mij een 2-1 laptop met touch screen best wel handig. Vooral wanneer je met de laptop een stylus pen zou kunnen gebruiken. Dat lijkt me erg handig voor het maken van aantekeningen en notitities. Ik houd er wel van om aantekeningen op te schrijven i.p.v. te typen en om tekeningetjes met pen te maken. En mij lijkt dat foto en video bewerken met zo'n pen waarschijnlijk ook wel makkelijk is.

Ik weet niet of zo'n pen qua productiviteit in de praktijk ook erg handig is, maar het kwam op mij erg goed over. Heeft iemand ervaring met het werken met zo'n pen stylus? Of nog tips daarover?

Windows Ink
Ik was nog tegengekomen dat als er op zulke laptops Windows Ink zit je in allerlei programma's (zoals office) kan schetsen en aantekeningen kan maken. Windows Ink zou ik er dus ook wel graag op willen hebben. Zit dat standaard op alle 2 in 1 laptops die met pen samen kunnen werken?

Scherm grootte
Ik weet niet wat ik wil qua grootte van het scherm. Ik heb geen ervaring met hoe de verschillende groottes van laptops zouden bevallen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is een 13 inch erg klein of juist handig? Of zou een 15 inch beter zijn?

Scherm
Naast school ga ik de laptop waarschijnlijk het meest gebruiken voor entertainment, zoals youtube filmpjes kijken, films en series kijken. Ik zou daarom wel een goed scherm willen, maar het hoeft echt niet per se 4k te zijn.

Videokaart
Het zou wel leuk zijn als de laptop wat lichtere spelletjes aankan. Ik zou het wel leuk vinden om Don't Starve of Civilization te kunnen spelen, ik hoef echter geen demanding games te kunnen spelen op de laptop.

Ook lijkt het me leuk om in de toekomst foto en video te bewerken. De laptop hoeft niet per se alles daarmee heel snel te doen maar in ieder geval dat hij zulke programma's aankan.

Ik ben er nog niet echt over uit of ik een graphics card wil (of nodig heb) of dat integrated graphics voor mij ook goed genoeg zouden zijn. Wat zouden jullie adviseren?

Batterij
Om de laptop onderweg goed te kunnen gebruiken zou een redelijke batterij ook wel handig zijn, ik denk alleen dat ik niet heel lang zonder stopcontact zal zitten (misschien een paar uur in de trein).

Opslag/harde schijf
Het lijkt me wel handig om een SSD te hebben i.p.v. een HDD, zodat het laden en opstarten van programma’s snel gaat. Ik denk niet dat ik per se veel opslag nodig heb (in de toekomst kan ik er natuurlijk altijd een externe HDD of SSD of micro sd bij doen als ik het nodig heb).

Aansluitingen/poorten
Ik ben veel dunne ultrabook modellen tegengekomen die om zo dun te zijn ook weinig ports hebben. Nu is dat allemaal erg makkelijk om mee te nemen, maar voor mij hoeft dat niet per se. Het lijkt me juist handig als er niet zo weinig ports op zitten (usb a en hdmi zijn ook makkelijk) en van mij hoeft de laptop niet per se super dun te zijn, zoals een ultrabook ofzo.

Webcam/speakers
Wat de specificaties zijn qua webcam en speakers maakt mij niet echt uit. Ik denk dat ik de webcam niet veel ga gebruiken en een goede webcam op een laptop nog steeds niet echt goed is. Verder denk ik ook dat ik het geluid vaak niet aan heb staan of anders oordopjes gebruik of speakers aansluit als ik thuis ben.

Ik ben nu een beetje aan het kijken naar verschillende modellen van Lenovo yoga, HP Envy x360 en van Microsoft Surface. Deze kwamen wel goed op mij over. Zijn er nog winkels die jullie mij aan zouden kunnen raden voor het kopen van een laptop? Welke laptops zouden jullie mij aanraden?

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Alvast bedankt voor de hulp,
Thomas Blankesteijn
 
De beschrijvingen zijn nog steeds vrij algemeen.
Zet zelf eens wat filters hier aan zodat er veel onder over blijven.
Wat voorwerk heb ik al gedaan.
Klaar?
Zet de nieuwe link dan hier neer met aanvullende vragen.


No wat overwegingen om mee te nemen en die antwoorden vind je niet altijd via de filters, dat kan zelfs averechts werken om dat het dan niet goed werkt
SSD: prima, 256 of 500 GB, maar... en dat lukt erg slecht via de filters, Waar er al een extra normale HD in zit voor opslag is wel terug te vinden, maar waar er geen in zit maar waar het wel kan.... das erg lastig....
Bij Dell (maar niet alleen), heeft diverse laptops waar het wel kan maar niet hier staat.
Let op, soms is het alleen maar 2x M2 SSD maar je ziet ook M2/SATA en daarnaast nog een extra SATA.

Kijk dus eerst door meer filters aan te kruisen of er wel 2 in 1 types overblijven (ik zie niet zo snel een 2 in 1 vinkje?).

Is er geen aanbod op je opleiding, die zijn vaak erg gunstig, vooral omdat je bij pech meteen een andere laptop krijgt.
Weeg dat mee. Mss is het dan geen stylus type? Hoe erg vind je dat?

Meer als je verder bent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan