Aristona SX 6937 3 in 1 paltenspeler ruis en brom en bijna geen muziek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Polaris

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2018
Berichten
5
Hallo allemaal,

Eerst maar even voortsellen.
Omdat er al een heleboel Menno's en combinaties daarvan als nickname bestonden heb ik maar voor Polaris gekozen.
Vraag me ook niet waarom.
Hij was in elk geval nog beschikbaar. :)

Ik kom uit de kop van Drenthe, (bijna) 54 jaar.

Momenteel zijn wij bezig het huis van mijn moeder leeg te halen waarbij een oude Aristona 3 in 1 set tevoorschijn kwam.
De set heeft typenummer SX 6937, maar de platenspeler waar het in vraag om gaat is van het type GC 008
Uit 1977 maar liefst, zo oud dat ik geen foto op het www kan vinden van het apparaat, maar ik herinnerde mij dat met name de platenspeler geweldig klonk, dus hij ging mee naar huis.
Het platenspelergedeelte werd destijds ook als losse platenspeler verkocht en zag er dan zo uit:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQP6tiC-iWp7P2aPxkJlhLGu8q_U2JrJJfo00KWSytQX9VuGEmPAg

Thuis bleek dat er nog het een en ander te doen was voor we van muziek konden gaan genieten.
De draaitafelsnaar was veranderd in een zwarte smurrie dat overal en nergens tussen was gekropen.
Het leek wel kit, zo plakkerig.
Dit hebben we met contactspray weg kunnen halen, en een nieuwe snaar was zo besteld.
Dus dat gedeelte doet het weer.
We hebben het apparaat open gemaakt.
Diverse draadgewonden spoeltjes waren 1 klont grijs poeder.
Ook die schoongemaakt met contactspray.
Alle potmeters klaagden en kraakten jammerlijk.
Ook hier deed een contactspraydouche wonderen.

Na alle noeste arbeid vol verwachting een LP erop gelegd, en.....
Niets.
Altans, geen muziek.
Wel veel brom en ruis, die harder wordt als ik met mijn hand in de buurt van de naald houd.
Op de achtergrond is bij max volume de muziek hoorbaar.

De brom en ruis is er niet als ik de installatie op tape of radio zet, dus het heeft echt te maken met de platenspeler.
Dit sluit mijns inziens gelukkig wel uit dat er schade aan de versterker zou kunnen zijn.

OP internet heb ik geleerd dat dit verschijnsel 9 van de 10 keer met aarding heeft te maken.
Maar ik zie geen aardedraad.

Wat kan ik doen om dingen uit te sluiten (en het liefst repareren, uiteraard)?
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste, contactsptay is goed voor... contacten.
Niet voor potmeters en ander dingen.
Verder, zijn die "draadgewonden spoeltjes" niet gewoon stuk?
Als laatste, meeste platenspelers dienen aan een phono ingang (met riaa voorversterking) van een versterker aangesloten te worden.
 
Dank voor je antwoord, Biker.
Uiteraard is contactspray voor contacten.
Mijns inziens is een potmeter dat, al is het een schuifcontact.

Anyway, de potmeters zijn weer in orde, dus daar zit het probleem niet.
En de spoeltjes...
Als ze al niet meer goed zijn zou dat ook van invloed moeten zijn op de tape en radio.
De spoeltjes zitten op de print met het versterkergedeelte.
Maar bij de tape en radio doet het probleem zich niet voor.

De platenspeler is, zoals ik meldde, een onderdeel van een 3 in 1 set.
De foto die ik plaatste is van de platenspeler die in de set gebruikt wordt.
Ik mag toch aannemen dat die aangesloten zit op waar hij aangesloten moet zitten?

Maar nogmaals, dank voor het meedenken.
 
Hallo

"De draaitafelsnaar was veranderd in een zwarte smurrie dat overal en ..."

"Brake cleaner" werkt goed om dergelijke smurrie op te lossen en e.e.a. te ontvetten.

Ook WD40 gaat meestal goed ... , dien je dan nog wel te ontvetten.


De spoeltjes kun je doormeten d.m.v. multimeter.

Veel voorkomend defekt bij dergelijke "retro" toestellen , is dat de condensatoren defekt gaan.

Open circuit , capaciteit verlopen , kortgesloten , etc ...

Kun je controleren d.m.v. oscilloscoop , of e.s.r. meter.

Zelf eens het audiosignaal volgen doorheen de versterker is ook een mogelijkheid ... (LM 386 versterkertje --> D.C ontkoppeld <-- !!! )

https://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=lm+386+amplifier&rt=nc&LH_PrefLoc=2

Dit zou moeten voldoen ... zie condensator in signaalingang (100nf)

https://www.benl.ebay.be/itm/LM386-...227423?hash=item1a3e87a7df:g:q4YAAOSwdnZaRZ8P


Plezant /eenvoudig is het uiteraard pas als je een schema hebt van het toestel , maar is niet onoverkomelijk mits je de nodige ervaring bezit.

Potmeters blaas ik eerst stofvrij d.m.v. compressor , druppel of 3 kontakspray , en na een paar uur een beetje sillicone vet of vaseline op de loper doen.

Indien je echt geen ervaring of materiaal bezit ... , of al het bovenstaande is voor u chinees ---> laten uitvoeren door iemand met de nodige ervaring in deze materie.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

P.s. :

Eventueel een paar duidelijk foto's plaatsen kan uiteraard verhelderend werken.

Platenspeler eens testen op een andere versterker --> weet je tenminste of het de versterker is , of de platenspeler ...


Peter
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard is contactspray voor contacten.
Mijns inziens is een potmeter dat, al is het een schuifcontact.

Anyway, de potmeters zijn weer in orde, dus daar zit het probleem niet.
Contactspray zal de kraak in potmeters verhelpen.
Echter, tijdelijk.
Ze zijn of beschadigd (in dat geval zal vervangen alleen helpen) of smerig.
Contactspray is agressief en vettig, hierdoor zult u op termijn mogelijk meer problemen krijgen (en is een reden dat ik een hekel aan slecht amateuristisch gerepareerd tweedehands heb).

En de spoeltjes...
Als ze al niet meer goed zijn zou dat ook van invloed moeten zijn op de tape en radio.
De spoeltjes zitten op de print met het versterkergedeelte.
Maar bij de tape en radio doet het probleem zich niet voor.
Een versterker bestaat uit meerdere gedeeltes, ook een gedeelte voor de phono. ;)

De platenspeler is, zoals ik meldde, een onderdeel van een 3 in 1 set.
De foto die ik plaatste is van de platenspeler die in de set gebruikt wordt.
Ik mag toch aannemen dat die aangesloten zit op waar hij aangesloten moet zitten?

Maar nogmaals, dank voor het meedenken.
Helder (overheen gelezen), geen dank.
 
Heb je jouw link al gebruikt om met Google images verder te kijken?
Levert niet meteen HET apparaat op zover ik zie maar wel ao een ander forum met olds stuff.. maar ook web sites van liefhebbers/verzamelaars die je om technische ondersteuning kunt vragen. Zoals je schreef werd de speler ook los verkocht, en tuurlijk ook onder de Philips naam, de moeder van Aristona, was het daar de 212 zo te zien?

Verder lastig op afstand zoiets.
Heb je het hele naald naar versterker systeem stuk al nagelopen?
De de naaldhouder eruit gehaald, contactpunten schoon gemaakt?
Kan die kop waar het in zit ook nog er af? Of loopt het kabeltje direct naar binnen naar een ander connector en is die OK?
Bij zoiets oud: hoe is het met alle... condensatoren op de printplaat over aan oogjes gesoldeerd... uitgedroogd/bol?
Die zul je echt moeten vervangen.
Edit: VDK_P maakt er ook al een opmerking over.

Weerstanden, meestal geen probleem.

Zet een meerdere goede details foto's hier neer...

Diverse draadgewonden spoeltjes waren 1 klont grijs poeder.
Hmm je schijft dat de rest van de set het wel doet..... kan zijn maar een platen speler heeft een extra voorversterker nodig met RIAA correctie, de radio niet....
Dus als die spoeltjes in dat deel zitten... dan heb je me nog bepaald niet overtuigd dat ok is.
En dat geldt voor alles en met name in die voorversterker.

Maar probeer, zelfs zonder schema.... (bij die verzamelaar misschien?) de secties van de platenspeler in kaar te brengen waardoor de fouten tracking wat mer logisch wordt dan alleen het benoemen van wat je tot nu toe in alle oprechtheid gedaan hebt.
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal.
Een hoop info.
Oscilloscoop etcetera heb ik allemaal niet.
Kennis slechts in beperkte mate.
Ik weet wat een spoel en een condensator zo ongeveer doen, maar doormeten wordt al een uitdaging.
Ik kan er best een multimeter op zetten, maar weet niet wat ik dan moet zien.
Al met al lijkt dit een"jammer dan" project.
 
https://www.radiomuseum.org/r/hornyphon_hifi_stereo_kombination_s_2.html
Leuke merknaam.:)
Grappig, ding is onder diverse merknamen verkocht, tis natuurlijk gewoon allemaal Philips.
Inwendig zagen die dingen er niet uit t.o.v. de Japanse tegenhangers.

Spoelen en condensatoren dien je aan 1 kant los te solderen en dan op weerstandsmeting te kijken of de spoel geen weerstand heeft en de condensator wel maar die dingen zijn meestal niet de oorzaak, wel de elco's en diodes, bij de eerste dient de weerstand op te lopen bij + op + en vice versa en bij de tweede in 1 richting een oneindige.
 
Kun je die platenspeler niet even op een andere ingang of zelfs andere versterker aansluiten (ook al brengt dat wat "geprul" met zich mee). Afhankelijk van welk element er in zit zul je matig tot nauwelijks geluid horen maar wel voldoende om conclusies te kunnen trekken t.a.v. van waar het mis gaat.
Omgekeerd, verwijder het element en sluit een andere signaalbron (mp3 speler bv.) op dezelfde aansluiting als je pick-up. Ook daar kun je conclusies uit trekken.
Zelfs alleen het element verwijderen zou al een andere gedrag/geluid te horen moeten geven (als daar de oorzaak mocht liggen).
 
Laatst bewerkt:
Tis een 3 in 1 waarvan alle onderdelen via de inwendige versterker gaat, de platenspeler dan eerst via de riaa.
Hoe wil je die dan op een andere versterker (die het gewoon doet voor de andere onderdelen) aansluiten?
 
Misschien dat er nog een 5polige DIN aansluiting op zit .. daar zou je in ieder geval mee kunnen proberen .
Ikzelf denk aan uitgedroogde condensatoren in het versterkergedeelte, gezien de leeftijd van het apparaat ..
 
"Ikzelf denk aan uitgedroogde condensatoren in het versterkergedeelte, gezien de leeftijd van het apparaat".
Zou kunnen als hij lang spanningsloos is geweest. Elco's deformeren dan dus dan slechte 50 Hz afvlakking en slechte doorgave als er elco's als koppelcondensator zijn gebruikt.
Toch zou ik even het element verwijderen om te zien wat dit doet. Immers een kleine moeite.
Anders aansluiten is lastiger als je niet een winkel in de buurt hebt waar je wat afgeschermde snoer kunt halen (en zelf geen snoertje hebt liggen dat je wilt opofferen). Vandaar ook dat ik zei dat er wat "geprul" nodig zou zijn.
Nog een testje is het kortsluiten van de aansluiting van het element.
 
Laatst bewerkt:
Hij is inderdaad lang spanningsloos geweest.
Denk aan 10 of 20 jaar.

Maar we vonden ook een oude Philips buizenradio.
Dat was aanzetten en luisteren.
(Klonk verrassend goed trouwens.)

Ik ga me eerst maar eens storten op het element voordat ik woest ga solderen.
"First rule out the obvious", zei Sherlock Holmes al tegen Watson.
 
Soldeerpunten nalopen kan ook geen kwaad, allemaal even aantippen met een 15Watt boutje en harskernsolder.
 
"Maar we vonden ook een oude Philips buizenradio. Dat was aanzetten en luisteren."
Buizenradio's hebben wel afvlakelco's maar bij mijn weten geen koppelelco's. Los daarvan zoek ik daar zelf de fout ook niet. Eerder in een slecht contact, cq open verbinding.
 
Wat mij intrigeert is dat de brom harder wordt als ik met mijn hand in de buurt kom van de kop.
Het element met naald, dus.
 
Dat kan een teken van een onderbroken verbinding zijn. Waarschijnlijk een keramisch/kristal element welke hoogohmig afgesloten moet worden. Als die ingang dan open ligt is hij erg gevoelig voor "brom"
 
Laatst bewerkt:
Element goed aangesloten en de draden ervan ook op de printplaat goed gesoldeerd?
Die brom is instraling, als jezelf goed aard zal het minder worden vermoed ik.
Maar als er geen signaal naar de preamp gaat is er onderweg iets niet goed.

Een signaalgever zou handig zijn, hoor je waar het probleem begint.
 
"Een signaalgever zou handig zijn, hoor je waar het probleem begint."
Element verwijderen en voorzichtig met een paperclip of spelt alle contacten van het element nalopen.
Bij twee aansluitingen moeten de luidsprekers flink gaan brommen.
Ook al interessant om te weten: blijkbaar brommen beide speakers even hard. Dan zou het dus om een gemeenschappelijke aarde gaan.
"Diverse draadgewonden spoeltjes waren 1 klont grijs poeder."
Wees dan niet verbaasd dat ook andere aansluitingen gecorrodeerd kunnen zijn en dus slecht contact zijn gaan maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan