hulp met microfoon

Status
Niet open voor verdere reacties.

cyberstefke

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2008
Berichten
90
Ik wou ook weer even goedkoop doen. ;-)

Ik zocht een microfoon om teksten in te spreken. Ik vond dat veel te duur en wou niet veel kwijt. Ik zag bovendien door het bos de bomen niet meer, wat nou zou goed zijn.

Dus iets in China gekocht :( Blijkt een BM900 condensator micro te zijn. Was heel veel bij. Bureaustander, shockmount, popfilter...Andere kopers waren er helemaal wild van.

Er zitten twee kabels bij: een XLR naar een speciale dikke usb-kop en een XLR naar een gesplitste gewone usb en line-in.

Op de laptop werken beide kabels. Op de desktop werkt enkel de speciale usb. De line-in wordt wel herkend, maar er wordt niets van geluid geregistreerd.

Los daarvan, op beide pc's hetzelfde probleem: heel veel geruis en stemgeluid amper hoorbaar. Op de laptop is het geluid vooral static en op de desktop is het alsof je een auto met een lekke band hoort rijden. Stem hoor je nauwelijks.

Gisteren uren mee bezig geweest, maar krijg het niet goed. Ook veel zitten lezen, en youtube liggen kijken, maar niets. Wist niet dat je zoveel audio-instellingen had. ;-)

Blijkbaar zou zo'n micro ook fantoomvoeding nodig hebben, doch volgens de fabrikant is dat hier helemaal niet nodig.

Kon ook gewoon zijn dat die micro defect is of brol is, maar dat weet ik dus niet.

Ik heb natuurlijk niet veel opties om dingen te testen. Dus vooraleer ik nieuwe XLR kabels en/of fantoomvoeding ga liggen kopen, wou ik hier even om hulp verzoeken.


Alvast dank!
 
Pier,

Scheelt dat enkel in kwaliteit? Of zou dat ook de reden kunnen zijn, dat ie gewoon totaal niet werkt met de line-in?
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormicrofoon
Ding heeft een voorspanning nodig en kan die alleen via een fantoomvoeding krijgen om redelijk te kunnen functioneren, nu trilt het membraam wat en wekt een hele klein spanning op maar veel te weinig voor de line in, die zul je via een microfooningang wel wat horen door de voorversterker maar met heel veel bijgeluiden zoals je hebt ervaren, signaal is veel te zwak.

En ja, enkel de kwaliteit van de signaalprocessing, de opname karakteristieken dus.

En wie vertelde dat het ook zonder fantoomvoeding kon?
 
Mogelijk zit de voeding via USB? heb het ding nog niet opgezocht, maar ik vermoed het volgende: via USB aansluiting: microfoon wordt gevoed en gemeten vanuit USB, via line-in moet er waarschijnlijk met de hand een voeding bij?

Moet niet tegelijk USB en line-in aangesloten worden? Ik weet niet wat er in de handleiding staat. Hopelijk kan ik het ding vinden op internet
 
Hallo

Een link naar wat er nu effektief gekocht is ontbreekt ...

Een foto van :

"Er zitten twee kabels bij: een XLR naar een speciale dikke usb-kop en een XLR naar een gesplitste gewone usb en line-in."

Zou verhelderend kunnen zijn ...

Peter
 
Meestal zijn dit niet echt condensator microfoons maar electrec.
Een eventueel (fantoom)voeding zal het via USB verkrijgen (mits natuurlijk op een USB poort aangesloten welke voldoende voeding kan geven).
Maar om iets zinnigs te kunnen zeggen is meer info over desbetreffende microfoon inderaad wel handig.
 
hier de link: https://www.aliexpress.com/item/Bm8...47ee-490e-9297-fbc4d577c02e&priceBeautifyAB=0

Een deeltje is al opgelost. Je moet namelijk idd die line-in en de usb samen inpluggen. Dit is een aparte kabel, staat niet op de foto. Deze zou volgens de verkoper beter werken dan de bijgeleverde dikke usb (wel op foto).

Het ding zal dus idd ietwat voeding krijgen via usb. Vraag is dus of dit voldoende is.

Nu werkt ie dus op mijn desktop ook, maar dus nog steeds, heel veel lawaai te horen en amper stemgeluid.

De verkoper zegt nochtans dat die extra voeding niet hoeft, nochtans zie ik nu net hetzelfde pakket staan waarin er wel een fantoomvoeding bijzit. Hij verkoopt dit ook los. Hij zou me dus zomaar nu zo'n ding kunnen laten kopen, maar doet ie dus niet.

Handleiding was er uiteraard niet bij :)
 
Laatst bewerkt:
Ding heeft 1,5V nodig (kun je je afvragen of het dus een echt condensator microfoon is).
Overigens phantoom voeding is geen vermogen en kan omhoog gebracht worden met de USB voeding (wordt vaker gedaan).
Dit soort microfoons (prijs met fratsen) moet men ook niks van verwachten. :/
 
maar het zou nog raadzaam zijn om het eens te proberen met fantoomvoeding, of gaat dat een maat voor niets zijn?

Wat zou jullie raad zijn om prijs/kwaliteit een goede microfoon te kopen? dient enkel maar om via de desktop podcasts te maken.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Let wel, er zijn diverse microfoons met de aanduiding mb-800.
Die van de link heeft geen 48v fantoom voeding nodig.
Ik denk dat VDK_P op de goede pad zit.
Info over microfoons.
 
En dan is het dus geen..... zoals de TS zelf ook schreef:

BikerBill64: Ding heeft 1,5V nodig (kun je je afvragen of het dus een echt condensator microfoon is).microfoon is).

Meen eens, die 48 V is niet nodig het is een ander type mike en daarmee anders qua karakteristiek.
 
Kunnen jullie op deze foto doorheen de draad zien wat het is? Als het niet klopt met de omschrijving kan ik m'n geld terug vragen.

@VDK_P, die stekkers moet je die dan beide inpluggen in zowel de line-ine als de mic? en wat is juist het verschil?

Als ik de kwaliteit van dit ding op een op andere manier redelijk krijg is het mij goed. Ik ben geen prof.

Zelfs mijn trust-microfoontje van 20€ deed beter.
 
Het lijkt erop of dat merk leunt op de Devine BM serie.... laat daar nu de BM-900 niet van bestaan... maar wel de suggestie mss gewekt wordt dat het er een uit zo'n serie zou kunnen zijn...
Zou het weer te mooi om waar kunnen zijn...?

En hoe zit dat in NL dan met die BM-series, bijv bij Bax, heb ik prima ervaringen mee.
https://www.bax-shop.nl/studio-condensatormicrofoons/grootmembraan-condensatormicrofoons

Pak ik even de voordelige BM-100 voor € 36,- incl. 21% btw

https://www.bax-shop.nl/grootmembra...oon/devine-bm-100-condensator-studiomicrofoon
dan staat daar:

Algemeen
Bent u op zoek naar een degelijke studio condensatormicrofoon voor een redelijke prijs? De Devine BM-100 is hiervoor een uitstekende keuze. Deze microfoon is voorzien van een stevige metalen behuizing en een flink frequentiebereik. Het cardioïde-polar patroon zorgt ervoor dat bijgeluiden als het ware 'genegeerd' worden. U kunt met deze microfoon zowel stemgeluid opnemen als instrumenten. De BM-100 wordt geleverd inclusief shock mount met 5/8 inch (female) schroefdraad aansluiting). U sluit deze microfoon aan met een simpele, 3-polige XLR kabel (met tenminste één female uitgang).

Tips of opmerkingen over dit product
Let op: deze microfoon is alleen via een externe audio interface aan te sluiten op een computer. Voor een directe aansluiting kunt u beter een USB-microfoon gebruiken. Deze microfoon werkt op fantoomvoeding!

en voor USB types kom je in deze hoek...
https://www.bax-shop.nl/usb-microfoons
Links zit het menu met de extra filters.

Voor de prijzen bij Bax zou ik niet naar China gaan met die onzekerheid, hier vaak 3 j garantie op Devine.
 
Laatst bewerkt:
In combinatie met een desktop computer kan deze condensatie microfoon zonder extra voorzieningen gebruikt worden. Sluit je de microfoon aan op een laptop, leg deze dan aan de oplader of gebruik een losse 48V-bron om genoeg stroom te hebben als het geluid niet helder of hoog genoeg is. Als de stroomvoorziening nalaat (bij gebruik van een versterker of mixer bijvoorbeeld), kan het volume van de opname te laag uitvallen. Gebruik in dat geval een extra 48V stroomadapter (niet inbegrepen).
Logisch.
Ding wordt onder diverse merknamen aangeboden.
https://www.bol.com/nl/p/disqounts-...VBvlRCh0dWAVTEAQYASABEgIKwvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan