windows in dubbel op 1 pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flinstonesat

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2001
Berichten
26
dag Holland :thumb:

Ik weet niet hoe het komt maar heb 2 x windows 7 op mijn pc staan. Een installatie dat ik gedaan heb 2009 en een in 2015. Wou de oude van 2009 niet meer hebben maar toen ik een herinstallatie gedaan had windows 7 home premium had ik twee windows 7 op pc.
Ondertussen zijn we nu al 2018 en wil graag een volledige nieuwe propere installatie op mijn pc volledig vanaf nul precies alsof ik deze afgehaald heb in de winkel. Alles mag eraf de belangrijke bestanden en mappen heb ik overgebracht op een ander laptop. Gewoon windows 7 home premium op pc. Hoe begin ik daar nou aan ? Vroeger gebruikte ik gewoon het systeem van de pc te formateren met format c:en daarna de installatiedvd te gebruiken.Op internet vind ik weinig informatie die specifiek voor mijn probleem zijn.:thumb:
Dank voor jullie hulp op voorhand.
Flinstonesat:thumb:
 
Als je de "factory restore" installeert vanaf de ingebouwde disk (verborgen partitie) dan kies je voor volledige installatie zonder behoud van eigen bestanden.

Als je vanaf DVD installeert dan kies je bij het scherm "Partities" voor Windows partitie formateren (2 partites in jouw geval). Let op: formateer niet de "factory restore" partitie, wel de 2 windows partities.

Je kan niet vanaf een ISO bestand installeren want dan krijg je weer 2 Windows versies. Als je een ISO bestand hebt, brandt dit dan eerst op DVD.

Suc6. Have fun.
 
Bedankt voor het antwoord maar voor alle duidelijkheid het betreft een desktop, bij mijn laptop is er wel een programma voor naar fabrieksinstellingen te gaan maar kzou niet weten waar ik die factory reset (verborgen partitie zou kunnen vinden
 
Alle desktop's én laptop's hebben al jaren een restore partitie om een hele simpele reden, het bespaart de fabrikant geld. Er hoeft dan geen dvd speler in en/of er hoeft geen Windows dvd bijgeleverd te worden.

Google even op: Factory Restore PCmerk PCtype (jouw PC merk en type)
Meestal staat het goed omschreven in de User Manual die je op de website van de PC-fabrikant kan downloaden (in Support van de fabrikant website)
 
Laatst bewerkt:
Een probleem heb je eigenlijk niet Flintstonesat maar ja als je per ongeluk of bij toeval twee keer Windows installeert, in verschillende partities, dan moet je blijven opletten.

De installatie kan gewoon vanaf een DVD en bij de meeste computers ook vanaf een USB medium welke opstartbaar gemaakt is en als USB device boven de harde schijf staat in de lijst van boot volgorde van de BIOS en natuurlijk wanneer die regel actief gemaakt is. Het zelfde geldt voor het DVD station.

Voordat Windows gaat installeren zal er nog een venster komen waar je de partitie kan kiezen. Onder Opties staan hier de bewerkingen voor partities die nodig kunnen zijn zoals ook; formatteren en partitie verwijderen of partitie uitbreiden. Op een partitie waar Windows al op staat wil het niet installeren. Eerst opnieuw de schijf indelen of tenminste één partitie formatteren. Je kan alle partities verwijderen en de lege ruimte aanwijzen.

Bedenk nog dat je beter af bent met meerdere partities wanneer de schijf groot genoeg is hiervoor. Er zijn beschadigingen van de oppervlakte waarbij een bepaalde partitie onbruikbaar raakt maar de andere niet beïnvloed worden. Zelf heb ik stationsletters tot en met K: maar dat is weer het andere uiterste. Succes en groeten terug.
 
???
Weghalen van beiden oude versies kan geen probleem zijn, dan heb je een compleet schoon systeem en kun je gewoon opnieuw beginnen en win7 installeren. Zorg voor de zekerheid dat alleen de hoofd harde schijf aangesloten is, zodat je zeker weet dat de bootsector daar op staat..

Zorg wel dat je de installatie key uitleest, met Google vind je in 2 tellen zulke tools.
En opschrijven.... (of uitprinten)

En is het een retial versie of OEM.

OEM? dan moet je de OEM versie van jouw leverancier hebben want daar geldt meestal de key voor.
Soms heb je geluk dat ie ook door andere OEM versies geaccepteerd wordt maar das absoluut niet zeker.

Retail versie? Dan kun je de iso bij MS downloaden
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7
OEM keys worden volgens mij daar niet geaccepteerd.

Hoe schoonmaken?
USB stick met Windows PE van Gandalf met Rufus erop zetten
of
Met de usb boot installatie stick van Win7

Heb je de iso van Win7 , zet hem met Rufus op de usb stick en gaan met die banaan....
 
Een volledig verhaal.
Nog opgemerkt dat topicstarter wel weet of die een activatiecode heeft en Windows 7 voor particulieren meestal met een Digitale licentie werkt. De activering wordt dan automatisch geregeld over de Internetverbinding.
 
De product key van de Windows versie waar je mee werkt is geactiveerd en met een tool of een simpel scriptje (bijlage) uit te lezen.
 

Bijlagen

  • Find-Prod-Key.zip
    502 bytes · Weergaven: 48
Of de gratis "HWinfo Portable" tool.

Teruglezend heeft TS geen "factory install" partitie en wel een DVD speler + Windows DVD. Met de tool hierboven is ook de product key te achterhalen. Dat maakt het simpel lijkt mij. Van de Windows DVD opstarten, dan bij de vraag Welke Partitie beide Windows partities formatteren en dan installeren in 1 van deze 2 lege partities. De 2e partitie is dan leeg voor data opslag.
 
DVD of USB stick maakt niet uit toch?
En als hij de DVD heeft plus de key is er verder geen probleem.
Het punt van de 2 installaties had ik in #6 al uitgebreid beschreven hoe dat normaal altijd aangepakt wordt:
Weghalen van beiden oude versies kan geen probleem zijn, dan heb je een compleet schoon systeem en kun je gewoon opnieuw beginnen en win7 installeren. Zorg voor de zekerheid dat alleen de hoofd harde schijf aangesloten is, zodat je zeker weet dat de bootsector daar op staat..

Kortom als hij bij punt #6 al gedaan had wat voorgesteld was... was alles allang opgelost geweest..:cool:
 
Laatst bewerkt:
Wou de oude van 2009 niet meer hebben maar toen ik een herinstallatie gedaan had windows 7 home premium had ik twee windows 7 op pc.
Met wat? dan heb je installatie DVD?

En je kunt gewoon die hele schijf leeg maken en ook de partities wissen, aan die zogenaamde factory gedoe heb je toch niets aan, als je geen installatie software hebt dan kun je met onderstaande tool een Windows 7 Home ophalen, let wel op of je 32 of een 64 bit uitvoering, vermoedelijk de laatste.
https://www.heidoc.net/joomla/techn...icrosoft-windows-and-office-iso-download-tool
Drivers op te halen bij de onderdelen maker of notebook bakker.

Tevens kun je nooit in een draaiende Windows format C: gebruiken.
 
Drivers op te halen bij de onderdelen maker of notebook bakker
Goed punt. Als ik voor iemand een pc herinstalleer maak ik altijd van tevoeren een hardware overzicht en zoek alvast de drivers. Bij oude pc's kan het soms voorkomen dat er voor iets geen driver is. Handig om te weten voordat je aan de herinstallatie begint.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan