hulp met microfoon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Had ie zoiets gratis bij Bol kunnen uit proberen door hem terug te sturen als ie niet beviel....
 
Ik heb dus maar de BM100 gekocht bij BAX. Heeft ook wel heel de dag geduurd eer ik alles aan de praat heb gekregen.

Nu een vraagje. Hoe produceer ik een soort van gelijk volumeniveau. Ik neem aan dat je niet kan onthouden exact waar je telkens voor de micro zat, maar ik wil niet dat iemand bij verschillende opnames telkens zijn vlume moet verzetten omdat ze niet even luid klinken.
 
Wat voor teksten spreek je in, welke software gebruik je voor de opname? Het volume meer gelijkmatig krijgen doen we normaal gesproken na de opname, met een zgn. compressor.
Daarmee kun je instellen hoeveel verschil er tussen de luidste en minst luide geluiden moet zitten.
Hier een engelstalige tutorial voor het gebruik van de ingebouwde compressor van Audacity, een veel gebruikt gratis audiobewerkings programma:
https://www.youtube.com/watch?v=7hN10l3x2_M
https://www.audacityteam.org
 
Ik spreek meditaties in. Ik gebruik idd audacity.

Het lijkt niet zo simpel als in de filmpjes. Als ik een test opneem en ik zeg halfweg hetzelfde maar dan met luidere stem en dichter bij de micro, dan blijft dat verschil ook na toepassing van de compressor of de normalizer.
 
Voor iets meer compressie kun je de ratio verhogen, naar bijv. 4:1. Een meditatie zou ik toch redelijk dynamisch houden. Een stem in een radiocommercial is vaak het tegenovergestelde, die is zwaar gecomprimeerd.
Door via een koptelefoon naar jezelf te luisteren tijdens het spreken ben je je meer bewust van je performance. Spreken op een constanter volume vergt ook oefening, dat doe je niet zo maar.. Als je wil, plaats dan een link naar een opname, dan kan ik misschien nog een tip geven.
 
Ja maar het is niet alleen spreken op een constant volume in één opname. Het is ook het volume tussen verschillende opnames. Je zit toch niet iedere keer hetzelfde voor een micro. Het is niet de bedoeling dat iemand telkens hij een andere clip opzet, zijn volume moet gaan verzetten.

Ik weet dat je vroeger toen je audio cd's brandde, je kon instellen dat die allemaal even luid klonken.
 
Normalizen was (is) dat.
Maar dat gaat je nu niet helpen.
Wellicht was een dasspeld (lavalier) microfoon beter geweest.

Je kunt experimenteren met je bestanden eerst te normalizeren (Max - 1dB) en dan compressie (ratio 4:1 en treshold op iets van - 10 dB).
Maar die instellingen zullen van de volume verschillen afhangen.
Als die te groot zijn wordt het nooit mooi en zal er meer moeten gebeuren (audio bewerken is ook een vak). :)
 
Laatst bewerkt:
J Je zit toch niet iedere keer hetzelfde voor een micro. .
Ik zou de dynamiek erin houden, zeker bij meditatie ... anders vlak je alles af en als het ergens niet wenselijk is het wel bij meditatie, imho....

Tav het zitten voor de microfoon, dat lijkt me toch echt niet zo ingewikkeld, alleen je moet het even vast leggen zodat je veel minder varieties krijgt:
  • Welke ruimte, waarbij het bij voorkeur een ruimte is die niet veel veranderd qua akoestiek agv de indeling/bekleding.
  • Aan welke tafel
  • Op welke stoel en op welke hoogte en de afstand tot de tafel?
  • Welke afstand tussen mond en microfoon?
  • Montage microfoon gelijk houden

Dit is niet spannend en met een meetlintje en een paar schetsen waarbij je de gegevens noteert ben je al een heel end....
Minder werk dan bij te grote afstand variaties het geluid goed te houden waarbij je de nodige compromissen moet sluiten..
 
Inmiddels heb ik dus de BM100 via BAX. Gaat redelijk goed. Ik ben natuurlijk ook geen prof.

Ook leuk. Heeft weeeken geduurd, maar na dagelijks 20 berichten heen en weer sturen met de verkoper van AliExpress heb ik zelf mijn centen teruggekregen ;-)

Bedankt voor de hulp allen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan